img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
125 bilder i galleri
i3 i en virkelig verden
Etter noe som ser ut til å være verdens lengste forspill: 16. november er det klart for lansering av BMW i3. BilNorge tømte batteriet på flate nederlandske veier.

Åkei! Vi har sittet på med bilen i Arjeplog, vi har vært på photoshoot på hemmelig sted i Tyskland, kjørt prototypen, vært på lanseringsfesten og krøpet fremover som ledebil i Oslo maraton .

Nå var det endelig på tide å kjøre den ferdige produksjonsbilen på vanlige veier.

La meg slå det fast med en gang, de som allerede har bestilt en av disse, vil neppe bli skuffet.

i3 fremstår som en helstøpt premiumbil i en klasse som har tatt mange og lange steg fra formstøpte plastkarosserier og blybatterier.

Seks år
Det er ikke bare en følelse at dette har vært en lang prosess for BMW.

Prosjektet startet i 2007 for å skape noe nytt innen urban mobilitet, med en klar målsetting om å skape en elektrisk bybil.

Utstrakt testing på virkelige brukere med Mini E og 1-serie Active E, har sørget for å skaffe utstrakt informasjon etter å ha tilbakelagt mer enn 32 millioner kilometer.

De 1000 brukerne har gitt BMW en klar ide om bruksmønster og behov for en som skal kjøre elektrisk.

Minimalisme
Når du setter deg bak rattet i i3 er det fortsatt kjent materie. Mange av knappene er de samme, selv om girvelgeren er av det mer futuristiske slaget.

Til tross for at man har ønsket å dyrke frem i-varemerket med en klar egen profil, er det ikke noen tvil om slektskapet.

Interiøret er en blanding av resirkulert plastmateriale, treverk og noen super-hi-tech display – der den største skjermen er på 10,2 høyoppløste tommer.

Minimalistisk - nesten opp mot det Volvo kaller «skandinavisk design».

Den samme minimalismen preger også resten av interiøret, som samtidig fremstår som både moderne og premium – det er en vellykket kombinasjon og trolig midt i hjertet til mange av de som allerede har bestemt seg, før de har kjørt bilen en meter.

(saken fortsetter)

Noen kompromisser
BMW sier at i3 har fått sitt nummer som et resultat av at interiørplassen skal oppleves som den samme som i en 3-serie.

I forsetene stemmer det nok, og bakseteplassen er også imponerende når du først har stått på utsiden og sett på den superkompakte bilen.

Så får det heller være at du må lukke opp fordørene for å åpne den bakovervendte dørene som gir tilgang til baksetene.

Fordelen er at du slipper en B-stolpe, noe som også sparer vekt. Dessuten, ta det fra en som har kjørt med denne dørløsningen de siste tre årene: Det er kanskje ikke superpraktisk, men samtidig noe du ikke lenger tenker over etter noen få dager.

Venstre felt
Mest spennende var det selvsagt endelig å få kjøre i3 i normal trafikk, uten noen som passet på.

Bortsett fra kontrollen av multimediaenheten, som sitter der du forventer på en BMW, og det elektroniske brekket, skjer det meste styrt fra en stor girvelger som sitter på høyre side av rattet.

Den ser diger ut, men ergonomien er super, og intuitiv.

Så er det bare å gli lydløst av sted.

Førsteinntrykket er: Dægern, den er rask. Åkei, ikke Model S-rask, men mer på GTI-måten. Responsen er fabelaktig, og 0-100 går unna på rett over syv sekunder.

Til tross for at i3 først og fremst er en bybil, er den også strålende på lande- og motorvei. Stabil, stille og mer enn rask nok selv om FRP skulle få økt fartsgrensene.

Som en ekte BMW-sjåfør vil du lett finne deg til rette i venstrefeltet som vanlig, selv om det er batterier som står for energien.

La det svinge
De smale dekkene ser kanskje pinglete ut, men takket være BMWs karbonforsterkede plast, har i3 en klar vektfordel.

I tillegg sørger vektingen av regenereringen for at i3 stort sett kan kjøres med én pedal. BMW sier at du kan kjøre 75 prosent av tiden uten å røre bremsepedalen, jeg tror lett jeg økte den andelen til over 90.

Du kommer garantert til å bli overrasket over hvor mye i3 bremser når du slipper gasspedalen, men merkelig nok tar det bare noen få mil før du venner deg til akkurat når det er riktig å slippe helt opp, slik at du glir sømløst gjennom kryss og rundkjøringer med noe som ganske sikkert er tett på optimal effektivitet.

En annen ting som er imponerende er svingradius. i3 er faktisk en ekte bybil, og du kan lett snu rundt i gata uten å røre revers.

Svinger blir da også morsomme i høyere hastigheter, takket være den tidligere nevnte konstruksjonen er kjøreegenskapene helt i tråd med hva du forventer fra BMW.

170 elektriske hester på 1100 kilogram bil bidrar selvsagt til sportsligheten, og til tross for sitt utseende – det er ikke noen enkel sak å få i3 til å understyre, selv ikke når du presser godt på.

Ingeniørene har klart å beholde skarpe kjøreegenskaper med et lavt tyngdepunkt og godt vektet styring, samtidig som i3 er superkomfortabel på rufsete brostein inne i byen.

Hjelpemiddelsentralen
BMW har selvsagt ikke nøyd seg med å bygge en bil. Hele filosofien har vært å skape en pakke der transport har stått i sentrum.

Et system som kalles «BMW 360» sørger for å ta vare på deg når du f.eks. skal finne parkeringsplasser, og ikke minst ledige ladestasjoner.

I tillegg kan navigasjonen legge opp en reiserute som ikke bare inkluderer bruk av bilen, men også om det vil lønne seg å heller ta t-bane, buss, tog eller rett og slett beina.

i3 er alltid koblet opp mot nettet gjennom mobilnettet, og henter livedata om trafikkinformasjon og hvorvidt kollektivtilbudene er i rute.

Når du forlater bilen, tar du bare med deg smarttelefonen din der ruta også selvsagt er lastet over og tar deg helt frem til målet.

Fra 250.000 kroner
For 249.900 kroner får du en i3 ferdig levert til deg.

I motsetning til på de fleste andre modellene, er faktisk tilvalgs-listen ganske begrenset.

Men selvsagt er det noen ting du bør klikke av for.

Den viktigste er mulighet for hurtiglading, det koster deg 10.900 kroner og sørger for at bilen kan lades med 50 kW.

I tillegg vil nok de fleste sørge for å oppgradere en del komfortdetaljer, og ikke minst kommunikasjonsbiten, som tross alt er viktig for denne bilen.

Legger du på ekstrautstyr for rundt, eller i overkant av 50.000 kroner, så får du en ekstremt godt utstyrt elektrisk bil.

De pengene sparer du nok relativt raskt inn uten bompenger og bortimot gratis strøm…

FAKTA BMW i3

Motor:

BMW eDrive elmotor

Effekt:

125 kW (170 hk) 250 Nm

Spenning:

360 V

Energikapasitet:

22,0 kWh

Mål (L/B/H):

399,9 x 177,5 x 157,8 cm

Akselavstand:

257 cm

Egenvekt m/fører:

1270 kg

Bagasjevolum:

260-1100 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,2 sek.

Toppfart:

150 km/t

Forbruk blandet kjøring:

1,29 kWh/mil

CO2-utslipp:

0 g/km

Rekkevidde:

190 km (EU-syklus)

Pris fra:

kr 249.900

Lansering i Norge:

16. november


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer