Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da Honda lanserte sin nye Civic for et års tid siden, hadde de blant annet et dieselalternativ. Men Hondas løsning var lite konkurransedyktig sammenlignet med mange andre modeller i kompaktklassen siden de benyttet en kraftig 2,2-liters motor med 150 hestekrefter. LES: Våre førsteinntrykk av Honda Civic Nå lanserer Honda sin nye 1,6 i-DTEC, den første motoren med Hondas Earth Dreams teknologi, som blir et langt gunstigere alternativ. Med 120 hestekrefter og et dreiemoment på 300 Newtonmeter, blir den blant de kraftigste i klassen. Samtidig har den svært eksemplariske utslipp – et snittforbruk på 0,36 liter på mila tilsvarer et CO2-utslipp på 94 gram per kilometer. Det er på nivå med mange hybridbiler. Lite marked Derfor skal den nye motoren bygges i Europa, nærmere bestemt ved Hondas britiske anlegg i Swindon hvor også 2,2-literen produseres. Dette er den første i en serie nye motorer fra Honda, og etter lanseringen i Civic vil den også finne veien til CR-V og andre modeller. Motstøy Videre er det gjort tiltak for å dempe støy, blant annet gjennom et elektronisk system som aktivt sender ut motstøy, tilsvarende den teknologien man benytter i hodetelefoner som fjerner flystøy. Sammenlignet med 2,2-literen er vekten på 1,6-literen redusert med 47 kg. En modifisert 6-trinns girkasse gir i tillegg en vektreduksjon på 7 kg. På veien Støydempingen er upåklagelig. Skulle vi ønsket noe annerledes, måtte det være litt mer motstand i rattet under kjøring på svingete landevei. Civic 1,6 i-DTEC vil kun leveres i kombinasjon med manuell girkasse, og Honda har ingen planer om å lansere automat i kombinasjon med denne – til det er markedet for lite. Mer på gang Mye vil avhenge av konkurransedyktige priser, men det ligger an til en prisreduksjon på rundt 50.000 kroner sammenlignet med en 2,2-liter. Hvis man velger en CR-V med forhjulsdrift, kan den blir rundt 70.000 kroner billigere enn dagens 2,2-liter med 4WD. Fakta Honda Civic 1,6 i-DTEC
Konkurrenter: Volkswagen Golf, Ford Focus, Toyota Auris, Opel Astra, Hyundai i30, Kia Ceed med flere
|