img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
79 bilder i galleri
Toyotas store håp
FØRSTEINNTRYKKET: Toyotas viktigste nyhet i 2013 blir utvilsomt Auris. Sjelden har vi opplevd et så markant generasjonsskifte. Men er bilen bra nok i dagens tøffe konkurransesituasjon?

Den har en moderne design med linjer som er lette å like – Toyotas designere har virkelig lagt seg i selen med den nye modellen. Den har vokst, men er likevel gått ned i vekt (- 50-70 kg) takket være innsparing i flere ledd, bl.a. bruk av høyfast stål i konstruksjonen.

God sittestilling
Aldri har jeg funnet meg så godt til rette i førersetet på en Toyota som i denne. Setene gir god sidestøtte, og for første gang kan rattet trekkes tilstrekkelig ut så jeg får riktig benstilling uten å strekke meg etter rattet.

Jeg kunne riktig nok ønsket en litt lenger sittepute for å få mer støtte under lårene, men de fleste vil nok oppfatte setene som komfortable.

Interiøret er modernisert, instrumentene fremstår helhetlig med blått bakgrunnslys, og mye av det som tidligere fra hardplast, er erstattet med mykere materialer. På de høyeste utstyrsnivåene er det innslag av skinn med elegante sømmer på dashbordet.

Stort fremskritt
Sammenlignet med en del nye europeiske biler er interiørdesignen akterutseilt. Ja, selv de nye utfordrerne fra Korea, Hyundai i30 og Kia Cee’d, fremstår som freshere og mer moderne fra førersetet.

Det er sjeldent man opplever et stort løft fra en generasjon til neste. Nå skal det legges til at forgjengeren ikke akkurat var elsket av biljournalister.

I vår store test av 10 biler i kompaktklassen høsten 2011, kom den dårligst ut av samtlige.

Men folk flest er ikke biljournalister, og Auris er populær blant norske bilkjøpere. Så populær at den hittil i år er Norges tredje mest solgte modell i kompaktklassen, kun slått av Golf og Focus. Totalt er den nummer 11 på registreringsstatistikken fra OFV etter november.

Nye Auris er 5,5 cm lavere enn forgjengeren. Smart pakking av batteriene i Hybrid-versjonen innebærer at disse er plassert under baksetet uten å stjele bagasjeplass. Alle modellene har dermed et bagasjerom på 360 liter, inntil 30 prosent mer enn forgjengeren.

Mest hybrid
Toyota Norge vil markedsføre fire alternative drivlinjer, bensinmotorer på 1,33 og 1,6 liter med henholdsvis 99 og 132 hestekrefter og på dieselfronten tilbys en 1,4-liter med 132 hk. Man forventer at 20 prosent vil velge bensinmotor mens bare 10 prosent vil gå for diesel.

Den viktigste Auris-modellen i Norge blir uten sammenligning hybridutgaven som vil stå for 70 prosent av salget. Den byr på 136 hk og har en innstegspris på kr 251.000 takket være gunstig CO2-utslipp som belønnes med lave engangsavgifter.

Vi startet vår prøvekjøring under lanseringen i Portugal med den forventede bestselgeren, Auris Hybrid. Denne modellen har CVT automatgir som standard og leveres i to utstyrsnivåer, Active og Executive.

Turen starter stille med elmotor, men ganske snart starter bensinmotoren om man er litt aktiv med høyrefoten. Automatkassen fungerer greit i bytrafikken, men blir masete når du akselererer hardt for å komme opp i motorveihastighet.

Bilen er godt dempet for vind- og dekkstøy, men motorduren er godt hørbar under akselerasjon. Det er ellers lite å utsette på komfortnivået, selv om vi kunne ønsket oss litt fastere styring og demping.

Kjapp diesel
Vår andre etappe ble foretatt i en bil med 2-liters dieselmotor og manuell girkasse. 124 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Newtonmeter i området 1600-2400 omdreininger sørger for et bra skyv.

Den manuelle girkassen er presis og gir kjappe skift. Denne varianten virker også mer direkte på styringen enn hybridutgaven, noe som trolig skyldes en mer optimal vektfordeling.

Dette er dessverre en bil Toyota Norge ikke vil satse på. De ønsker å konsentrere dieselinnsatsen om det rimeligste alternativet siden dieselmarkedet er nedadgående og prisforskjellen stor.

Den tredje bilen vi kjørte hadde 1,6-liters bensinmotor og manuell girkasse. Sammenlignet med de fleste europeiske konkurrenter mangler Toyota en liten bensinmotor med turbo, og for å hente ut maks dreiemoment i denne motoren må man helt opp i 4400 omdreininger, noe som medfører hyppige girskift.

Satser friskt
Toyota Norge har utsett Golf og Focus, bestselgerne i kompaktsegmentet, som sine viktigste konkurrenter. Totalt fins det over 40 modeller å velge mellom i kompaktklassen, ikke minst ferske premium-modeller fra Audi, BMW, Mercedes og Volvo, i tillegg til velutstyrte koreanere.

Femdørsutgaven kommer på markedet i januar og etterfølges av Auris stasjonsvogn sommeren 2013. Importøren har som mål å selge 4700 Auris i 2013, fordelt på 2900 5-dørs og 1800 stasjonsvogner.

Det blir spennende å se om de klarer å rekruttere nok nye kunder, i tillegg til de etablerte som er svært merkelojale, til å oppnå disse målene i et meget tøft marked. Toyotas store fordel er utvilsomt at de har en meget lojal kundemasse og dyktige forhandlere som vet å ta godt vare på disse.

 

FAKTA Auris 1,8 VVT-i Hybrid Executive

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1798 ccm. + elmotor

Samlet effekt:

100 kW (136 hk) v/5200 o/min.
142 Nm v/4000 o/min.

LxBxH:

427 x 176 x 146 cm.

Akselavstand:

260 cm.

Egenvekt m/fører:

1310-1460 kg.

Bagasjerom:

360 liter

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

180 km/t.

Snittforbruk:

0,38 l/mil.

CO2:

87 g/km.

Pris:

kr 279.900

Lansering:

Januar 2012

Konkurrenter: Kun Prius og Honda Insight med hybrid drivlinje, men også VW Golf, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Cee’d og mange flere


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer