Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er fem år siden Insignia kom på markedet. Overgangen fra forgjengeren Vectra var enorm, både med hensyn til design, størrelse og opplevd kvalitet. På mange områder ligger Insignia nært opptil konkurrerende modeller fra premium-produsentene, og for dette ble den kåret til Årets Bil i Europa 2009. Nå er tiden moden for en facelift, og ikke minst en teknisk oppgradering som bl.a. innebærer nytt interiør med mer oversiktlig dashbord og instrumentpanel, samt nye drivlinjer som tilfredsstiller stadig strengere utslippskrav. Ryddig I tillegg har nye Insignia-modeller en stor 8-tommers berøringsskjerm øverst på dashbordet, og den kommuniserer glimrende med moderne smartphones via egenutviklede Opel-apper. Du kan lese mer om alle forbedringene i november-utgaven av Bil, her konsentrerer vi oss om den nye modellvarianten – Cross Tourer. Pyntet stasjonsvogn Cross-utgaven er 7 mm lengre og 13 mm høyere enn stasjonsvognen, hvilket ikke gjør noen merkbare utslag for kjøreegenskaper eller fremkommelighet. Du finner «skliplater» under fangerne foran og bak samt dekor nederst på sidene. Dessuten er det lagt inn en metallplate for beskyttelse under motoren. Norgesbil Den har en 2,0-liters dieselmotor med 163 hestekrefter og 350 Newtonmeter i kombinasjon med 6-trinns automatgirkasse. Utstyrsnivå Premium innebærer at det meste av utstyr er standard, som 18-tommers aluminiumfelger, EGR ergonomiske sportsseter kledd i perforerte skinn, adaptiv cruise-kontroll, et påkostet lydanlegg fra Bose, avansert navigasjon, flexi ride chassis og Opel Eye frontkamera med skiltlesing og kollisjonsvarsling, for bare å nevne noen av godbitene. Mye for pengene Utvalget av drivlinjer var begrenset under den internasjonale presselanseringen i Frankfurt, så vi fikk ikke kjørt «den norske kombinasjonen». Vi prøvde imidlertid den aktuelle motoren, 2.0 CDTi 163 hk i kombinasjon med manuelt gir, og den har et bra dreiemoment og vil utvilsomt fungere godt som vinterbil takket være firehjulsdrift. En tillatt hengervekt på 2 tonn vil vel dekke de fleste normale campingvogner og båthengere. Bilen oppfører seg bra på asfalterte landeveier, og er godt støydempet, selv i høye hastigheter på motorvei. Men noen racer er den ikke, selv om man aktiverer Sport-knappen som gir litt tyngre styring og litt mer direkte gassrespons. Opel har hatt bra suksess med sin kompakt-SUV Mokka, de har ryddet kraftig opp i modellutvalget for sine øvrige modeller, og med Insignia Cross Tourer tar de steget inn i en ny nisje som til nå har vært dominert har Volkswagen-familien, Volvo og i en viss grad Subaru. Bilen er på plass i Norge i november.
Konkurrenter: VW Passat Alltrack, Volvo V70 Cross Country, Subaru Outback, Audi A4 Allroad, Peugeot 508 RXH
|