img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Virtuell virkelighet
FØRSTEINNTRYKKET: Turtallsnåla treffer 7400, og girskiftet som følger er akkurat så tungt og mekanisk som det skal være i en sportsbil. Jeg er Fast - og en liten smule Furious.

Nissan 370Z er på mange måter prototypen på biler vi egentlig ikke ønsker oss i Norge. 340 hestekrefter fra en 3,7-liters V6 motor gir et CO2-utslipp på 248 gram per kilometer. Det er som en krigserklæring i en tid der målet er å sette komma etter de to første sifrene.

Ingenting tyder på at Nismo-avdelingen hos Nissan tok noen hensyn til norske særavgifter da de startet arbeidet med å gjøre 370 klar for å håndtere et nytt tiår.

En kort kikk på spesifikasjonene til 370Z Nismo føles ikke som om den forsvarer den ekstra prisen på 100.000 kroner.

Det vil si – om du skulle gå bananas og kjøpe denne bilen i Norge, så spiller det kanskje ikke så stor rolle. Da koster den godt over millionen – men for briter, tyskere og andre som liker sportsbiler, er prisøkningen fra rundt 300.000 til 400.000 ganske markant.

Litt schizofren
Det er vanskelig å kjøre 370Z uten å sammenligne den med Cayman – men på mange måter er det en litt urettferdig sammenligning. For der den minste Porsche-coupén først og fremst elsker svingete småveier – har Nissan tatt sin sportscoupé mer i retning av en heller aggressiv grand tourer for to.

Kort fortalt har Nismo jekket ut 15 hestekrefter ekstra, takket være en justering av motorstyringen og et eksosanlegg som rapper litt mindre kraft.

I tillegg har de senket bilen 10 millimeter og montert dempere som er 23 prosent stivere foran, og 41 prosent bak. Bremsene har de hentet fra GT-R, og Bridgestone har utviklet et sett med Potenza S001 spesielt for denne bilen.

Utagerende styling
Her snakker vi om en bakvinge som ikke bare pynter opp, men også gir bedre marktrykk og bedre stabilitet i høye hastigheter.

Dessuten har hele bilen fått en komplett aerodynamisk overhaling, som gjør at det først ser ut som om de har smeltet den litt – for så og pumpe den forsiktig opp. 370Z Nismo har ingen planer om å være beskjeden – dette er japansk styling på sitt beste.

Det som gjør det hele litt schizofrent er at Nismo-versjonen av 370Z ikke er lettet og ribbet for alt, snarere tvert i mot – her har de lastet inn absolutt alt utstyr.

Innvendig ser det sportslig nok ut, setene er bra og kvalitetsfølelsen er høy. Litt overraskende er det fortsatt at rattet ikke kan justeres i lengderetning, det gjør det vanskeligere å finne den optimale sittestillingen.

Ohhh yeah!
I det jeg kaster bilen inn i en strålende svingkombinasjon, får jeg et direkte svar på den stivere dempingens invitasjon til god gammeldags grensetesting. Fascinerende nok er ikke dempingen av den stumpe typen, Nissan har lyktes med å maskere de skarpeste ujevnhetene, men uten at det går ut over styrefølelse og balanse i bilen.

Det massive grepet foran slutter aldri å imponere, her er parallellen til Cayman opplagt – etter noen mil forstår du at dette er et grep du kan stole på. Overgangen mot en svak understyring er så kontrollerbar, og bare en liten justering av gasspådraget sørger for at bakenden finner sin plass og dytter 370Z bestemt gjennom og ut av svingen.

Klassisk
Bilen er klassisk Z – men det strammere oppsettet sørger for at du alltid har full kontroll. Det sørger også for å maskere noen av de 1535 kiloene som er matchvekt for 370Z.

Laster vi nok en gang inn egenskapene til Cayman, er det når det virkelig gjelder at 370Z mangler litt – den liker seg best når du ikke presser den helt opp og over grensen. Superrask og morsom opp mot 80 prosent, men vil du hente ut det siste ekstra, blir det litt mer slitsomt.

Samtidig – ikke glem at det er der du ligger nesten bestandig. For dette er en bil du blir glad av å kjøre. 370Z er hel ved, styringen er direkte, girkassa er akkurat som du vil den skal være; presis og sportsbiltung.

Elektronikken som sørger for automatisk mellomgass når du girer, er genial og sørger for at det hele føles helt intuitivt. Nesten litt integrering av menneske og maskin.

Litt mer takk
Det er noe eget med store sugemotorer – det er greit med krefter fra relativt lave turtall, samtidig som det kommer litt ekstra sprut i det du har passert 5000 omdreininger.

Samtidig kunne jeg tenkt meg litt mer lyd. På langturer er det perfekt, det er overraskende stille inne i kupeen, men når Nismo først har lagt ned en jobb i å gi denne versjonen nytt eksosanlegg, kunne jeg nok godt tenkt meg å kunne hørt det bedre.

Resultatet er at du ikke føler du blir belønnet nok når du presser motoren oppover mot rødmerket, lyd er en viktig del av opplevelsen – særlig i en bil som dette.

Hadde Nissan valgt å slippe inn litt mer av eksoslyden, hadde vi også vært litt nærmere det som bidro til at forgjengeren, 350Z, fortsatt er høyt elsket av mange.

Konkurrenter
Utfordringen her hjemme er selvsagt pris, noe som gjør at den havner i konkurranse med biler den ikke egentlig er bygget for å kjempe mot.

Fortsatt er Cayman det nærmeste om du låser deg til tosetere. Den har riktignok motoren bak føreren og bedre dynamikk, den minste utgaven med 211 hester fra 2,7-literen blir for svak – til gjengjeld er den billigere. Går du opp til en Cayman S blir det imidlertid rått parti – i favør Porsche.

Så kanskje er BMW M135i mer på linje – både når det gjelder krefter og pris. Riktignok er den langt billigere i basis, men regn med å legge på noen kroner i utstyr.  

Ekte sportsbilglede
Du trenger trolig både en bane og en presis stoppeklokke for å skille Nismo-versjonen fra en standard 370Z. Helt objektivt er det ikke så mye som forsvarer de ekstra pengene om vi skal regne bil for pengene.

Heldigvis er det ikke så mange som kjøper bil i denne klassen som bruker for mye krefter på dette. 370Z Nismo er en sportsbil i den tradisjonelle forståelsen av begrepet. Mekanisk, bakhjulsdrevet, velbalansert og med et utseende som skiller seg ut.

370Z Nismo presser på de rett knappene og vil belønne de svært få, som mangler fornuftgener, som velger å kjøpe en.

FAKTA Nissan 370Z Nismo

Motor:

6-syl. bensin, 3696 ccm

Effekt:

253 kW (340 hk) v/7400 o/min.
371 Nm v/5200 o/min.

Mål:

441 x 187 x 131 cm (L/B/H)

Akselavstand:

255 cm

Egenvekt u/fører:

1607 kg

Bagasjevolum:

235 liter

Aks. 0-100 km/t:

5,2 sek.

Toppfart:

250 km/t

Forbruk blandet kjøring:

1,06 l/mil

CO2-utslipp:

248 g/km

Pris:

Kr 929.900

+ En ekte klassisk sportsbil med en styling som balanserer fint mellom sport og grand tourer.

- Litt mer lyd hadde ikke gjort noe, og en pris som nok skremmer de fleste.

Konkurrenter: BMW M135i, Porsche Cayenne eller kanskje en pent brukt 911.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer