Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den har en moderne design med linjer som er lette å like – Toyotas designere har virkelig lagt seg i selen med den nye modellen. Den har vokst, men er likevel gått ned i vekt (- 50-70 kg) takket være innsparing i flere ledd, bl.a. bruk av høyfast stål i konstruksjonen. God sittestilling Aldri har jeg funnet meg så godt til rette i førersetet på en Toyota som i denne. Setene gir god sidestøtte, og for første gang kan rattet trekkes tilstrekkelig ut så jeg får riktig benstilling uten å strekke meg etter rattet. Jeg kunne riktig nok ønsket en litt lenger sittepute for å få mer støtte under lårene, men de fleste vil nok oppfatte setene som komfortable. Interiøret er modernisert, instrumentene fremstår helhetlig med blått bakgrunnslys, og mye av det som tidligere fra hardplast, er erstattet med mykere materialer. På de høyeste utstyrsnivåene er det innslag av skinn med elegante sømmer på dashbordet. Stort fremskritt Det er sjeldent man opplever et stort løft fra en generasjon til neste. Nå skal det legges til at forgjengeren ikke akkurat var elsket av biljournalister. I vår store test av 10 biler i kompaktklassen høsten 2011, kom den dårligst ut av samtlige. Men folk flest er ikke biljournalister, og Auris er populær blant norske bilkjøpere. Så populær at den hittil i år er Norges tredje mest solgte modell i kompaktklassen, kun slått av Golf og Focus. Totalt er den nummer 11 på registreringsstatistikken fra OFV etter november. Nye Auris er 5,5 cm lavere enn forgjengeren. Smart pakking av batteriene i Hybrid-versjonen innebærer at disse er plassert under baksetet uten å stjele bagasjeplass. Alle modellene har dermed et bagasjerom på 360 liter, inntil 30 prosent mer enn forgjengeren. Mest hybrid Den viktigste Auris-modellen i Norge blir uten sammenligning hybridutgaven som vil stå for 70 prosent av salget. Den byr på 136 hk og har en innstegspris på kr 251.000 takket være gunstig CO2-utslipp som belønnes med lave engangsavgifter. Vi startet vår prøvekjøring under lanseringen i Portugal med den forventede bestselgeren, Auris Hybrid. Denne modellen har CVT automatgir som standard og leveres i to utstyrsnivåer, Active og Executive. Turen starter stille med elmotor, men ganske snart starter bensinmotoren om man er litt aktiv med høyrefoten. Automatkassen fungerer greit i bytrafikken, men blir masete når du akselererer hardt for å komme opp i motorveihastighet. Bilen er godt dempet for vind- og dekkstøy, men motorduren er godt hørbar under akselerasjon. Det er ellers lite å utsette på komfortnivået, selv om vi kunne ønsket oss litt fastere styring og demping. Kjapp diesel Den manuelle girkassen er presis og gir kjappe skift. Denne varianten virker også mer direkte på styringen enn hybridutgaven, noe som trolig skyldes en mer optimal vektfordeling. Dette er dessverre en bil Toyota Norge ikke vil satse på. De ønsker å konsentrere dieselinnsatsen om det rimeligste alternativet siden dieselmarkedet er nedadgående og prisforskjellen stor. Den tredje bilen vi kjørte hadde 1,6-liters bensinmotor og manuell girkasse. Sammenlignet med de fleste europeiske konkurrenter mangler Toyota en liten bensinmotor med turbo, og for å hente ut maks dreiemoment i denne motoren må man helt opp i 4400 omdreininger, noe som medfører hyppige girskift. Satser friskt Femdørsutgaven kommer på markedet i januar og etterfølges av Auris stasjonsvogn sommeren 2013. Importøren har som mål å selge 4700 Auris i 2013, fordelt på 2900 5-dørs og 1800 stasjonsvogner. Det blir spennende å se om de klarer å rekruttere nok nye kunder, i tillegg til de etablerte som er svært merkelojale, til å oppnå disse målene i et meget tøft marked. Toyotas store fordel er utvilsomt at de har en meget lojal kundemasse og dyktige forhandlere som vet å ta godt vare på disse.
Konkurrenter: Kun Prius og Honda Insight med hybrid drivlinje, men også VW Golf, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Cee’d og mange flere
|