Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Etter Volvo og Subaru var Audi blant de første til å lage en høy stasjonsvogn med SUV-gener. Nå er tredje generasjon A6 Allroad Quattro her. Allerede i 1999 kom første generasjon på markedet, den gang med betegnelsen Audi Allroad. Konkurrentene var Volvo V70 Cross Country og Subaru Outback. I dag har A6 Allroad økt konkurranse – ikke minst fra egne rekker, med en A4 Allroad og en Skoda Octavia Scout. Siste tilskudd på stammen er Volkswagen Passat Alltrack som nettopp er lansert, og snart kommer også Peugeot med sin 508 RXH. Starter høy Innstegsmodellen har en 3,0 TDI-motor med 204 hk og S tronic girkasse, og importøren regner med at de fleste vil velge denne varianten med en rikholdig utstyrsliste. Alternative motorer er 3,0 TDI med 245 hk, 3,0 TDI med 313 hk samt 3,0 TFSI med 310 hk for de som foretrekker bensin fremfor diesel. Sammenlignet med en ordinær A6 er Allroad-tillegget ca. kr 40.000, men da får du også mer utstyr – blant annet adaptiv luftfjæring, 18-tommers felger, førerinformasjonssystem i farger, Bluetooth grensesnitt og komfortnøkkel. Lettere og snillere Den nye modellen byr også på økt effekt og inntil 20 prosent lavere forbruk takket være motorer som er optimert for Allroad-utgaven. Medvirkende årsaker er også stopp/start samt den effektive S tronic girkassen som er standard på alle modeller unntatt kraftigste dieselmotor som har Tiptronic automatgirkasse. I tillegg til økt bakkeklaring er det er en rekke detaljer som skiller Allroad-utgaven fra en vanlig A6. Her får du kontrastfargede støtfangere og hjulbuer, “skliplater” i aluminium foran og bak, aluminiumlister på dørene, kromribber i grillen, hevet takrailing og spesielle eksosrør. Up to date Firehjulsdriften er nyeste generasjon Quattro som først ble lansert i RS5. Systemet fordeler i utgangspunktet kreftene 40:60 til for- og bakaksel, men kan under spesielle forhold levere inntil 15:85 eller 70:30 foran / bak. Luftfjæring i A6 Allroad Quattro gir i utgangspunktet tre centimeter mer bakkeklaring enn en vanlig A6, og kan reguleres i flere nivåer, enten av føreren selv eller automatisk. A6 Allroad Quattro har komfort som en A6 stasjonsvogn og fremkommelighet og bakkeklaring som overgår mange SUVer. Det at den kun leveres med store V6-motorer gjør imidlertid startprisen uoppnåelig for mange.
Konkurrenter: Volvo XC70, BMW 5-serie xDrive, Mercedes E-Klasse 4Matic
|