img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Himmel og helvete
Drypp, drypp, drypp. Det regner utenfor hotellvinduet bare et steinkast unna «Det grønne helvete» - Nürburgring. Kan det være karma?

Dette var dagen da jeg skulle bli et komplett bensinhode. Dagen som skulle forandre min sosiale status når det kommer til racerbil-smalltalk i øverste potens.
 
Etter dette skulle jeg kunne nikke anerkjennende når noen fortalte om hvor humpete det er gjennom Karussell, hvordan du kjenner bilen letter over Flugplatz og riste megetsigende på hodet når noen fortalte skrekkhistorier om idioter som ikke har førerferdigheter til å håndtere det som ganske sikkert er verdens mest krevende racerbane.
 
Jeg trekker gardinene til side og det ser litt mistrøstig ut – omtrent som en gjennomsnittlig norsk sommer.

Skreddersøm

Nürburgring er en viktig turistattraksjon og genererer mange arbeidsplasser på og i området rundt banen. Den er også en helt sentral del når det kommer til bilutvikling for merker som legger stor vekt på sportslighet.
 
Jaguar har en helt naturlig plass her. Ekstremiteten i denne banen passer som hånd i skinnhanske til det Jaguar gjennom over 75 år har dyrket frem til sitt særpregete DNA. Supersport kombinert med komfort, gjerne i en firedørs sedan.
 
Fra tidlig på våren og frem til man pakker datamaskinene og setter kursen for vintertesting i Nord-Sverige og Finland, jobber opp mot 40 ingeniører sammen med testførerne med utvikling av eksisterende modeller og selvsagt alt det nye som Jaguar jobber med å hente frem. Bare i nær fremtid kommer deres nye XF Sportbrake og ikke minst den nye lille sportsbilen, F-Type.

I motsetning til meg, som kikker opp mot skyene for å se om det er håp om lettere vær, er det nettopp de skiftende og ekstremt krevende forholdene på Nürburgring som gjør det til et utendørs laboratorium som tar seg av ting som vanskelig kan simuleres.
 
- En runde rundt Nürburgring er 20.81 kilometer – en runde her tilsvarer 20 mil om det skulle gjøres ute på landeveien, sier Phil Talboys som er sjef for Jaguar og Land Rovers europeiske testing. Data fra runde på runde analyseres og danner grunnlag for oppsett av alt fra chassis og hjuloppheng til elektroniske støttesystemer.
 
- Vi er alltid på jakt etter å utvikle elektronikken slik at du i stadig mindre grad merker at den er der, samtidig som den gir deg mest mulig sikkerhet.

Guiding i gråsonen

Vi er fire biler i følget. Først vår instruktør i en mattsort XK R, så følger vi bak som lett oppspilte unger. Først to røde - en XK RS og en XF R og så far sjøl; en limousin på steroider - XJ Supercharged. 5.13 lang.
 
Jeg står på utsiden og tenker «skal dette ut på en racerbane?» det blir litt som å invitere Tyrannosaurus Rex inn for å se på bryllupsønskelisten i glassmagasinet.
 
Det er vått på Nordsløyfa og klokken har akkurat passert ti på morgenen. Selv har jeg nettopp tatt plass bak rattet i den røde  XKR-Sen.
 
Jeg trykker på knappen, og 550 hestekrefter ligger klare under panseret. 680 Newtonmeter som skal flyttes fra bakhjulene og ned i den våte asfalten.
 
XKR-S er en racerbil for veien. Jeg husker hva designer Ian Callum sa om bilen:
- Utseendet på denne bilen handler ikke om image, dette handler om ytelser. Som historiske Jaguarer som har fått ikonstatus, er utseendet drevet frem av geometri og aerodynamikk. Skal man nå 300 kilometer i timen, må man ta hensyn til fysikkens lover. Om du ikke liker hvordan den ser ut, vil du heller ikke like hvordan den kjører.
 
Bak instruktøren ruller vi bort til innkjøringen til banen, og blir dirigert bort til start.
«Zhis is the Nürburgring – zeldom completly dry» spraker det over sambandet som ligger i bilene.

Følg sporet
Banemannskapet viser at det er vår tur. «Lets go!»
 
Jeg gir gass – og det slipper bak – Jaguaren logrer lett med halen, men takket være elektronikk og en litt mykere gassfot er vi i gang. Jeg ligger som første bil bak instruktøren, og selv om det har sluttet å regne er det mer enn fuktig nok.
 
«We will go zlow and eazy now» - jeg synes det går mer enn fort nok. Inn i den første sjikanen slipper det godt igjen. Så sving for sving blir vi guiden gjennom banen – blir fortalt hva som er riktig spor når det er vått og hvor vi kan kjøre når det er tørt.
 
Etter tar bare noen få svinger forstår jeg hva som gjør at dette er som narkotika for den som elsker bilkjøring.
 
Det går nedover, det går oppover – det er blinde svinger – og det er svinger som ser helt annerledes ut når du er midt inne i dem.

«We brake hard here», jeg nærmer meg Flugplatz for første gang, men har ingen som helst ambisjoner om å fly noe sted – så jeg bremser. «on the gaz again» - jeg gir gass på vei mot svingen som bærer navnet Schwedenkreuz. Ikke etter en ulykke, men etter et stenkors som dateres tilbake til 1838 da ordføreren i Adenau,
Hans Friedrich Datenberg og hans skatteinnkrever ble drept av det som i følge historien var desertører fra den svenske hæren.
 
Bare rester av korset står igjen, og strengt tatt har jeg helt andre ting å konsentrere meg om. For her kommer svingene i rask rekkefølge. Aremberg, Fuchsröre, Andenauer Forst, Metzengesfeld og Kallenhard.
 
Dette er en del av banen der det går raskt om du treffer riktig – ut av Kallenhard og frem til Wehrseifen er en lang høyresving som har tre tangeringspunkter.
 
«We are now on the lowest part of the circuit», forteller instruktøren. Så klatrer vi oppover igjen på vei mot Lauda-Linksknick. Svingen der Niki Lauda hadde en ekstremt stygg krasj i sin Ferrari under Formel-1-løpet i 1976 og som var den direkte årsaken til at det ble slutt på Formel 1 på Nordschleife.

Karusell?
Etter å ha vært gjennom svingen som kalles for Mutkurve, eller angstkurven på godt norsk, nærmer det seg Karusell. «Just steer againts the sign and down we go», sier instruktøren.
 
Navnet er ganske selvforklarende. Egentlig ble ikke bankingen laget for at man skulle utnytte den for å kunne holde høyere fart – den ble bygget for å drenere unna vannet – som det også ellers i året er mye av.
 
Den første som benyttet bankingen på denne måten var Mercedes-føreren Rudolf Caracciola. Akkurat der og da kjenner jeg meg ikke så mye i slekt med mannen som var kjent som «Regenmeister» - på grunn av sin evne til å kjøre fort på vått underlag.
 
Ut av karusellen klatrer vi opp til Hohe Acht som er banens høyeste punkt. Det er også den delen av banen med de høyeste kerbsene. Her vil du helst ikke kutte svinger, da kan du fort komme til å rygge ut igjen.
 
Jeg begynner å føle meg litt mer bekvem – det er fortsatt glatt – men det er også så mye å suge inn her. Det er ikke noe is i Eiskurve – så kaldt er det ikke ennå, og så kommer vi frem til den lille karusellen – før veien går videre til Galgenkopf, galgetoppen.
 
På vei oppover husker jeg hva en av instruktørene fortalte mens vi ventet på å kjøre. «Om du noen gang har lyst til å skremme deg selv litt, ta en tur opp dit når banen er stengt og kikk over autovernet på venstre side – der er det langt ned»
 
Jeg har gjennomført min første runde på en legendarisk bane - full av inntrykk og respekt slipper jeg meg bakerst i gruppa og gjør klar for neste runde.
 
Syv timer senere er jeg frelst. Jeg har vært gjennom minst tre årstider, sett lyset og fått tilbud om å komme over på den mørke siden, men kommet ut igjen.
 
Alt dette uten andre skrammer enn de jeg kan fjerne ved å trekke pusten dypt tre ganger og klype meg selv i armen for å være sikker på at det ikke var en drøm.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer