Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford har fortsatt litt igjen til nye Mondeo faktisk er en verdensbil. Tøffe økonomiske tider og nedlegging av fabrikken i Belgia har sørget for at bare noen markeder har fått tilgang til sedanen. Da denne ble vist på bilutstillingen i Detroit i 2012, hadde den klare designtrekk som minnet om det som tidligere var en slektning i Ford-systemet – nemlig Aston Martin. Bilen vi fikk en prøvetur med, er nok likevel et stykke unna det som blir bestselgeren her hjemme. Fusion Hybrid er nemlig en sedan med en toliters bensinmotor i spann med en elektromotor, til sammen er ytelsene 190 hester som fordeles til forhjulene via en CVT-kasse. Blir tunet for Europa Når det er sagt, Fusion kjører komfortabelt, og det er lett å kjenne igjen styrefølelsen fra andre biler i familien. LES OM: Vignale - mer enn nytt utstyrsnivå Sammenlignet med mye annet som amerikanerne har vært nødt til å finne seg i, må dette nærmest regnes som en presisjonsskalpell i en skuff med smørekniver. 190 hester er selvsagt mer enn tilstrekkelig, men CVT-kassen er fortsatt ikke vår favoritt, og krever unektelig litt tilvenning. Ford har litt å gå på her, for eksempel sammenlignet med kassen som sitter i nye Lexus IS. Har du strøm på batteriet kan du kjøre elektrisk i hastigheter opp til 137 kilometer i timen. Lekkert og mer ryddig Trolig kommer de til å legge enda mer i dette når Fusion blir Mondeo. Utgangspunktet er bra, kvalitetsfølelsen er meget god, mest oppsiktsvekkende er det nok likevel at de har ryddet kraftig opp i det vi tidligere har karakterisert som «for mye tivoli». Midtkonsollen domineres av en stor berøringsskjerm der du har enkel tilgang til det meste, og resten av instrumenteringen er også moderne og funksjonell. På grunn av batteriene blir bagasjeplassen i hybridmodellen begrenset, bare 340 liter eller omtrent det samme som i en Mercedes-Benz A-Klasse. LES OGSÅ: DETTE BLIR FORDS NYE TOPPMODELLER Produseres i Spania
* Foreløpige anslag.
|