Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye 308 skal inn og kjempe mot den nyeste generasjonen Volkswagen Golf, og som dere kanskje har fått med dere, tyskerne tar med seg sin toppmodell R til Frankfurt – da kan ikke Peugeot være noe dårligere. Motoren har de hentet fra nylig lanserte RCZ R. Det er en blodtrimma versjon av den lille 1,6-liters firesylindrede motoren, som nå yter 270 hestekrefter og 330 Newtonmeter. Kreftene sendes til forhjulene via de mest presise skiftene Peugeot har å by på, en manuell sekstrinns girkasse. For å sørge for å få mest mulig av kreftene ned i asfalten, har de plassert en Torsendifferensial på forakselen. Mye er nytt Panseret har fått to store luftinntak, skjermene er bredere, og så godt som alt av karosseriplater er nå laget i karbonfiber. Også den gedigne fronspoileren er laget i samme materiale. Skal vi dømme ut fra pressemeldingen fra Peugeot, er det faktisk bare taket og bakluka som er hentet fra standardbilen. Senket For å sikre at bilen stopper, er den utstyrt med skiver fra Alcon som måler 38 centimeter i diameter, og 19-tommers felger med 235/35 Dunlop Sport Maxx Race. Sjansene for at 308 R faktisk går fra konsept til produksjonsbil vil sikkert blant annet avhenge av mottagelsen i Frankfurt, men noe sier meg at litt karbonfiber kan komme til å forsvinne når bilen skal inn i det franske Excel-arket.
|