img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Koreansk GT
FØRSTEINNTRYKKET: For noen år siden var biler med over 160 hester å regne som GTI. I dag holder 204 hester bare til de to første bokstavene.

Kia tar sitt første steg inn i segmentet som på nynorsk kalles for «hot hatch», GT-versjonen kommer både som femdørs Cee´d GT og tredørsvarianten som kalles Pro_cee’d GT.

Nesten like spennende som bilen, er at den sender et klart signal om Kias fremtidige ambisjoner.

Etter å ha etablert seg med en relativt bred range, og en merkevare som opplagt er styrket av merkets syv års garanti, er det nå på tide å sprite opp imaget – GT-versjonene er bare første steg på veien.

Hjertet som sørger for å løfte Cee´d ut av hverdagsbilismen, er en 1,6-liters turbomotor som yter 204 hester. Grunnstammen i motoren er det samme som finnes i Veloster Turbo, men i en oppgradert versjon.

Konstruksjonen er, som det meste annet som ruller ut fra Korea om dagen, moderne. En twinscroll turbo som sørger for en nesten flat momentkurve, og bidrar til å sørge for at du ikke trenger å vifte for mye med girspaken.

Godt balansert
Det tar bare noen kilometer på svingete tyske og østerrikske alpeveier for å avdekke at Kia har gitt oppsettet fra den kjente versjonen av Cee´d en solid oppgradering.

Det første du legger merke til er setene. Kia har tatt en telefon til Tyskland, og fått Recaro til å produsere egne seter. Resultatet er, som vanlig når ergonomigutta fra Kirchheim unter Teck setter i gang, meget bra.

I tillegg har Kia sørget for å stramme opp det meste fra styring til bremser, samt at de har utstyrt bilen med en girkasse som er kvikk og presis.

Hjulopphenget er basert på det som finnes i dagens Procee´d, men Kia har økt stivheten i begge dempernes bevegelser. Sammen med stivere fjærer, foringer og større stabiliseringsstag.

Dette har de klart uten at det har blitt så kantete og ubehagelig, som resultatet ofte blir.

Tilstrekkelig med krefter
Du føler aldri at du blir presset tilbake i Recaro-stolene, nesten uansett hva du finner på med gir og gasspedal. Cee´d GT oppleves først og fremst mer som rask, enn direkte brutal.

Tilgangen på krefter selv fra lave turtall sørger for at GT, særlig når du kommer litt opp i fart, er svært lettkjørt både på tysk Autobahn og, kanskje mer interessant, åpne svingete sideveier.

Resultatet har blitt en bil som er nettopp det den gir seg ut for, en GT. Den mikser meget godt balansen mellom sportslig og komfortabel, uten at du føler at du må gå på kompromiss i noen av endene.

Selv om Kia understreker at dette ikke er en direkte konkurrent til mer motorsterke lommeraketter som Golf GTI og Focus ST, er det ikke noen tvil om at den fint aspirerer til å være et tilbud til den som ønsker seg en «light-versjon» .

Det merker du også inne i bilen, støynivået er nemlig behagelig lavt – behagelig når du skal kjøre fort og langt, men nesten litt for isolert fra motor og eksoslyd, om du ønsker at det skal være sportslig. Står du utenfor bilen, høres den nemlig ganske tøff ut når den passerer deg.

0-100 går unna på 7,7 sekunder og toppfarten er 230.

Tre eller fem?
Kia har tatt design på alvor. Det viste de da de hentet Peter Schreyer, mannen som tidligere har stått bak designen av en rekke biler for Audi, som TT, A3, A4 og A6.

Han har løftet Kia og Hyundai bort fra de klassiske koreanske designlinjene, og inn i noe som har gikk merkene en distinkt, men moderne form.

Med de to GT-versjonene har han også bidratt til at folk kikker ekstra nøye.

Tredørsvarianten, Pro_cee´d er nok den desidert tøffeste, men hos importøren er de foreløpig usikre på hvilken som vil bli mest populær. BilNorge.no kjørte begge under introduksjonen, og selve kjøredynamikken er bortimot helt identisk, så da blir det et valg mellom det praktiske og hva som ser best ut.

Den norske Kia-importøren har bestemt seg for å ta inn kun en utstyrsvariant, den inkluderer imidlertid alt utstyr, med Recaro-seter i skinn og Alcantara, panoramatak, navigasjon, rattvarme og det meste du kan komme på.

Snedige er også de digitale instrumentene, de gjør at du kan velge mellom et tradisjonelt speedometer, eller en egen «GT-visning», der du får turbotrykk og et meter som viser moment, på hver sin side av et digitalt speedometer.

Du velger enkelt mellom de to visningene med en egen GT-knapp. Det kunne kanskje vært ønskelig at knappen gjorde noe mer, for eksempel skarpere respons på gasspedal og ratt, jeg mistenker at du fort finner ut hvilken visning som fungerer best, og lar den stå der.

En nisje
Prisen på Pro_cee´d GT er 399.500, om du vil ha fem dører koster det 402.500.
 
Selv om det er lett å komme opp med biler som ligner på Cee´d GT, er det ikke flust av direkte konkurrenter.  

Biler som Golf GTI og Ford Focus ST koster minst 50.000 kroner eller mer, men byr da også på mer krefter.

Nærmest er Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB. Den har riktignok bare 170 hestekrefter, men leverer omtrent samme tid fra 0-100 og som koster omtrent det samme med lignende utstyr, men med automat.

Kia har nøkterne salgsmål, og tror på rundt 50 biler fra levering i september. Tatt i betraktning at dette er en fin kombo av sportslighet og komfort, paret med syv års garanti, gjør at jeg kanskje tror det er rom for å overprestere for Kia-forhandlerne.

 

FAKTA Kia Pro_cee´d GT

Motor:

4-syl. bensin, 1591 ccm

Effekt:

150 kW (204 hk) v/6000 o/min.
265 Nm v/1750-4500 o/min.

Mål:

431 x 178 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

265 cm

Egenvekt m/fører:

1359 kg

Bagasjevolum:

380-1225 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,7 sek.

Toppfart:

230 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,74 l/mil

CO2-utslipp:

171 g/km

Pris:

kr 399.500

 

Konkurrenter: Alfa Romeo Giulietta, men også biler som Mini CooperS og VW Golf GTD.

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer