img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Audi RS7 på veien
FØRSTEINNTRYKKET: Det fins et lite antall ekstremt sportslige familiebiler. Audi RS7 Sportback hører så absolutt hjemme i kategorien.

Vanligvis må du gi slipp på noe når du velger en muskelbil. Så er ikke tilfelle med Audi RS7. Her beholder du de komfortable og praktiske sidene fra A7, samtidig som du får tilgang til en solid dose muskler og kjøreegenskaper.

Bilen er en femdørs kombicoupé med god plass til fire voksne og rikelig med bagasje – 535 liter er mer enn en A6 sedan rommer og bare 30 liter mindre enn du får plass til i stasjonsvognen. Og den store bakluka gjør bagasjerommet i A7 / RS7 nesten like praktisk. 

Endrer karakter
Innstilt på Auto eller Comfort har RS7 samme høye grad av komfort og praktiske egenskaper som en ordinær A7. Men når du legger inn kjøremodus «Dynamic», skjer det noe dramatisk med den drøyt fem meter lange bilen.

LES: Vår prøvekjøring av Audi RS6 Avant

Snerret fra V8-motoren med dobbel turbo er fantastisk. Akselerasjonen er formidabel, du får et regelrett kick når du tråkker ned høyrefoten og akselererer to tonn luksusbil til 100 km/t på under fire sekunder.

Men det er flere sider ved RS7 som imponerer. Styringen er meget direkte og gir gode tilbakemeldinger fra underlaget til det tykke sportsrattet. Dempingen er så fast at bilen krenger minimalt, selv når du angriper krappe svinger i litt for høyt tempo.

Sporty detaljer
Det er en rekke detaljer i eksteriør og interiør som skiller RS 7 fra en vanlig A7 – lave støtfangere, store luftinntak, sotfargede LED kjørelys, den blankpolerte, sorte grillen med bikubemønster og dekor i matt aluminium preger fronten.

Videre de markante hjulbuene som fylles perfekt av 21-tommers felger, hekken med to store ovale enderør og en bakvinge som løfter seg når du trenger ekstra marktrykk i høye hastigheter.

LES OGSÅ: Vår prøvekjøring av Porsche Panamera Turbo-S

Interiøret har fire sportsstoler med eksemplarisk sidestøtte. Skinn og Alcantara er standard materialer. Det tykke rattet med perforert skinn gir meget godt grep, instrumentene er sportslige – hvite skalaer på sort bunn med røde visere.

Dashbordet har minimalt med knapper og brytere – det meste styres via MMI-sentralen mellom setene og leses av på en stor flatskjerm på dashbordet

Muskelmasse
Under panseret har RS 7 Sportback en 4.0 TFSI-motor med hele 560 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Newtonmeter. Bak betegnelsen skjuler det seg en twin-turbo V8 med et slagvolum på 3993 ccm.

Girkassen er en 8-trinns tiptronic automatkasse som foretar kjappe, myke skift, og som kan overstyres manuelt via hendler på rattet.

LES OM: Vår dag på "Ringen" med Jaguar

Quattro
Som alle RS-modeller har også denne Quattro firehjulsdrift. Under normale forhold går 60 prosent av effekten til bakhjulene og 40 % til forhjulene, men dette kan endres avhengig av hvor grepet er best.

Det er quattro GmbH i Neckarsulm som bygger den store sportsbilen. De har også ansvaret for RS 5 Cabriolet og den nye RS 6 Avant, og de bygger sportsbilen R8.

RS 7 Sportback kommer til Norge i årets siste kvartal og blir cirka 60.000 kroner dyrere enn en RS6 Avant.

Fakta Audi RS 7 Sportback

Motor:

V8 twin turbo bensinmotor, 3993 ccm.

Effekt:

412 kW (560 hk) v/5700-6600 o/min.
700 Nm v/1750-5500 o/min.

LxBxH:

501 x 191 x 142 cm.

Akselavstand:

291,5 cm.

Egenvekt m/fører:

1995 kg.

Bagasjerom:

535-1390 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

3,9 sek.

Toppfart:

305 km/t.

Snittforbruk:

0,98 l/mil.

CO2:

229 g/km.

Pris:

kr 1.916.000

Konkurrenter: BMW M6 Gran Coupe, Mercedes CLS 63 AMG, Porsche Panamera Turbo S


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer