img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Første smak på BMWs fremtid
Det er fortsatt drøyt fire måneder til BMW i3 står klar på bilutstillingen i Frankfurt. Vi har vært med på en eksklusiv før-premiere av både den og superhybriden i8.

Selv om noen kanskje vil påstå at det i disse dager er litt passé å navngi ting med en liten «i» foran, er det altså dette som er BMWs fremtid.

I kalde Arjeplog fikk vi muligheten til å teste tidlige før-produksjons-modeller av kommende i3 og i8.

Disse bilene er veldig forskjellig, både i teknologi og utseende, men deler likevel egenskapene om lav vekt, lavt forbruk og mye moro.

BMW i3.
Kompaktbilen i3 er første bil jeg får ta på. Relativt høyreist står den der med kamuflasjen på, og tankene går litt mot den første Mercedes A-klasse og Audi A2.

Kamuflasjen og de rare test-lyktene gjør at jeg ikke får noe skikkelig inntrykk av hvordan bilens detaljer blir seende ut når den kommer på veien, men i3-konseptet fra i fjor bør gi en veldig god pekepinn.

Interiøret er veldig lett og luftig. Det er ingen midtkonsoll som strekker seg fra dashbordet og ned mellom setene, men et flytende dashbord, likt det i3-konseptet viste. Setene er veldig tynne, uten at det går på bekostning av komforten.

Det hjelper godt på den romslige følelsen inne i i3. Baksetet virker også romslig, og vi blir fortalt at mens det i i8 dreier seg hundre prosent om føreren, skal i3 være en sosial bil for alle ombord.

Patrick Müller, avdelingssjef for drivverk i i-prosjektet, kjører avgårde, og bilen er akkurat så lydløs man forventer en el-bil skal være. Vi setter fart mot en av de islagte innsjøene, og de smale 19-tommers-hjulene har ikke store problemer med grep på snøen.

Vel ute på sjøen, viser Herr Müller at stabilitetsprogrammet fungerer akkurat slik det skal gjøre, og bilen har overraskende godt grep på det glatte føret. Med bilen i sport-modus slipper bakenden enklere, men henter seg inn før vi ender i snøskavlen.  BMW er tro mot sitt DNA – uavhengig av drivlinjen.

Akselerasjonspedal.
Müller bremser ned mot en sving, før han planter foten i gulvet på vei ut av den. «Jeg bremset ikke», sier han. «Ikke i normal forstand, jeg løftet bare høyrefoten».

Regenerering av strøm skjer når man tar foten av akselerasjonspedalen (ordet gasspedal virker litt gammeldags i denne sammenheng), og gjør at man sjelden trenger bruke bremsepedalen under vanlig kjøring. Regenereringen er såpass hissig, at bremselysene tennes når man ikke trykker på akselerasjonspedalen.

Men når pedalen trykkes godt ned, merker jeg fort at bilen er kjapp. 250 Newtonmeter, og dette selvsagt fra null omdreininger, sammen med 170 hestekrefter, gjør at bilen skyter til hundre på under åtte sekunder. Med rolig høyrefot skal man komme seg 150 kilometer før ladekabelen må frem, men det planlegges også en variant med en liten bensinmotor som skal lade batteriene under kjøring – en såkalt rekkevidde-forlenger. BMW ville ikke oppgi detaljer om denne motoren, men det snakkes om en 2-sylindret motorsykkelmotor på 650 kubikkcentimeter.

i3 har meget god balanse, der vi sikk-sakker langsmed brøytekantene. Krenging finnes knapt ikke, men den er heller ikke ukomfortabelt stiv. Lav vekt, lavt tyngdepunkt og et karosseri i karbonfiber gjør nok sitt. 1250 kilo er målvekten for i3.

Med tanke på at hele gulvet er fylt av batterier, er dette meget bra. Hele karbonfiber karosseriet veier kun halvparten av et tilsvarende i stål. For å sammenligne kan vi kikke på BMWs 1-serie. Denne ble konvertert til el-bil med akkurat samme drivverk som i3, og havnet på 1800 kilo.

De nye modellene har den fordel av at de er bygd med elektrisk drivverk helt fra bunnen av. Hver eneste komponent er tilpasset akkurat dette formål, noe som gir bilene en stor fordel sammenlignet med konverterte forbrennings-modeller.

En av sjefene i i-prosjektet skal ha gått rundt til alle ansatte med beskjeden om at «dersom dere sparer fem gram i hver eneste komponent, utgjør dette 75 kilo på det ferdige produktet!».

BMW i8.
Turen med i3 er over, og bak meg står en veldig godt proporsjonert sportsbil, med dørene åpne som vinger. i8 er som i3 bygget i karbon, så den overraskende lette døren senkes og løftes uanstrengt.

Godt plassert i de faste, gode stolene finner jeg et interiør som virker produksjonsklart. Alt er vinklet mot føreren, slik det skal være i en sportsbil, og instrumentpanelet er helt digitalt. Ikke en eneste instrumentnål er å se. Rødlinjen er markert på 6500 omdreininger, men turtelleren ligger på null de første fem hundre meterne.

Plutselig våkner noe til liv bak ryggen min. i8 skyter fart bortover isen med et utrolig veigrep, og turtelleren har plutselig nok å gjøre. Bak meg sitter en 1,5-liters bensinmotor, tre-sylindret og turbomatet.

Den produserer 225 hestekrefter, og sender alle kreftene til bakhjulene. El-motoren sitter foran, yter 130 hestekrefter, og driver kun forhjulene. Under full akselerasjon sendes 355 hestekrefter til alle fire hjulene, og tar karbon-vidunderet til 100 på 4,6 sekunder.

Et lite knappetrykk sørger for at stabilitetsprogrammet slapper av litt, og sørger for at vi kan gjøre sidelengskjøring dagen lang om vi føler for det. At mesteparten av kreftene er matet til bakhjulene er det ingen tvil om, men fremhjulene biter fint når det er behov for det.

Det er ingen mekanisk kobling mellom hjulparene, kun elektronikk styrer hvor mye krefter som skal fordeles hvor. Og om du ønsker det, kan du kjøre bilen kun på strøm. Rekkevidden er omtrent 35 kilometer.

Men for litt seriøs kjøring, slår man bilen over i Sport-modus, og fresingen, pustingen og hylingen bak ryggen starter umiddelbart. Lyden er ulikt noe annet. Tre sylindre gir en herlig, sjarmerende tone.

Turboen plystrer høyt og uskyldig, vel vitende om at den er med på ugjerningene, og luftinntakene tar til seg luft på en måte som ville satt hvilken som helst toppidrettsutøver til side. Det er mye som skjer på en gang, og det er veldig moro i begynnelsen, men det virker å være litt mye etter en liten stund med normal landeveiskjøring. BMW-ingeniørene sier de fortsatt jobber med lyd-tuning, så jeg håper at lydbildet er bedre tilpasset forskjellige kjørestiler når i8 er klar for produksjon.

i8 vs. 911.
I likhet med i3 er i8 en relativt lett bil – motorer og drivverk tatt i betraktning. 1480 kilo er respektabelt for en bil med to motorer, og en «transmisjonstunnel» full av batterier.

Dessverre har ikke i8 samme flyten i understellet som i3 har. Bilen styrer gjennom svinger med en tilsynelatende nydelig presisjon, men komforten virker ikke å være like godt ivaretatt. Det hopper og spretter litt over småhumper. Igjen sier BMW-folkene at dette er noe de jobber med (hva er det de ikke jobber med?).

BMW nevner Porsche 911 flere ganger, og det er ingen tvil om at det er dette som er målestokken for i8 på mange måter. Og på ett felt blir 911 kraftig forbikjørt: forbruk og utslipp. BMW påstår at i8 skal kunne klare seg med 0,27 liter på mila. Utslippstallene blir da 66 gram CO2 per kilometer.

Totalt sett virker begge modellene som veldig lovende prosjekt. i3 viser frem et utmerket understell og veldig lyst og romslig interiør, i8 har et meget overbevisende drivverk og et utseende og proporsjoner som fikk mange svensker til å snu seg – selv om det var langt i fra første gang bilen kjørte gjennom sentrumsgaten i Arjeplog.

i3 er ventet å komme i salg allerede før jul, men det er ikke sluppet noe offisielt prisoverslag. Den kommer nok til å bli noe dyrere enn andre el-biler, særlig karbonkroppen sørger for det, men en pris på rundt 400.000 kroner er det lov å håpe på.

Forventet salgsstart for i8 er tidlig neste år. Heller ikke for denne er det snakket noe om pris, men med 911 som hovedkonkurrent, bør de nok sikte seg inn på omtrentlig dette prissjiktet.

Uansett gleder jeg meg nå til komme meg bak rattet på begge modeller, for her er BMW virkelig på sporet av noe stort.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer