img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
60 bilder i galleri
Octavia RS på veien
FØRSTEINNTRYKK: Skoda har nylig lansert ny Octavia. Nå følger det tøffeste familiemedlemmet – vi har vært i Tsjekkia og kjørt den.

Skoda Octavia RS er et interessant alternativ for deg som er opptatt av utseende og ytelser, men egentlig har behov for en fornuftig familiebil som ikke koster for mye.

Skoda har utnyttet plassen maksimalt i en bil som deler plattform med Golf. Fire voksne sitter behagelig, og bagasjerommet har en kapasitet på hele 590 liter i kombi-kupeen og 610 liter i stasjonsvognen. Det er faktisk større enn i en Passat!

Ett navn – flere valgmuligheter
Skoda benytter samme betegnelse på Octavia RS enten det sitter diesel- eller bensinmotor under panseret. De lar deg også velge om du vil ha femdørs kombikupe eller stasjonsvogn.

Bensinmotoren er en 2,0-liters TFSI med 220 hestekrefter, 10 mer enn forgjengeren. Den sørger for raskere akselerasjon og høyere toppfart enn bilen den erstatter, men nøyer seg likevel med nesten tjue prosent mindre drivstoff.

SJEKK: Priser og data for nye Octavia

LES: Vår prøvekjøring av ny Octavia

Også dieselutgaven har en toliters motor, i dette tilfellet med 184 hestekrefter og maks dreiemoment på 380 Newtonmeter. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,46 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 119 g/km – 19 % forbedring fra forgjengeren.

Begge motorer har sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også leveres med 6-trinns DSG-kasse.

Vår favoritt
Vi kjørte dieselmotoren i kombinasjon med manuell girkasse. Et solid dreiemoment sørger for masse krefter ved lave turtall.

Bensinmotoren har nesten samme dreiemoment over et enda større register, og har i tillegg ekstra effekt på høyere turtall. Det gjør denne i kombinasjon med DSG girkasse til vår favoritt.

LES OGSÅ: Fest for fornuften

For å fremstå som mer sportslige har RS-utgavene en skarpere og mer direkte styring enn de andre Octavia-modellene. Sportschassis er standard, noe som medfører litt stivere oppsett av fjærer og dempere og 15 mm mindre bakkeklaring.

Man kjenner det er mer sportslig enn på en ordinær Octavia, men det er på ingen måte ekstremt – selv med 18-tommers felger er komforten godt ivaretatt, så man kan trygt ta med familien på tur.

Tilpasningsdyktig
En elektronisk XDS differensialbrems, integrert i ESC stabilitetsprogrammet, skal sørge for økt grep og redusere faren for understyring i raske kurver. Men vi erfarer at ved kraftig akselerasjon fra stillestående, selv på tørr asfalt, så er det lett å få hjulspinn.

Man kan til en viss grad påvirke bilens egenskaper ved hjelp av vRS-knappen på midtkonsollen. 

Ved å velge Sport får man mer direkte gassrespons, og mer motorlåt. Sistnevnte kanaliseres gjennom frontruten og høres ikke utenfor bilen.

Velger man Normal eller Eco blir lyden svakere, noe som kan være en fordel på lengre turer. Styring og chassis påvirkes ikke av innstillingene man foretar, slik tilfellet er i Golf GTI.

Ekspresjonisme eller diskresjon
Vil du vise at du kjører en sprek bil, bør du velge Octavia RS i en knallfarge, som rød, gul eller grønn, og gjerne sprite den opp med ekstra fete 19-tommers hjul. 

Vil du derimot ikke stikke deg ut i nabolaget, så velg en av de mange diskrete lakkfargene, da er sjansene store for at du går i ett med omgivelsene.

Den velkjente Skoda-grillen er på plass, omkranset av litt mer markante luftinntak med bikube-mønster, et endret panser, tåkelys i RS-design samt bi-xenon hovedlys med LED kjørelys.

Hekken karakteriseres av store, trapesformede eksosrør, en rød lysstripe i overkant av diffusoren fra side til side, samt en diskret hekkspoiler, montert på bakluka på kombien og som en forlengelse av taket på stasjonsvognen.

Gode seter
Sort med røde kontrastsømmer dominerer i interiøret der RS sportssetene i skinn/stoff gir god støtte og har greie justeringsmuligheter. Perforert skinn er benyttet på det tykke rattet, samt på håndbrekk og girspak. Pedalene er utført i rustfritt stål.

En Octavia RS har ikke de mest sportslige genene til en Golf GTI, selv om den deler plattform, motor og enkelte komponenter med sin tyske slektning.

På den annen side har Octavia RS egenskaper familien vil sette stor pris på, som godt med plass og et fleksibelt interiør med mange smarte løsninger.

Med dieselmotor får du en Octavia RS for 386.500, mens du må ut med 58.000 mer for en bil med bensinmotor. Tillegget for stasjonsvogn er bare kr 8.000, mens du betaler 20.000 kroner for DSG girkasse. Vel anvendte penger.

Fakta Skoda Octavia RS 2.0 TDI stasjonsvogn

Motor:

4-sylindret turbo dieselmotor, 1968 ccm.

Effekt:

135 kW (184 hk) v/3500-4000 o/min.
380 Nm v/1750-3000 o/min.

LxBxH:

468,5 x 181,1 x 144,9cm.

Akselavstand:

268,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1487 kg.

Bagasjerom:

610-1740 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

8,2 sek.

Toppfart:

230 km/t.

Snittforbruk:

0,46 l/mil.

CO2:

119 g/km.

Pris:

kr. 394.500

Konkurrenter: Ford Focus ST, Octavia 2.0 TDI 4x4


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer