img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
Raskere og bedre
Nye Audi RS4 er bygget for å kjøres fort og hardt. Gleden var derfor stor over å oppdage at den bare ble bedre jo fortere det gikk.

Tredje generasjon RS4 kommer bare som stasjonsvogn og bare med syvtrinns dobbelclutchkasse.

Hvorfor?

Vel, når det gjelder karosseri er det ikke fordi en overvekt av ingeniørene i Ingolstadt har fått ny labrador i sommerbonus, men fordi RS5 fyller hullet etter sedanvarianten.

Når det gjelder girkasse, handler det om to ting. Dobbelclutchkassa gjør det enklere å redusere bensinforbruket med 27 prosent, og at dette rett og slett er en bedre løsning for alle.

Kjent oppskrift
Å lansere en ny RS er på mange måter som gi folket en ny James Bond-film. Det er en del ting som må være på plass for at kundene skal få det de forventer.

Utvendig betyr det to gedigne luftinntak foran og godt utbygde hjulbuer både foran og bak, elementer som trekker linjene tilbake til Audi Quattro fra 1980.

Heller ikke bakfra, om du skulle være så heldig å ta igjen en RS4, er den vanskelig å identifisere. Den store RS-diffusoren og to store ovale eksospotter gir klar melding.

Utviklingslære
For de av oss som har vært så heldige å stifte bekjentskap med forrige generasjon RS4, er det likevel ikke tvil om at det til tross for mange kjente elementer har skjedd større ting.

Jeg slår det adaptive kjøreoppsettet, Drive select, i Comfort, og RS4 oppfører seg som en hvilken som helst annen Audi Avant på vei til butikken eller barnehagen. Vel, om du ser bort fra den rumlende V8eren som riktignok er dempet, men likevel svært distinkt.

(saken fortsetter under video)

På tide å skru til litt
Turtallet beveger seg mer opp mellom 3000 og 5000 omdreininger, et område der en konkurrent som Mercedes-Benz C63 AMG liker seg svært godt, går RS4 over til å bli svært rask, men kanskje ikke helt så sinna som jeg hadde forventet.

Har noe blitt borte på veien?

På ingen måte, du må bare bli litt sintere, og kjøre litt hardere for å bli kjent med den virkelige RS4.

Til tross for at RS4 fortsatt har en 4,2-liters V8er uten sugehjelp, er dette en helt ny konstruksjon, basert på motoren vi finner i Audi A8 og 5,2-liters V10-motoren i R8.

Lar du denne motoren virkelig slippe løs, gir gass og lar den jobbe mellom 5500 og 8500 omdreininger, er det nesten som å vinne i lotto.

Som flere av sine konkurrenter i høyytelsesmarkedet kommer Audi bare til å tilby den syvtrinns S-tronic girkassen.

Årsaken er at etterspørselen etter manuelle girkasser for slike biler nesten har forsvunnet helt, også i USA, og at S-tronic er med på å dra ned forbruket med nesten 30 prosent.

Raskere har den også blitt, 0-100 går unna på 4,7-sekunder.

Balansekunster
En gedigen motor er imidlertid ikke nok.

Tidligere generasjoner av Audis RS-modeller har vært en plage for virkelig engasjerte førere. Jo hardere du har prøvd, jo mer har den protestert.

Nye RS4 oppleves helt motsatt. Når elektronikken dempes og jeg virkelig trår til rundt fantastisk restaurerte A1 Ring, nå kjent som Red Bull Ring, deler denne bilen ut belønning i rikt monn.

Bli med en runde rundt Red Bull Ring (saken fortsetter):

I stedet for tidligere generasjoners trang til understyring i disse situasjonene, er nye RS4 skarp og presis. Skulle den få en liten antydning, er det bare å lette hårfint på gassen, kjenne bilen korrigere og så gi gass. Om du tør, kan du godt la den drifte hårfint med baken.

Noen breisladdvogn blir dette likevel ikke på tørr asfalt – til det er firehjulstrekksystemet for effektivt, og for smart.

Noen vil kanskje synes at RS4 har blitt for sivilisert, for polert, særlig i normalmodus.

For den som er på jakt etter en bil med splittet personlighet, er RS4 et godt valg. Noen ganger kan man få både i pose og sekk.

Fra midten av juli kan du ta turen til butikken for å legge inn bestilling, og bil kan du regne med å ha til den første snøen legger seg i oktober.

Fakta Audi RS4

Motor:

V8, 4163 ccm.

Effekt:

331 kW (450 hk) v/8250 o/min.
430 Nm v/4000 o/min.

LxBxH:

472 x 185 x 142 cm.

Akselavstand:

281 cm.

Egenvekt m/fører:

1925 kg.

Bagasjerom:

490 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,7 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

1,07 l/mil.

CO2:

249 g/km.

Lansering Norge:

Oktober

Pris:

ca. kr 1.500.000

Konkurrenter: BMW M3, Mercedes-Benz C63 AMG.

+ Perfekt spaltet personlighet, den beste RS så langt.

- En tanke anonym for den som virkelig vil vise hvor mye penger han har brukt på en A4.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer