Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyotas store hybrid, Prius+ – les Prius pluss – med tre seterader og 8 cm større akselavstand enn på den vanlige Prius, kan vise til et CO2-utslipp på 96 g/km. Biler leveres til de første norske kundene i september. Fra september og ut året har Toyota Norge kalkulert med 1000 biler, mens målet for 2013 er at det skal selges 1400 eksemplarer av nykommeren. Prius+ er navnet som brukes på de fleste markeder, men for å signalisere antall seter tydelig har den norske importøren valgt navnet Prius+ Seven. Dessuten bruker ikke Toyota betegnelsen stasjonsvogn på sin nykommer. De kaller den MPV, Multi Purpose Vehicle. Begrenset plass Som femseter, med de to bakerste setene nedfelt i gulvet, har bilen et velvoksent bagasjevolum på 535 liter. Med alle sju seter i bruk er det fortsatt 200 liters bagasjevolum, men i dette volumet er brønnen under gulvet regnet med. Brønnen er allerede delvis okkupert av bagasjeskjuleren/gardinen, som nødvendigvis må legges et sted når det skal sitte personer i de to bakerste setene. Dermed er reelt lastevolum redusert til ca 150 liter. Smart batteripakke Hele pakken består av 56 celler og veier bare 34 kg – og den er plassert på et sted som er helt nøytralt når det gjelder over- eller understyring, nemlig midt i bilen under midtkonsollen. Litium-ion-batteriene krever 50 prosent mindre volum enn nikkel-metall-hydrid-batteriene som sitter i den vanlige Prius. Nytt bakhjulsoppheng Den største endringen finner vi i utformingen av støtdempere og fjæring bak for å oppnå størst mulig bagasjerom, for eksempel er øvre festepunkt på støtdemperne plassert 42 mm lavere. Tre utstyrsnivåer På toppnivået, Premium, følger LED hovedlys, 17-tommers alufelger, DAB-radio og automatisk parkeringssystem med på lasset.
Konkurrenter: Mange (uten hybrid): VW Touran, Mazda5, Opel Zafira, Ford Grand C-Max, Peugeot 4008, Renault Grand Scenic, Citroën C4 Picasso.
|