img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Jetta Hybrid på veien
FØRSTEINNTRYKKET: Volkswagens første hybrid er primært rettet mot det amerikanske markedet. Derfor falt valget på en europeisk nisjemodell.

Volkswagen Jetta er ikke akkurat det man betegner som en norsk volumselger. Til sammen 225 nye biler de to siste årene taler sitt klare språk – i samme periode ble det registrert 13.683 nye Golf, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Men i Nord-Amerika er Jetta en viktig volumselger, og i Nord-Amerika MÅ man ha hybridmodeller i sortimentet for å lykkes. Derfor falt valget på den Mexico-produserte Jetta når Volkswagen nå entrer en nisje Toyota har fått lov å dominere i mer enn 15 år.

Mer på gang
Volkswagen har røpet at Jetta bare er den første av en serie elektrifiserte modeller. Elektrisk Up er like rundt hjørnet, og neste år følger en modell som kan bli meget interessant – Golf Plug-in Hybrid.

Det fins dem som liker å bli sett i en typisk hybridbil, som Prius, og føler at de på den måten sender ut viktige signaler om miljøengasjement. Men det er ikke lenger Prius som er bestselger blant hybridmodellene hos Toyota – den rollen har Auris Hybrid overtatt.

Stadig fler «vanlige» biler får hybrid drivlinje som alternativ. BMW har for eksempel sine basert på 3- og 5-serie, Mercedes har en hybrid E-Klasse og mange andre produsenter er på vei. Og nå kommer altså Volkswagen med sin Jetta Hybrid på det norske markedet.

Ordinær
Fra utsiden ser den ut som en vanlig Jetta, eller en lett krympet Passat sedan, med en del aerodynamiske detaljer. Personlig liker jeg utseendet, men nordmenn flest foretrekker jo stasjonsvogn. Smak og behag.

Også når man åpner dørene og setter seg inn, er det meste som i en «vanlig» bil. Første gang du vrir om tenningslåsen tror du ikke det skjer noe – du starter nemlig i lydløs elmodus så sant det er strøm nok på batteriene.

Instrumentene er også annerledes. Turtelleren er erstattet med en skala som viser hvor mye energi du forbruker, om du kjører på strøm eller bensin eller begge deler.

På midtkonsollen har skjermen - som normalt viser status for bilen, radio eller navigasjon - også egne hybrid-grafer som lar deg følge med på hvordan drivlinjen arbeider. Og etter endt kjøretur, eller gjerne underveis, kan du hente opp alle viktige data fra reisen.

Romslig og velutstyrt
Innvendig plass er som i en vanlig Jetta – det vil si meget rommelig med god benplass. Utstyrsnivået på Jetta Hybrid tilsvarer Highline, noe som innebærer komfortable seter med god sidestøtte.

Batteripakken til elmotoren opptar en del plass innerst i bagasjerommet, men seden utgangspunktet er 510 liter i en vanlig Jetta, sitter du fortsatt igjen med 374 liter i Jetta Hybrid.

Drivlinjen i Jetta Hybrid består av en 1,4-liters turbo bensinmotor med 150 hk og 250 Nm kombinert med en elmotor på 27 hk. Det gir en samlet effekt på 170 hk.

Samarbeider bra
Girkassen er en 7-trinns DSG-kasse hvor du kan velge mellom standard automat, «sport» som skifter ved høyere turtall, eller manuelle skift via hendler på rattet.

Bilen kjennes sprek når man kjører aktivt og de to motorene jobber i trinnløs harmoni. Ved uanstrengt kjøring, selv i høye hastigheter, hender det at elmotoren overtar for bensinmotoren for å spare drivstoff.

Man kan kjøre rent elektriske i hastigheter opp til 70 km/t, men rekkevidden er begrenset til et par kilometer. Batteriene lades kjapt opp igjen ved retardasjon, eller ved hjelp av bensinmotoren. Det tar litt tid å venne seg til bremsene som tar brått tak når de skal regenerere bremseenergien.

Volkswagen oppgir et snittforbruk på 0,41 liter og et CO2-utslipp på 95 g/km ifølge NEDC-syklusen. Et slikt forbruk er nok nærmest umulig å oppnå i praksis – under vår tur på ca. 25 mil med kombinasjon av bykjøring, motorvei og landevei viste kjørecomputeren et snitt på 0,61 l/mil.

Jetta eller Prius?
Så – hvordan er Jetta Hybrid sammenlignet med den godt innarbeidede Prius, lurer du sikkert på. Dette skal vi gi deg mer presise svar på i en sommerlig utgave av Bil etter å ha testet de to modellene mot hverandre.

Mine umiddelbare inntrykk er at Jettas drivlinje - som til sammen yter 170 hk - er langt sprekere enn den Prius med sine 136 hk tilbyr.

Jetta Hybrid har en moderne turbomotor med mer krefter i kjelleren der Prius må jage turtall, og Volkswagens DSG-kasse gir langt mer behagelige girskift enn den triinnløse CVT-kassen Toyota benytter.

På papiret har Prius høyere dreiemoment enn Jetta, men du må jage turtall for å lokke det frem.

Prius har maks moment på 300 Newtonmeter ved 4000 omdreininger, mens Jetta leverer 250 Newtonmeter allerede ved 1600 omdreininger. Det vises tydelig i akselerasjonstallene, for mens Prius bruker 10,4 sekunder til hundre, gjør Jetta samme øvelse på 8,6.

Du vil sannsynligvis kjøre mest økonomisk med lavest forbruk i en Prius, for Jetta Hybrid innbyr til mer sportslig kjøring takket være mer effekt og bedre kjøreegenskaper.

Så hvorfor velge en Jetta Hybrid? Selv om forbruket ligger høyere enn i en Prius, bruker Jetta Hybrid mindre drivstoff enn de fleste «vanlige» biler med så kraftig motor.

I et land med høye bilavgifter er det jo også en bonus å vite at du betaler vesentlig lavere engangsavgift når du kjøper en Jetta Hybrid enn en vanlig bil med tilsvarende effekt. Staten tar kr 65.301 i dette tilfellet, men krever 84.011 for samme bil med 122-hester TSI-motor.

FAKTA Volkswagen Jetta Hybrid

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1395 ccm. + elmotor

Samlet effekt:

125 kW (170 hk). - 250 Nm v/1600 o/min.

LxBxH:

464 x 177 x 148 cm.

Akselavstand:

265 cm.

Egenvekt m/fører:

1505 kg.

Bagasjerom:

374 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

8,6 sek.

Toppfart:

210 km/t.

Snittforbruk:

0,41 l/mil.

CO2:

95 g/km.

Pris fra:

kr 326.800

Pris som prøvekjørt:

kr 374.700

 

+ Sprek og praktisk familiebil som kjører som en vanlig bil

- Mye dekkstøy som til dels skyldes harde dekk (Bridgestone Turanza)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer