img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
64 bilder i galleri
Et sivilisert monster
FØRSTEINNTRYKKET: Italiensk råskap blandet med tysk presisjon. BilNorge.no tok Audis råeste på en spinn rundt Misano.

Facelift for R8 er ikke det viktigste som skjedde i 2012, men definitivt noe av det morsomste.

Da Audi lanserte sin R8 på bilutstillingen i Paris, høsten 2006, var det en liten rystelse. Til tross for at en supersportsbil er noe av det tøffeste du kan rulle ut på hjul, er det sjelden det kommer noe som virkelig forandrer denne klassen.

Noen ganger skjer det. Som da McLaren lanserte sin F1, og da Bugatti kom med Veyron.

Introduksjonen av R8 skapte uro, fordi Audi var en ny spiller på denne banen. Med en helt annen kraft enn nisjeprodusenter kan komme opp med, tok R8 en plass i superbilfeltet som sto tomt etter at Honda tidligere på året stoppet produksjonen av sin NSX.

En supersportsbil like lettkjørt som en A3. Med et interiør og mekanikk som tåler å brukes, samtidig som oppsettet med midtmotor ga en balanse en supersportsbil verdig.

Konkurransen blir stadig tøffere, Audi føler seg pustet i nakken, ikke minst av Porsche. Det var på tide med en oppgradering.

Perfeksjonering
Hele 2013-porteføljen av R8 har fått en oppgradering.  Den viktigste er en syvtrinns toclutch-kasse, som erstatter den tidligere singleclutchkassa som var et derivat fra den vi finner i Lamborghini Gallardo.

Utvendig er det særlig på lyssiden det har skjedd oppgraderinger. I fronten har R8 fått hel-LED-lys som bidrar til å understreke den allerede dramatiske og aggressive fronten.

Bak har R8 fått et «dynamisk» blinklys, 30 LED-lamper sørger for at blinklyset sveiper ut mot den siden du skal svinge. Åkei, kall det en gimmick, men det ser superkult ut i mørket og etterlater ingen tvil om hva du kjører bak.

Foran har R8 fått en lett oppgradert frontspoiler samt grill og luftinntak. Bak har den fått to gedigne eksosrør som understreker alvoret.

Innvendig er det også gjort små oppgraderinger. Audi sier instrumentene har blitt mer lettleste, men de har ikke inkludert det nye MMI-systemet med Google 3D-klart og touchpad som vi har sett på A6 og A8.

Bensin i årene
I områdene nord på den italienske østkysten renner det bensin i blodet på innbyggerne. I løpet av en drøy times tid kan du besøke Ducati, Lamborghini og Ferrari. I hver eneste lille by vi ruller gjennom blir vi nærmest heiet frem.

Det til tross for at Audi R8 jo er så tysk som en supersportsbil kan bli. Riktignok har den et slektskap til Lamborghini, men ikke mer enn at de tydelig fremstår som to unike på sin måte.

Jeg sitter bak rattet på det råeste Audi har laget for gatebruk. R8 V10 Plus er den nye toppmodellen.

(saken fortsetter)

Utstyrt med en 5,2-liters V10-motor som er rocket opp til 550 hestekrefter, samtidig som en slankekur på karbonfiberdiett har lettet bilen med 50 kilo til 1570. Fortsatt ikke bantamvekt, men når du er 4.44 lang, mangler 7 centimeter på to meters bredde, og er stappet med både kraft, komfort og luksus, blir du ikke den slankeste i klassen.

Det viktigste organet sammen med motoren er den nye syvtrinns toclutch-kassa. Den sørger ved hjelp av firehjulsdrift og launch control for at stillestående til 100 går unna på 3,5 sekunder – og det uansett hvem som sitter bak rattet.

Endelig
Oppgraderingen fra den gamle R-tronic-kassa gjør den til det selvsagte valget for den som elsker å kjøre bil. La den gire selv, eller ta kontroll med hendlene bak rattet, høyre opp – venstre ned.

Har du først bestemt deg for å gire manuelt, gjør ikke den nye kassa noe før du ber den om det. Du kan la den hakke mot turtallsperra, eller hoppe over to gir for hente ut riktig turtall til akkurat den svingen.

Det holder imidlertid ikke med bare krefter for å kjøre fort. Bremser er viktig, og V10 Plus har fått nye, keramiske sådanne, for å unngå fading når du tar bilen ned fra nærmeste fjellpass, eller på banedager.

Selv synes jeg nok at de blir i overkant utfordrende å dosere om du også skal bruke bilen i bytrafikk.

Hele resten av den oppgraderte R8-rekka kommer med justerbar demping.

V10 Plus har fått et fast, lavt og stivt oppsett. Også forhjulsgeometrien er endret litt, for å gjøre styringen enda skarpere.

Skyvet fra 540 Newtonmeter er massivt. De første 15 meterne er det som om du har blitt påkjørt av en lastebil bakfra. Her er det ingen turboer eller kompressorer som skal i aksjon, selv føler jeg først og fremst behov for tilgang til en hjertestarter.

Ekstremiteten i Plus-modellen er faktisk et lite brudd på hverdags-supersportsbil-konseptet Audi har dyrket frem i R8. Bilen er riktignok fortsatt lettkjørt, men litt av komforten blir spist opp av det stivere oppsettet.

Det eneste fornuftige er å ta den med til sitt virkelig rette habitat, Misano-banen.

Balanse
Det tar en runde, og jeg innser at R8 V10 Plus langt på vei er et rovdyr. Den nye girkassa gjør den mer lettkjørt, samtidig er det aldri tvil om at den har noe mer under, som kan lokkes frem av førere som tør og kan.

Til tross for at Quattro betyr firehjulsdrift, er det ingen tvil om at R8 fortsatt skal oppleves som det klassiske supersportsidealet; midtmotorisert og bakhjulsdrevet.

Det elektronisk styrte Quattro-systemet flytter aldri mer enn 30 prosent av kreftene til forhjulene.

Slår du av alle elektroniske hjelpemidler, får du garantert litt å holde orden på.

Audi praktiserer derimot, som de fleste andre produsenter, at på banen er bilene låst med elektronikken på – ute på veien får du selv ta ansvar for hva du finner på.

Kreftene er like voldsomme på banen, som jeg opplevde dem på veien – likevel – det er balansen som får meg til å smile bredest.

Misano er krevende. Den blir ikke enklere, snarere tvert i mot, av at vi kjører banen motsatt vei av det den opprinnelig ble designet for. Svingene som åpner mer og mer når du kjører mot klokka, lukker tilsvarende når vi kjører den med klokka.

Plus-utgavens strammere oppsett sørger for at bilen adlyder dine minste vink, og i de fleste situasjoner setter den kursen mot tangeringspunktet uten å protestere.

Skulle du imidlertid nøle litt, kan du føle at bilen gjør det samme. Den henger liksom litt igjen og venter på hva du har tenkt å gjøre.

Da er det bare én ting som hjelper – bestem deg hvor du skal - gi gass. Kombinasjonen av den lille vektforskyvningen og forhjulene som bestemt drar bilen inn mot tangeringspunktet.

For de mest dedikerte
Det virker selvsagt overflødig å si at V10 Plus ikke er riktig R8 for alle.

På en prisliste der den «billigste» versjonen med V8 starter på rundt to millioner – og en V10 Plus trolig koster en greit utstyrt A6 på toppen av dette.

Ser vi bort fra den utopien det for de fleste av oss er å bla opp snaut tre millioner for en toseter, tillater jeg meg likevel å anbefale de tre til fem kundene som informasjonssjef Marius Tegneby regner med vil velge en ny R8 i løpet av 2013:

Om du ikke bor rett ved siden av en racerbane, men vil utnytte R8 som den fantastiske hverdagssupersportsbilen den er - gå for en V10 med S-Tronic og bruk den, mye og ofte – det vil garantert både du og den sette stor pris på.

FAKTA Audi R8 V10 Plus S-tronic

Motor:

10-sylindret V-motor, 5,204 ccm

Effekt:

404 kW (550 hk) v/8000 o/min.
540 Nm v/ 6500 o/min.

Mål:

444/193/125 cm (L/B/H)

Akselavstand:

265 cm

Bagasjevolum:

100 liter

Egenvekt m/fører:

1595 kg

Aks. 0-100 km/t:

3,5 sek.

Toppfart:

317 km/t

Snittforbruk:

1,29 l/mil

CO2-utslipp:

299 g/km

Pris:

Ikke klar

Konkurrenter: Porsche 911 Carrera 4S, Lamborghini Gallardo, Nissan GT-R.

+ Ny girkasse, superbalanse, og massiv lyd i en bil de fleste kan håndtere.

- En «vanlig» V10 gir nesten samme ytelser, mer komfort og «lavere» pris.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer