img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Tar Leaf litt lenger
FØRSTEINNTRYKKET: Nissan har fulgt den første generasjonen online. Det har gitt den nye versjonen 100 oppgraderinger.

Takket være sitt CarWings-system har Nissan hatt mulighet til å følge sine elektriske biler langt tettere enn de fleste andre produsenter får anledning til.

Systemet har gitt Nissan nyttig informasjon om hvordan bilen kjøres, hvor ofte og hvordan den lades og større kunnskap om og forståelse av eiernes bruksmønster.

Resultatet er en bil med viktige oppdateringer, mange av dem på områder som norske Leaf-eiere vil kunne dra god nytte av.

Bilene som kommer til Norge bygges i Sunderland, og de tilpasses nordiske forhold.

Mer effektiv
For norske eiere er trolig endringene som er knyttet til klimaanlegget i Leaf de viktigste.

Et mer avansert system for forhåndsoppvarming av bilen skal sørge for at du slipper å se rekkevidden rase nedover allerede før du har kommet ut av veien du bor i.

Klimaanlegget har også blitt oppgradert, slik at det nå er betydelig mer effektivt enn det som finnes i dagens biler. Det er også et svært viktig tilskudd for den som kjører opp mot grensene for rekkevidde i den kaldere årstiden.

Legg merke til neste gang du ser en Leaf av den første generasjonen på motorveien i januar, det er sannsynlig at det er godt med dugg eller frost på sideruta – nettopp fordi man må spare.

Nå sier Nissan at du skal kunne kjøre ti mil med full varme – det er i så tilfelle en viktig oppgradering.

Ser du forskjell?
For de fossilbrenselsforbrukende er det sikkert vanskelig å se hva som skiller den midtlivsoppdaterte utgaven fra forgjengeren.

Tar du en nærmere titt vil du oppdage at den har fått en mer strømlinjeformet front. For eieren har den også fått et lite lys når du åpner ladeluken i fronten, alt ligger i detaljene.

Under skallet derimot er det skjedd mer.

Noe av det viktigste, i tillegg til økt rekkevidde, er at man har flyttet ladeenheten fra bagasjerommet og frem sammen med resten av elektronikken under panseret, noe som har sørget for at bagasjerommet har økt fra 330 til 370 liter.

Ikke ubetydelig om påstanden til Nissan stemmer. De sier nemlig at mange kjøper Leaf som en bil nummer to, men ender opp med å bruke den mest.

Av andre oppdateringer er bedre integrasjon av smart-telefon, forbedret stemmegjenkjenningsfunksjon, og ikke minst, sanntidsinformasjon om de nærmeste ladepunktene.

For Europa
Nissan omtaler Oslo som den elektriske bilens hovedstad. Derfor har det vært naturlig at den internasjonale lanseringen av Leaf ble holdt nettopp her.

Frem til nå har Leaf vært bygget i Japan, med spesifikasjoner som skulle passe sjåfører over hele verden.

Alle erfaringer med verdensbiler gjennom mange år, har vist at dette ikke nødvendigvis er like lett å gjennomføre i praksis – så også for Leaf.

Den nye generasjonen som produseres i England har blitt tunet for det europeiske markedet, det betyr at styringen har blitt bedre vektet og at chassisoppsettet også er tunet bedre mot europeiske preferanser.

En halvannen times tur rundt i Oslo gir knapt noe entydig svar på hvor store endringene faktisk oppleves i praksis, men det vi kan bekrefte etter første test er at Leaf fortsatt leverer varene på et helt greit nivå.

Det finnes opplagt biler i denne klassen som er morsommere og bedre å kjøre – men Leaf plasserer seg helt greit inn det store utvalget av kompaktbiler.

I og med at momentet fra elektromotoren er tilgjengelig helt fra bunnen, oppleves den som mer enn kvikk nok i normale norske hastigheter.

Likevel – dette er ikke en bil du kjøper først og fremst av entusiasme for kjøreegenskaper. Leaf er en ganske vanlig bil, men med en drivlinje med som har fordeler og ulemper.

Om ikke entusiasmen kommer av kjøreopplevelsen, er det mange andre ting å glede seg over for den som har valgt å kjøre elektrisk – særlig her i Norge.

Fordelene driver
I fjor var Nissan LEAF den 13. mest solgte bilen i Norge med 2.298 eksemplarer registrert i 2012.

Så langt i år har fremgangen bare fortsatt, frem til mars var den landets sjette mest solgte bil, mens den i mars måned inntok fjerdeplassen.

Selvsagt er norske incentiv-ordninger en viktig faktor for de elektriske bilenes suksess i Norge.

Langt de fleste har valgt elektrisk på bakgrunn av våre svært velvillige ordninger for elbiler - særlig for de som bor i, eller rundt de store byene.

Samtidig opplever tydeligvis mange av eierne at bilen fyller deres behov på en måte som gjør at den scorer best på kundetilfredshet av alle Nissans biler.

Rekkevidde kontra ladetid
Til tross for fordelene er det nok mange potensielle kunder som fortsatt styrer unna elektrisk bil som følge av frykten for at rekkevidden ikke er tilstrekkelig.

Rekkevidden for den nye generasjonen Leaf oppgis nå til å være løftet fra 175 til 199 kilometer.

Våre tester har vist at rekkevidden ofte er så mye som 25-35 prosent lavere enn det som oppgis. Likevel er det en annen ting som er i ferd med å bli minst like viktig for elektriske biler som rekkevidden, nemlig ladetid.

LES: Vår test av Nissan Leaf og Mitsubishi i-Miev

En oppdatert Leaf kan nå leveres med en 6,6 kilowatts innebygd lader i bilen. Sørger du i tillegg til å ha en 32 ampers kurs å koble hjemmeladeren til, reduserer du ladetiden fra åtte til fire timer. En slik lader, enten på jobb eller hjemme, vil selvsagt bidra til å redusere angsten betydelig.

Fortsatt tar det rundt 12 timer å lade med den vanlige 10-ampersladeren og ned mot en halvtime med de spesielle hurtigladerne.

Lavere pris
Tidligere i år satte Nissan ned prisen på Leaf – til en viss frustrasjon hos de som allerede hadde kjøpt bilen.

Nå starter prisene på 228.590, mens toppmodellen i utstyrsnivå Tekna koster 273.820 kroner.

Da får du en svært godt utstyrt kompaktbil med skinn og mye avansert utstyr, som 360-graderes kamera.

Med norske fordeler og en oppgradert bil, er det liten grunn til å tro at Leaf-salget vil falle når de nye bilene kan leveres i juni.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer