img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Lekent fra Opel
FØRSTEINNTRYKK: Adam er Opels forsøk på å rappe kunder fra Fiat 500, Citroen DS3, Audi A1 og Mini. Hovedvåpenet er en uendelig mengde valgmuligheter.

For å slå det fast med en gang; Adam er et friskt pust fra et merke som opplagt slåss med ryggen mot veggen for å overleve i en presset bilindustri.

I motsetning til Fiat og Mini har Opel droppet alle former for retrodesign, og i stedet konsentrert seg om å gi Adam en moderne småbildesign som sprites opp av uendelige muligheter for individualisering av bilens utseende.

I et forsøk på å gi Adam et mer maskulint preg har designerne sørget for at den er den bredeste i klassen. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig?

Gøy på jobben
Det er noe litt sjarmerende i å se seriøse tyskere øse ut av seg om inspirasjon og presentere de tre utstyrsnivåene:

Jam: Kul og billigst.

Glam: Komfortabel, klassisk og med touch av eksklusivitet.

Slam: Sportslig og med gatekred.

Du har 12 ulike farger å velge mellom i utgangspunktet, blant dem White My Fire, James Blond, Saturday White Fever og Buzz Lightgreen. Det er oppfinnsomt.

Legg til en million kombinasjonsmuligheter mellom farger på bilen, taket, interiøret, ja til og med egne klips til å sette på felgene for å kunne endre uttrykket på bilen.

Innvendig kan du velge mellom ulike former for materialer i dashbordet, du kan få foliert opp deler av bilen med striper, splash eller noe som etterligner karbon. Lista er lang, men morsom.

Målet til Opel er at prisene på de ulike mulighetene skal være så lav at de som kjøper, faktisk gidder å sette seg inn i de 30.000 kombinasjonsmulighetene.

Den som kjøper denne bilen i sort med sort interiør, kommer jeg personlig til å ta en alvorsprat med.

Retro likevel
Til tross for et fancy og morsomt utseende, er det fortsatt noe som er retro i Adam.

Motorene er i følge sjefsingeniør Dieter Metz, «utprøvd og kjent fra før». Det betyr selvsagt at de er hentet fra eksisterende Corsa og Agila.

Ulempen med det er at de ikke er blant de mest moderne på markedet. Du får tre ulike bensinmotorer, en 1,2-liters firesylindret motor på 70 hester og en 1,4-liter som kommer med 87 eller 100 hester.

Alle bilene vi kjørte på lanseringen var 87-hesteren. Det fungerer helt greit, men CO2-utslipp på henholdsvis 118 og 119 gram per kilometer, er ikke godkjent i en klasse der alle konkurrentene har biler med utslipp på godt under 100 gram.

Den eneste girkassen er også lett retro, med fem trinn. Diesel er ikke et tema, det koster for mye, og passer i følge Opel ikke en slik bil – jeg er helt enig.

I 2014 kommer Adam med en nyutviklet, tresylindret turbomotor på en liter, som utvikles i samarbeid mellom General Motors og kinesiske SAIC. Den vil også få en sekstrinns manuell girkasse.

Under skallet er Adam en forkortet utgave av dagens Corsa, og den skal også bygges på samme fabrikken i Eisenach.

Teknologien er den samme, MacPherson foran, torsjonsaksel bak. Litt rart er det jo å se en bil som kan leveres på 18-tommers hjul, men som har trommelbremser bak.

Artig
Bilene vi kjørte på lanseringen var selvsagt godt utstyrt. Det gjør Adam til et trivelig sted å være. Foran er det god plass, selv om undertegnede på 1,90 nok kunne tenkt seg å sitte litt lavere.

Det er godt med justeringsmuligheter for rattet, og setet kan justeres i høyden. Hodehøyden er god, og instrumenter og knapper ser definitivt moderne ut.

Opel har også tenkt smart når det gjelder å skape nok rom til å legge fra seg alt man drar med inn i en bil. Utsikten på skrå bakover blir ganske begrenset av den store C-stolpen, så vurder blindsonevarsling – det finnes som ekstrautstyr.

Baksetet er, i likhet med de andre konkurrentene i klassen, best egnet til noen bagger, eller små barn.

Bagasjerommet er bare 170 liter, noe som nok gjør at behovet for å legge ned baksetene vil oppstå om du skal lenger enn hjem fra butikken.

Hvor smått?
Adam kommer med to oppsett for chassiset. På lanseringen hadde alle sportsoppsett, og det er ganske stivt.

Adam kommer med hjul fra 15 til 18 tommer, for 17- og 18-tommere er sportschassis standard.

Under lanseringen kjørte jeg biler med 16- og 17-tommers hjul, og konklusjonen er som så ofte ellers; store hjul ser tøft ut, men har lett for å gå utover komforten.

Det er likevel ikke så enkelt, for på landeveien er det lett å kjenne at Adam er bygget for bykjøring. Følsomheten i den elektriske servostyringen er svært lett. Med 16-tommere synes jeg den blir for lett.

17-tommere er et fint kompromiss, både når det gjelder utseende og komfort.

Det er inne i byen Adam føler seg hjemme – der er den lettkjørt og vekker mange smil og stor glede i sentrale strøk av Lisboa.

Det går fint an å ta Adam ut på motorveien, men du savner det sjette giret. Det hadde dempet lyden fra motoren betydelig.

Kreftene er tilstrekkelige, men ikke prøv deg på noen veldig offensive forbikjøringer.

Sammenlignet med konkurrentene er kjøreegenskapene til Adam nærmest Fiat 500; ukompliserte.

Moderne
Det som virkelig er et stort fremskritt på Adam, er multimedia-systemet intelliLink.

Det utnytter funksjonaliteten i moderne smarttelefoner på en svært god måte. Du kan koble opp telefonen din enten via USB eller blåtann, og i tiden fremover kommer det en del nyutviklede apper som gir forskjellige muligheter.

I praksis betyr det at Opel kan tilby et billig system som ikke selv trenger prosessorkapasitet, men som utnytter det som befinner seg i smarttelefonen.

Den første applikasjonen som er klar er for navigasjonen. Det betyr at systemet bruker GPS og eventuell datatrafikk fra telefonen, men viser det på den fine skjermen i midtkonsollen – meget smart!

Maskulin?
Opel vil gjerne at Adam skal appellere til både kvinner og menn, og sier at de har jobbet for å gi bilen et maskulint uttrykk.

Det er mulig at det kan slå godt inn hos søreuropeiske menn som kanskje er mer i kontakt med sin feminine side, men jeg tror de fleste kjøperne av Adam vil være kvinner, som ønsker at bilen skal være et statement – ikke bare en bil.

Klarer Opel det, har de opplagt truffet noe av det samme som de nærmeste konkurrentene også har gjort. Det burde være stuerent nok i massevis.

Du kommer til å bli glad av Opel Adam – frem til vi får prisene på bilene og ekstrautstyret kan vi ikke si noe om hvor godt kjøp den er, men riktig priset bør den definitivt fremstå som et morsomt alternativ i denne klassen.

Priser Opel Adam
Utstyr
Motor
Pris
Basic
1,2 / 70 hk
kr 159.000
JAM
1,2 / 70 hk
kr 169.000
JAM
1,4 / 87 hk
kr 175.000
JAM
1,4 / 100 hk
kr 185.000
GLAM
1,2 / 70 hk
kr 179.000
GLAM
1,4 / 87 hk
kr 185.000
GLAM
1,4 / 100 hk
kr 195.000
SLAM
1,2 / 70 hk
kr 184.000
SLAM
1,4 / 87 hk
kr 190.000
SLAM
1,4 / 100 hk
kr 200.000

 

FAKTA Opel Adam

Motor:

4-syl. Bensin, 1398 ccm 64 kW/87hk
130 Nm v/ 4000 o/min.

Mål:

369,9 x 172 x 146,4 cm (L/B/H)

Akselavstand:

231,1 cm

Egenvekt m/fører:

1120 kg

Bagasjevolum:

170 - 484 liter

Aks. 0-100 km/t:

12,5 sek.

Toppfart:

176 km/t

Snittforbruk:

0,51 l/mil

CO2-utslipp:

119 g/km

Pris fra:

kr 159.000

Konkurrenter: Audi A1, Citroën DS3, Mini One, Fiat 500.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer