img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Gedigen Golf
FØRSTEINNTRYKKET: Med større lasteplass enn storebror Passat er Golf klar til å erobre klassen for de kompakte stasjonsvognene.

Nylig rullet Golf nummer 30 millioner ut av fabrikken. Når Volkswagen nå slipper løs en gedigen stasjonsvogn, kommer det trolig til å akselerere suksessen.

Stasjonsvognvarianten har så langt utgjort en relativt liten andel, i VW-sammenheng. 1,8 millioner har det blitt siden MK III var den første Golfen som fikk mer lasteplass.

Større
I likhet med Golf 7, er stasjonsvogna lenger, lavere, bredere og lettere enn den bilen den erstatter. Litt avhengig av utstyrsvariant har Volkswagen lykkes med å barbere av 105 kilo – til tross for at nykommeren er større og stivere.

VW praktiserer samme filosofi som de har gjort gjennom hele Golfens livslengde, det vil si små endringer – i dette tilfelle sammenlignet med den femdørs kombien. Det beste som er nytt befinner seg bak B-stolpen – der har det til gjengjeld skjedd en hel del.

Skulderlinjen er nesten helt horisontal, og Volkswagen har ikke latt seg friste til å gå i retning av for mye coupéform. Det relativt flate taket sørger for god plass innvendig, og et akkurat passe voksent ytre. Den ser rett og slett ut som det den er, en skikkelig lang Golf.

Lenger
Akselavstanden for stasjonsvogna er den samme som for kombien, det er betyr at den er seks centimeter lenger enn forgjengeren.

Som forventet har det gitt bedre bakseteplass, men mer imponerende; en økning i lastekapasiteten til 605 liter med baksetene oppe! Det er hele 225 liter mer enn i kombien.

Når du lukker opp bakluka åpenbarer seg et bagasjerom med rette kanter, som gjør det meget praktisk å utnytte.

Lastelengden starter på 105,5 cm, øker til 183,1 cm når du legger ned baksetene, og velger du en variant der ryggen på passasjersetet kan legges ned, kan du svinge innom IKEA og ta med deg pakker på inntil 2,6 meter.

Veier litt mer
Stasjonsvogna veier rundt 10 prosent mer enn den vanlige femdørsvarianten. Det er det imidlertid ikke lett å merke.

Ute på veien klarer selv ikke den svært godt støyisolerte Golfen å maskere bort at det er litt mer veistøy i stasjonsvogna. Når det kommer til rene kjøreegenskaper er dynamikken svært lik. Styringen er presis og godt vektet, og du merker knapt den økte lengden.

Nå skal de sies at vi under vår første smaksprøve ikke forsøkte å laste inn feriebagasje til to – og den nye vaskemaskinen – men stasjonsvognen føltes smidig og lettkjørt på flate nederlandske veier.

Fortsatt er det sånn at de mindre motorsterke variantene utstyres med torsjonsbakaksel, mens for eksempel bilen vi kjørte, 1,4 TSI med 140 hester, har multilink bakaksel.

Den bidrar til å sørge for at alle fire hjulene har maksimal kontakt med underlaget, selv om du presser den litt mot grensene, særlig med mer last.

Økende bensinandel
Andelen som velger bensinmotor i sin Golf er økende. Importøren forventer likevel at diesel vil beholde overtaket en stund til.

En av grunnene til det er at om du ønsker firehjulsdrift, må du velge diesel og sekstrinns manuell girkasse.

LES OGSÅ: En dag med 4Motion

Stasjonsvogna er på plass i september, og motoralternativene starter på 1,2-liters TSI med 85 hestekrefter og femtrinns manuell girkasse – og toppes av toliteren på 150 hester.

Så langt har ikke Volkswagen noen planer om å plassere motoren fra GTI eller GTD i stasjonsvogna, i motsetning til hva Ford har gjort med sin Focus ST. Vi får se hva som skjer litt lenger frem i tid.

LES OM: Golf GTI - legende i ny form

Kannibalisering?
Samtidig kjører Volkswagen et tøft løp, og legger ikke så rent lite press på seg selv. For Golf stasjonsvogn tar ikke bare opp konkurransen med andre merker, den ruller også godt inn i territoriet til Passat.

Kanskje er ikke de to ekstra literne med bagasjerom avgjørende i konkurransen med storebror, men Golf er faktisk en mer moderne bil på de fleste områder. Den nylig lanserte Skoda Octavia stasjonsvogn kommer også til å merke konkurransen fra halvbroren med VW-logo.

Syvende generasjon Golf, i kombiversjon, har allerede satt standarden for klassen den har gitt navn til.

LES: Vår store 7-bilstest i Golf-klassen

Vårt førsteinntrykk etterlater liten tvil om at VW har gjort det igjen. Dette blir målestokken som kompakte stasjonsvogner må måles opp mot fremover.

 

FAKTA Volkswagen Golf stasjonsvogn 1,4 TSI 140 hk DSG

Motor:

4-syl. Turbo bensin, 1395 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4500 o/min.
250 Nm v/1500 o/min.

Mål:

456,2 x 179,9 x 148,1 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263,5 cm

Egenvekt u/fører:

1280 kg

Bagasjevolum:

605 - 1620 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

213 km/t

Snittforbruk:

0,53 l/mil

CO2-utslipp:

121 g/km

Pris:

kr 321.200

 

+ Stor lastekapasitet, høy kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper.

- Firehjulsdrift kan ikke kombineres med bensin eller automatgir.

Konkurrenter: Ford Focus, Opel Astra, Toyota Auris, Skoda Octavia og ganske sikkert VW Passat.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer