img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Pen og praktisk
NETTKJØRT: En linjelekker stasjonsvogn som lover lavt forbruk og mye plass – som også skilter med en verdensnyhet i Toyota-sammenheng.

Førsteinntrykket til Auris stasjonsvogn er positivt. Her er en utseendemessig sprek kompakt stasjonsvogn, utført i en veldig moderne hvit perlemorslakk med noen diskré, blå detaljer som hinter om at det befinner seg to motorer under panseret. Dette er jo en hybrid, selvsagt.

Ved første øyekast gir også interiøret en god følelse. Skinntrukket dashbord og slanke luftedyser, kombinert med lyse skinnseter og glasstak. Men man skal ikke tilbringe mange minuttene i Auris før interiøret skuffer.

Dashbordet er vinklet mer mot passasjer enn fører, og dette gjør det langt mer tungvint å bruke for eksempel navigasjonsskjermen – i tillegg til at den veldig fort blir uleselig når lyset treffer den.

Man får ikke opp informasjon fra navigasjons- og musikkenheten i det lille, lavoppløste displayet mellom speedometer og turteller, så dette displayet fungerer kun som en gammeldags kjørecomputer, med forbrukstall og et ikon som lyser når bilen kun går på strøm.

Ikke en gang klokke får man her, da er man henvist til den gode gamle digitalklokka ved luftedysene – som også er plassert mye nærmere passasjeren enn føreren.

Men det er lyst og luftig i Aurisen. Setene er overraskende gode, både komfortable og faste på en gang. Men, som det så ofte er i japanske biler; sitteputen er altfor kort.

Godt understell
Komfortnivået er ellers godt ivaretatt. Dette er langt fra noen sportsbil, og selv om Toyota har lurt ordet sport inn i navnet på stasjonsvognen sin, er den langt mer komfortorientert. Og her viser Toyotaen sine sterkeste sider.

Understellet holder seg overraskende godt over ujevnheter og skarpe kanter. Det skal utrolig mye til før Auris Touring Sports føler seg usikker. Samtidig krenger den lite i svinger, og vi lar oss imponere over kjørekomforten til Auris. Eneste unntak er den masete CVT-girkassa, som jager turtall mer enn vi kunne ønske oss.

CVT-kassa har vi bare blitt nødt til å leve med når det gjelder Toyota-hybrider. De har nok tunet dem bedre opp igjennom årene, men det er fortsatt mye å gå på. 136 hestekrefter gir nok punch til det meste, og den burde nok klare fint å trekke henger opp til maks hengervekt.

I bakerste del av bilen slukes 430 liter, og baksetene felles ned med et praktisk håndtak. Bagasjeromsgulvet blir flatt helt fra lasteterskelen og inn.

Trekker henger!
Oppgitt forbruk for Auris stasjonsvogn er 0,4 liter per mil. Vår testrute avslørte et forbruk på 0,52. Mesteparten av kjøringen foregikk på variert landevei.

Ja, for dette er den første Toyota-hybriden som kan leveres med hengerfeste! Men med maks tillatt hengervekt på 350 kilo, er det begrenset hva slags henger man kan trekke.

Blant standardutstyret til basis-Auris Hybrid finner vi cruise control, ryggekamera, nøkkelløst system, automatisk klimaanlegg og DAB-radio.

På vår testbil var det krysset av for utstyrsnivå Executive. Da inkluderes også navigasjon, 17 tommers alu-felger, xenon-lys og regnsensor. En solid utstyrspakke, med andre ord.

Da er det ikke mye igjen på lista, og vår Toyota hadde fått to ekstra detaljer; perlemor-lakk og glasstak. Totalpris blir da kr 307.100.

Det kan man jo si er mye bil for pengene.

 

Fakta Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1798 ccm. + elmotor

Effekt:

100 kW (136 hk) v/5200 o/min. 
142 Nm v/4000 o/min.

LxBxH:

456 x 176 x 146 cm.

Akselavstand:

260,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1410 kg.

Bagasjerom:

430-1658 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

11,2 sek.

Toppfart:

175 km/t.

Snittforbruk:

0,40 l/mil.

CO2:

92 g/km.

Pris billigste:
Pris som testet:

kr 266.400
kr 307.100

Konkurrenter: Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus, Volkswagen Golf, Kia Cee'd og så videre ...


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer