img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
103 bilder i galleri
Betydelig oppgradert E-Klasse
FØRSTEINNTRYKKET: Etter 60 år og 13 millioner biler er fortsatt E-Klasse hjertet i Mercedes’ modellportefølje. Nå har den fått et av de dyreste ansiktsløftene vi noen gang har sett - og kjørt.

Når en bilprodusent introduserer det de kaller «the brand new» er det ofte snakk om en facelift med ny grill, nye baklys og et par nye motoralternativer – eller kanskje nye farger på interiøret. Normalt skjer det etter rundt fem av de drøye syv årene som er normal levetid for en bilmodell.

For E-Klasse er det annerledes.

For dette er, til tross for at vi fortsatt snakker facelift, noe som på mange områder må kunne karakteriseres som en ny bil.

Årsaken til den fremskyndede overhalingen er selvsagt den beinharde konkurransen Mercedes opplever fra BMW 5-serie og Audi A6.

Markedet, som tidligere stort sett ble delt av de tre tyske, er tøffere enn noen gang, og mange av merkene under presser seg stadig oppover og vil ha en bit av premiumkaka.

Kun taket er igjen
Når det kommer til eksteriøret er det kun taket som er igjen fra den utgående E-Klassen.

Hver eneste karosseriplate er endret, de skarpeste vinklene er myket opp og E-Klasse har fått renere linjer og et tydeligere definert utseende.

Mens Mercedes har holdt stjernen på panseret som noe nesten hellig for E-Klasse, kan kundene nå velge mellom to ulike ansikter.

Sportslige Avantgarde har fått stjernen i grillen og designlinjer som trekkes direkte til nye CLS, mens Classic og Elegance beholder det mer tradisjonelle ansiktet.

Formatet med de to valgmulighetene er hentet fra C-Klassen. Der har det i følge Mercedes vært viktig for å revitalisere modellen som et aktuelt valg, også for de som ønsker et mer sportslig image.

Stasjonsvognen blir naturlig nok viktig for det norske markedet, og Avantgarde-versjonen av denne tilfører definitivt E-Klasse et sportslig utseende som bør kunne appellere også til de som synes den utgående versjonen kanskje var i trausteste laget.

Mer nytt innunder enn innvendig
Oppdateringene som har skjedd innvendig er ikke gedigne, det er de sjelden fra designerne i Stuttgart. Likevel har man integrert elementer fra CLS, og den kommende S-Klassen som dukker opp til sommeren.

Resultatet er et enda litt mer gedigent inntrykk, mye takket være oppgraderte materialkvaliteter.

Under skallet har det imidlertid skjedd mye, ikke minst når det gjelder sikkerhetsteknologi.

Tilbehør som Pre-Safe Plus-pakken inkluderer et system som styrer bilen tilbake, om du skulle krysse midtlinjen med en bil i mot. Det systemet var i utgangspunktet utviklet for nye S-Klassen, men det sier noe om viktigheten av E-Klasse når Mercedes likevel velger å la E-Klassen få det først.

Det er vanskelig å ikke la seg imponere over de nye sensorene som overvåker et område 200 meter foran bilen, og gir aktiv sikkerhet en helt ny betydning.

I hastigheter opp til 50 kilometer i timen sørger systemet for å stoppe bilen om den skulle oppdage en fotgjenger i veien.

Det samme systemet, som består av både en radar og dobbelt kamera, sørger for å styre de nye intelligente LED-lampene som er standard i E-Klasse. Ikke bare blender den lyset opp og ned, men den kan også sende egne varsellys til fotgjengere som blir oppdaget av systemet.

Komfortkonge
Etter rundt 20 mil bak rattet i nye E-Klasse er det lett å kjenne igjen kjøredynamikken. Mercedes har ikke tatt noen store sjanser her.

Som så mange andre har Mercedes valgt å forlate den tradisjonelle hydrauliske servostyringen, og utstyre alle modellene i den oppdaterte E-Klassen med en ny elektromekanisk styring,

Det gir flere opplagte fordeler. For det første er det mer effektivt, og dermed med på å redusere forbruket. I tillegg er det langt lettere å bygge en servostyring som kan tilpasses både når det gjelder vekting og utveksling.

Dessuten er det langt lettere å bygge inn ulike systemer for sikkerhet og komfort.

Nettopp det siste er fortsatt stikkordet for nye E-Klasse. Ute på veien kjenner du at den er en stor og tung bil. Det kan føles som et lite drawback på svingete veier, men gir en trygghet og stabilitet når vi snakker om alle andre former for tradisjonell landeveiskjøring.

Presser du den inn i svingene derimot, vil den understyre, men legger du til litt fornuft er den en superkomfortabel landeveiscruiser som spiser mil, nesten uten at du merker det.

Alle bilene jeg kjørte på lanseringen var utstyrt med luftfjæring – et system som tydelig prioriterer komfort.

Rimeligere familiestatus
E-Klasse i stasjonsvognutførelse har alltid vært en bil som har vært høyt elsket av familien. Et bagasjerom på 695 liter er en del av forklaringen, legger du ned baksetene vokser det til friske 1950 liter.

I forsetene sitter du svært godt, og også bakseteplassen er meget god – her sitter også to voksne godt, selv på lengre turer. Komforten på de to ytterste plassene går litt på bekostning av den siste plassen i midten.

Gledelig for de som har ventet på den oppdaterte E-Klassen er at innstegsprisen er senket med rundt 20.000 kroner. Det betyr at en 200 CDI som sedan starter på kr 454.000, mens stasjonsvogna koster 40.000 mer.

LES OGSÅ: MERCEDES PRISER NYE E-KLASSE

PR- og informasjonssjef hos Mercedes-importøren Bertel O. Steen, Christoffer Nøkleby, sier at de regner med å selge rundt 1000 E-klasse i år, og at de på et fullt år håper på å ligge på rundt 1200 biler.

Drosjemarkedet er fortsatt viktig for Mercedes, det vil ligge på rundt 400 biler i året.

For den utgående E-Klassen var dieselandelen i 2012 over 90 prosent. Importøren tror at noen flere vil velge bensin i året som kommer. Årsaken er lavere utslipp, og mer fokus på de lokale utslippene fra diesel.

SE: VIKTIGSTE DATA FOR NY E-KLASSE

De første bilene er på plass i butikkene i midten av april.

Råtass på topp
For den som lever etter mottoet «Mye vil ha mer», har Mercedes en riktig godbit på lager.

Den «vanlige» E 63 AMG har blitt rocket opp fra dagens 525 til 557 hestekrefter, og kan nå også leveres med firehjulsdrift.

På toppen av dette tilbyr AMG en S-modell der den 5,5 liters V8eren med to turboer yter smått legendariske 585 hester og 800 Newtonmeter – og sørger for at stillestående til 100 går unna på 3,6 sekunder for sedanen, og en tiendedel mer for stasjonsvognen.

Til sammenligning er det åtte tideler raskere enn BMWs M5 og drøyt sekundet raskere enn Audi S6.

Brutaliteten i den bilen krever en egen sak – den kommer vi tilbake til!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer