img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
GTI-dreperen
Legg bokstavene ST til Focus, og du forstår hvor mye sport det bor i Fords kompaktbil.

«Fast Fords» – nye Focus ST gjør på ingen måte skam på hedersbetegnelsen. Den følger opp forrige generasjon ST, og ikke minst briljante RS, bedre enn vi hadde lov å forvente.

BilNorge befinner seg i fjellene over Nice. Kjente lanseringsveier, det bare er noen måneder siden vi hadde gleden av å ratte Subaru BRZ og Porsche Boxster i det samme området. To strålende biler å svinge med. Nå er det Ford sin tur til å vise hva de har fått til.

Tøffer seg
Jeg setter meg inn i de spesialdekorerte Recaro-setene. Kanskje i overkant glorete om du dypdykker i interiørblader med store hvite flater. For en som har vokst opp i Harry-runden på Elverum, er det jo bortimot som den fineste skreddersøm.

Fortsatt kunne jeg tenkt meg å sitte enda lavere, men dette er bedre enn i forgjengeren. Til Norge kommer bilen med 8-veis elektrisk sete som standard, noe som burde gjøre det enda enklere å finne en bra vinkel på setet.

Rattet kan trekkes godt mot meg, og øverst på dashbordet troner de tre ekstra instrumentene som viser oljetrykk, temperatur og turbotrykk.

Når det gjelder resten av interiøret er det kjent Ford-materie. Litt flere knapper enn om du går for en Golf GTI, men kvalitetsfølelsen i Forden er mer premium.

Slutt på 5ern
Et trykk på startknappen som sitter litt skjult bak rattet, og en lavfrekvent brumming vokser frem.

Ford har tatt steget bort fra den 5-sylindrede turbomotoren som egentlig kom fra Volvo, og i stedet plukket frem sin egen firesylindrede turbo, som vi kjenner fra Mondeo.

Det har gitt noen få utfordringer, men først og fremst fordeler, som lavere forbruk med tilhørende utslipp – og for Norges del – lavere avgift.

Girkassa er presis og gir tilstrekkelig motstand til at det føles riktig.

I det jeg gir gass for første gang, er det nesten ikke mulig å høre at den ene sylinderen er borte, Ford har brukt mange måneder på å fintune eksosanlegget til å gi mest mulig av den velkjente godlåten.

I tillegg til lyden har man jobbet mye med gassrespons, og sørget for at denne bilen kan venstrebremses uten de minste protester. Et godt eksempel på at Ford tar sine mest ivrige sjåfører på alvor.

Helt ny styring
Når Ford sier de har gjort en stor jobb for å forbedre styrefølelsen, er det lov å være forventningsfull og kanskje litt skeptisk. Nettopp den har jo vært den store fordelen til Focus så langt.

Resultatet er imidlertid et oppsett som skiller seg klart fra den foregående utgaven av ST, eller en Golf GTI for den saks skyld. ST trenger bare 1,8 omdreininger fra fullt utslag på begge sider.

Så snart du beveger deg ut av senterposisjonen til rattet, der alt er stabilt, blir rattfølelsen tyngre og responsen er ekstrem rask.

Faktisk så rask at du trenger litt tid på å venne deg til styringen i ST. Frem til første stopp må jeg innrømme at jeg var litt skeptisk, jeg syntes den ble nesten litt nervøs og «lett», men dette er en bil som vokser på deg. Jo mer du kjører, jo hardere du satser – jo morsommere og mer naturlig føles det.

Balansert
Selvsagt har man kommet med litt ny elektronikk også. Servostyringen er tilpasset de 250 hestene i ST og bruker det de kaller for «Torque Steer Compensation» - et system som bruker den elektriske servostyringen til å kompensere når kreftene vil rive i rattet.

Det tar selvsagt ikke bort alt, men fjerner mye av den ekstreme rykkingen som vi husker fra tiden før elektronikk tok over for hydraulikk.

Den har også fått tre innstillinger for stabilitetsprogrammet, standard og en Sport-innstilling der ESP bare griper inn når det er absolutt nødvendig, og selvsagt kan det også slås helt av.

Balansen i Focus er bra. Du føler hele tiden at du vrir deg rundt senterakselen av bilen, og slipper du opp gassen i midten av en sving, er den absolutt villig til å la bakenden være med på leken.

ST er satt opp for sport. Den er ikke superstiv, men befinner seg et sted mellom en Mini Cooper S og en Golf GTI.

GTI er den mest naturlige konkurrenten for Focus ST her hjemme. Ford tar Volkswagen på hestekrefter, mens GTI nok er litt mer av en allrounder.

Samtidig – muligheten for å skaffe seg en Focus ST som stasjonsvogn, bør gi håp til en del familiefolk som gjerne vil kombinere herlig sportslighet, med noe skikkelig praktisk.

Fakta Ford Focus ST

Motor:

Rekkefirer med turbo, 2000 ccm.

Effekt:

184 kW (250 hk) v/5500 o/min.
360 Nm v/1750 o/min.

LxBxH:

436 x 182 x 148 cm.

Akselavstand:

265 cm.

Egenvekt m/fører:

1362 kg.

Bagasjerom:

336 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

6,5 sek.

Toppfart:

247 km/t.

Snittforbruk:

0,56 l/mil.

CO2:

169 g/km.

Lansering Norge:

august

Pris:

ca. 467.100 kr (+11.000 for stasjonsvogn).

Konkurrenter: Golf GTI er hovedkonkurrent, men også biler som BMW 1-serie og Mini Clubman Cooper S.

+ Motor og den beste styrefølelsen du kan få i denne prisklassen.

- Nesten 500.000 for en Focus er fortsatt mye penger.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer