img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Elektrisk Up-tur
FØRSTEINNTRYKKET: Når bilutstillingen i Frankfurt åpner tirsdag er Volkswagens lille elbil en av hovedaktørene. BilNorge.no har kjørt bilen og forteller deg hva du faktisk får for 182.700 kroner.

Nissan og Mitsubishi har banet veien, nå står vi foran en bølge av elektriske biler signert de store bilprodusentene. Volkswagen er selvsagt ikke noe unntak, og i Frankfurt står både produksjonsklar e-Up og den kommende elektriske utgaven av Golf.

Volkswagen har i likhet med Ford valgt å bygge sine elektriske biler på eksisterende modeller, i stedet for å starte fra bunnen av som BMW, Nissan og Renault har valgt.

Fordelene er selvsagt opplagte, lavere kostnader takket være identiske deler, og enklere styring av produksjonskapasitet i forhold til etterspørselen.

Svært lik
Volkswagen har selvsagt ikke kastet seg på elbilbølgen sånn på innfall, selskapet har jobbet lenge, men har trolig ikke sett noe stort poeng i å bruke mye penger på å markedsføre et produkt som frem til nå har hatt en ganske begrenset kundegruppe.

Det er ikke mye som skiller den elektriske Up’en fra resten av familien, det vil si om du ser bort fra den 82-hesters elektriske motoren som yter 210 Newtonmeter på maks.

Litium ion-batteriene sitter plassert under gulvet, og veier 230 kg – det betyr at du ikke mister noe bagasjeplass, samtidig som tyngdepunktet i bilen er svært lavt.

Bedre
Som alltid, når du setter deg bak rattet på en elektrisk bil og gir gass, er det følelsen av den trinnløse kraften og den manglende motorlyden som er mest fascinerende.

0-100 går unna på 12,4 sekunder, men opp til 70 kjennes den svært rask ut inne i byen.

Styrefølelsen er på det jevne – omtrent som du kjenner igjen fra bensinutgaven, og bilen finner seg godt til rette i trange bygater.

Mest overraskende er at du ikke kjenner mye til vekten, 1140 kilo er ikke spesielt lite i en småbil, men trolig maskeres en del av det bort av et lavt tyngdepunkt og fint moment.

Litt tilvenning
Volkswagen har introdusert en smart løsning for regenerering av energi som løser et av problemene med elektriske biler. I jakten på økt kjørelengde har vi vent oss til en voldsom bremsefølelse så snart du slipper gasspedalen.

Det kan være greit i enkelte sammenhenger, men i en del situasjoner er det lite hensiktsmessig, både rent komfortmessig, men også når det gjelder å kjøre så effektivt som mulig.

e-Up har løst dette ved å introdusere fire ulike nivåer for regenerering. Disse styrer du ved å bikke girvelgeren sideveis.

Det krever litt tilvenning, men når du har gjort det noen ganger finner du greit det som passer best for deg.

Du kan også enkelt bruke dette som et alternativ til å bremse, nesten som å bruke giret på en vanlig bil i nedoverbakker, eller inn mot lyskryss.

160 kilometer
Oppgitt rekkevidde for e-Up er 160 kilometer, men Volkswagen sier at en realistisk rekkevidde for bilen vil være over 120 kilometer på sommertid, og kanskje ned mot 80 på vinteren.

Undertegnede startet med rundt 90 kilometer rekkevidde da jeg startet på den rundt 30 kilometer lange testsløyfa, og endte opp med å ha 86 igjen da jeg returnerte, noe som først og fremst viser at jeg hadde en mer økonomisk kjørestil enn vedkommende som kjørte bilen før meg…

Interessant konkurrent
Up er først og fremst en bybil – kanskje enda mer i en elektrisk utgave. Dette er en liten, billig bil, med enkelt interiør, men med kjent Volkswagen-ergonomi og kvalitetsfølelse.

Lading vil ta ni timer via en vanlig ladeplugg og en halvtime om du har tilgang til hurtiglader. Sammen med flere andre produsenter har Volkswagen deltatt i utviklingen av en ny standard for hurtiglading, som også er blitt den nye standarden for EU.

Fra før vet vi at e-Up kommer med fem år / 100.000 km Norgesgaranti på bilen og åtte års fabrikkgaranti på batteripakken.

Naturlig nok står Norge langt foran på listen for introduksjon av bilen, som allerede kan bestilles hos forhandlerne.

FAKTA Volkswagen e-Up

Motor:

Permanent synkron

Effekt:

60kW (80 hk), 210 Nm

Mål:

354/164/148 cm (L/B/H)

Akselavstand:

242 cm

Bagasjevolum:

250 - 923 liter

Egenvekt u/fører:

1139 kg

Aks. 0-100 km/t:

12,4 sek

Toppfart:

130 km/t

Pris fra:

Kr 182.700


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer