img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Alfa 4C: Ekte italiensk supersport
FØRSTEINNTRYKKET: Med 4C beviser Alfa Romeo at en moderne supersportsbil kan klare seg fint med fire sylindre.

Historien til Alfa Romeo er spekket med legender, både bilene og sjåførene som kjørte dem.

Likevel er det ikke så lett å se hvor de er på vei. Utstyrt med et varemerke som bare noen få andre bilprodusenter kan overgå, har de ikke mer enn to modeller. De selges til gjengjeld over hele verden – vel Alfa Romeos verden – den mangler nemlig noen av bilindustriens viktigste markeder, som USA og Kina.

Ikke retro
Mens merket kanskje mest hadde hatt behov for en erstatter for 159, den kommende Giulia, lanserer altså Alfa Romeo sin lenge lovede sportsbil – 4C. En bil som tar tilbake mye av det Alfa Romeo en gang var kjent for, men denne gangen lastet med moderne teknologi.

Bygget, delvis for hånd, på Maserati-fabrikken i Modena, skal den, fortsatt ifølge Alfa Romeo, være bilen som tar merket tilbake til USA: Et marked der du kan kjøpe en Maserati, men altså ikke en Alfa.

Til tross for at den er bygget hos Maserati, er du aldri i tvil om at dette er Alfa Romeos design tvers gjennom – selv om det selvsagt er mulig å kjenne igjen enkelte ting fra andre biler i Fiat-familien.

Inspirasjonen for 4C peker da også tydelig tilbake i historien til Alfa Romeo.

Visuelt er det naturlig å trekke linjene til 1967 og klassiske 33 Stradale, en ekte supersportsbil med en toliters turtallsvillig V8er.

Likevel er det en stor forskjell. For mens 33 Stradale var en av de dyreste supersportsbilene den gang, har målet for 4C vært å konkurrere i en helt annen ende av skalaen – det vil si under 60.000 euro.

Prisen skal posisjonere den på linje med innstegsversjonen av Porsche Cayman.

Til tross for inspirasjonen, det er ingenting ved 4C som gjør at den beskyldes for å være retro.

Tekno
Til tross for en antatt pris på godt under en million norske kroner, selv etter avgifter, er 4C en ekte supersportsbil både i konstruksjon og på veien.

På samme måte som biler til fem eller ti ganger prisen – som Ferrari og McLaren – er 4C bygget med en monocoque i karbonfiber og rammeverk og hjuloppheng i aluminium.

Der andre biler starter med et lett utgangspunkt, men legger på seg frem til produksjonen, er slankeprosjektet til Alfa Romeo ekstremt gjennomført.

895 kilo er oppsiktsvekkende – og over 400 kilo lettere enn den tidligere nevnte Cayman.

Ekstremt direkte
Vekt har da også diktert mye av arbeidet med 4C – målet har vært å holde forholdet mellom vekt og effekt under fire kilo per hestekraft.

Et av resultatene er at 4C har en styring som er 100 prosent mekanisk. Den får ikke hjelp, verken hydraulisk eller elektrisk.

Resultatet er en styring som er ekstremt rask og direkte. I tillegg gir den deg en ufiltrert kontakt med underlaget, sist kjent bak rattet i en Caterham Super7.

Styringen er rett og slett imponerende når du kjører aktivt, men det gjør også at den følger hver eneste lille fordypning i underlaget, og sørger for at rattet hele tiden er i bevegelse – 4C er en bil du kjører – hele tiden.

Skarpt
4C er stiv, det finnes så godt som ikke noen form for krengning, selv når den presses svært hardt.

Kombinasjonen med at det, i hvert fall for så langt jeg tok sjansen på å forsøke, var umulig å presse frem understyring, gjør at kjøreopplevelsen blir ekstremt skarp.

De skarpe, krevende svingene rundt «Alfa-sløyfen» på testanlegget til Fiat i Balocco er mange, og 4C håndterer dem uten å mukke. Nok en gang er det den lave vekten som gjør bilen så lettkjørt og sørger for at jeg tør å presse den ut mot grensene, det føles ikke på langt nær like farlig som i en supersportsbil som veier dobbelt så mye.

Bare automat
Kreftene i 4C kommer fra samme 1750 kubikk store motor som vi kjenner fra 159 og ikke minst Giulietta QV – riktignok i en betydelig oppgradert utgave. Resultatet av forbedringene har gitt den bedre respons, og mer kraft fra lavere turtall.

240 hester betyr at forholdet har blitt 3,85 kilo per hestekraft og i kombinasjon med Alfas stadig bedre toclutch-kasse sørger den for å gjøre unna 0-100 på 4,5 sekunder.

Det betyr at den legger seg fire tideler under hva selv en Cayman S kan levere.

Karakteristikken for gir og motor styres av samme DNA-system som vi kjenner fra tidligere – denne gangen har du i tillegg til Dynamic-valget, også fått et Race-valg, som blant annet gir deg «launch control» og svært frie tøyler fra elektronikkens side.

Toclutch-kassa aktiverer du på Ferrari-vis med knapper – eller ved å bruke de to hendlene bak rattet. Etter å ha kjørt 4C både på bane og vei, er konklusjonen klar; skal du kjøre aktivt bør du definitivt styre giringen selv, da oppleves kassa som raskest og mest presis.

Supersportulempene
Det er ikke vanskelig å forelske seg i 4C. Men kjærligheten gjør ikke så blind at det ikke er mulig å se begrensningene.

Når du først får klatret ned bak rattet er det trangt, særlig om du er litt over normal italiensk gjennomsnittshøyde.

Det er fullt mulig for meg på 1,90 å kjøre 4C, men det er i grenseland for hva det er plass til. For første gang på lenge må jeg skyve rattet så langt fra meg som mulig.

Passasjersetet kan ikke reguleres i det hele tatt – der sitter jeg ikke komfortabelt – men det er da heller ikke der jeg, eller noen andre antagelig, ønsker å sitte i en 4C.

Henter vi igjen frem Porsche Cayman, fremstår den som rene luksus- og komfortmaskinen sammenlignet med sin italienske konkurrent – men det er da også der vi finner årsaken til vektforskjellen.

Drømmebil
Interiørkvaliteten i 4C er absolutt godkjent, det er ikke luksuriøst, men det er praktisk og sportslig. Instrumenteringen er fremragende; lekker og moderne. Følelsen i brytere er bra, selv om det fortsatt ikke er helt opp mot den vi kjenner fra tyske konkurrenter.

Alfa Romeo 4C er ikke en bil du bruker hver dag, den mangler litt av det «hverdagsanvendelige» du får i en Cayman.

Til gjengjeld er den kompromissløs, avhengighetsskapende, akkurat slik en italiensk supersportsbil skal være.

FAKTA Alfa Romeo 4C

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1742 ccm.

Effekt:

177 kW (240 hk) v/6000 o/min.
350 Nm v/2200 - 4250 o/min.

LxBxH:

398,9 x 186,4 x 118,3cm.

Akselavstand:

238,0 cm.

Egenvekt u/fører:

895 kg.

Bagasjerom:

110 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,5 sek.

Toppfart:

258 km/t.

Snittforbruk:

0,68 l/mil.

CO2:

157 g/km.

Pris:

Ikke fastlagt

Konkurrenter: Porsche Cayman og supersportsbiler i helt andre prisklasser.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer