img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
Ferraris store dag
Ferrari dro teppet av en bil med noe av det sløveste på lenge i retning av navnevalg. LaFerrari. Resten av bilen var ikke så sløv.

En av fordelene ved å ha levd en stund er at man kan si viktige ting, eller komme med dyptpløyende betraktninger, som kolleger som ikke har holdt ut like lenge, ikke kan.

For eksempel slike: «Jeg kan ikke huske makan til oppstyr siden Lamborghini presenterte sin Miura her i 1966!»

Det er en morsom parallell her, i tillegg til folkemengden ved avdukingen – at Lamborghinien fikk også et overraskende navn, men det var bare positivt.

Opprinnelige het den jo P400 da den ble vist i chassis-form i Torino høsten i forveien. Men Miura er blitt et navn som er en vesentlig del av bilhistorien.

LaFerrari
Men LaFerrari. Hvordan skal man si det? «Har du sett den nye FerrariLaFerrari? Det høres ut som du har en mental defekt.

Og man kan da heller ikke si har du sett den nye LaFerrarien? Jeg spurte sjefen da jeg traff ham oppe hos Pininfarina, inspiserende deres Ferrari-baserte hyllest til Sergio Pininfarina – men det spørsmålet syntes han ikke var morsomt.

I pressemeldingen blir det derimot presisert at navnet er valgt fordi bilen er en «maximum expression of what defines our company – excellence». Javel – da vet vi ikke noe mer.

499
Dette er en bil som ikke vil gjøre store utslag i Ferraris produksjonsstatistikk. 499 enheter skal bygges.

Disse er forbeholdt de som kategoriseres som «samlere» - en enda mer eksklusiv gruppe Ferrari-eiere enn de Ferrari-eierne som bare er vanlig eksklusive, og «produksjonen» kommer til å gå over flere år.

Her hører det kanskje med til historien at det ble ikke bygget mer enn ca. 750 Miuraer heller – men den kunne hvem som helst kjøpe, bare de hadde penger.

Greia her er først og fremst at nok en gang har Ferrari laget en superbil som har utsupret alt de tidligere har supret. Ikke minst på grunn av de – og dette er folk som er fantastiske på koreografi, og det å bygge opp en historie (det vi andre kalle hype) – påståtte forbindelsene denne bilen har med Formel 1.

HY-KERS
Full KERS-pakke, og vel så det – så her heter den HY-KERS, men tilsvarer altså Formel 1-teknologien med å samle opp energi i et hybrid system, energi som så slippes ut i korte støt på racerbanen for å, for eksempel, gjøre forbikjøring raskere.

Her gjør nok KERS-energien litt mer enn bare korte forbikjøringsstunt. Ferrari forteller at i en vanlig kjøresyklus ville denne bilen sluppet ut 330 gram CO2 per kilometer uten elektrisk hjelp.  Men med HY-KERS er det (snart) sertifiserte utslippet bare 220 gram. Det tyder på at det også er elektrisk hjelp til ren kjøring.

Og heldigvis sørger Ferrari igjen for at all oppmerksomheten konsentreres om drivlinjen. Dette er i gamle Enzos ånd – alt annet enn motor var bortkastet oppmerksomhet og energi for ham.

(saken fortsetter)

Klassisk
Her er vi inne på klassisk jord, med en 6262 ccm V12-motor. Derfra hentes det ut 800 hk og den går helt opp til 9.250 omdreininger.

128 hk per liter er voksent, og kommer blant annet frem, takket være et av tidenes høyeste kompresjonsforhold, 13,5:1. Selv ikke Audi var vel der med sin kortlevde «høyttrykks»motor for mange år siden.

I tillegg har man altså en elmotor på 163 hk (jeg er ikke sikker på hva Enzo Ferrari ville sagt om den).

El-motoren er med på å sikre dreiemomentet, så – uten at vi får vite hva V12-bomben klarer av moment – får vi beskjed om at samlet, el pluss bensin, dreiemoment er på over 900 Nm.

Vi får også vite at batteripakken, som er montert så lavt som det går an, bygges i den samme avdelingen hvor de bygger KERSen til Formel 1, og at den byr på den høyeste energitettheten i historien, og bare veier 60 kg.

Det er to forskjellige måter batteriene lades på. Enten ved oppbremsing, selv ved hard bremsing med aktiv ABS, og når motoren produserer et høyere moment enn det som er nødvendig akkurat der og da – for eksempel i svinger. Dette høres også ut som tidenes elektroniske motorkontroll.

Ulovlig i Formel 1
Nå er det ikke riktig å si at dette bare dreier seg om drivlinje. Her har nemlig også ingeniørene kunnet boltre seg med detaljer som ikke er lovlige i Formel 1: Bevegelige aerodynamiske hjelpemidler.

Både foran og bak har du diffusere og flapper og smarte små innretninger som hjelper deg å holde bilen presset mot asfalten og holde den forholdsvis stabil. Her kom både avanserte simuleringsprogram og mange timer i F1-vindtunnelene til hjelp.

Men jeg må tilstå at jeg likevel ikke helt forstår følgende: «The engineers' aim was to deliver the highest degree of aerodynamic efficiency ever achieved with any road car, with a coefficient of nearly 3….”

Koeffisient hva da? Jeg regner med at når de fleste av de som syns bilutstillinger er et ork som de MÅ dra på, returnerer hjemover i løpet av onsdagen, får jeg plass så jeg kan se litt mer på denne konstruksjonen.

La oss bare dra hovedspesifikasjonene:

Motoren har du allerede fått, men den drar altså til bakhjulene (der 59 prosent av vekten ligger) gjennom en syvtrinns kasse med DCT clutch.

Målene er 4702 x 1992 x 1116 millimeter og akselavstanden er på 2650 mm. Vekten er foreløpig ikke oppgitt. Og hjulene måler 265/30-19 foran og 345/30-20 bak.

Det snakkes om i overkant av 350 km/t og  0-100 km/t på under3. 0-200 på under 7 og 0-300 på 15 sekunder.

Og til slutt, for deg som er interessert i elektroniske spesialiteter:

Stabilitetskontroll, selvfølgelig. Et ABS/EBD-system med elektronisk balansering av bremsekraften.

EF1-Trac F1 elektronisk traction-kontroll integrert med hybrid-systemet.

En E-Diff 3, tredje generasjons elektronisk differensial og en SCM-E Frs magnetreho-dempersystem med doble solenoider i Al-Ni-rør.

Vi kan regne med at de 499 aktuelle kundene ikke er så veldig opptatt av hva vidunderet koster, de heller.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer