img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Diskresjonsvogn
A8 har alltid vært den smarteste og minst prangende i gjengen av de store sedanene. Nå har Audi oppgradert den, og gjort den enda mer attraktiv for deg som foretrekker diskret luksus.

Noen ganger er det helt greit å ikke stikke seg ut, ja faktisk kan det være et kriterium for enkelte som velger i denne klassen.

Det første som slår meg når jeg tar plass bak rattet i oppdaterte A8, er at Audi har tatt finish til et nivå som jeg knapt hadde forestilt meg var mulig for bare noen år siden.

Selv enkelte håndbygde luksusbiler kan ikke oppvise all den presisjonen som preger hver eneste sammenføyning og overgang mellom de ulike materialene.

Om diskresjon har vært ett av fortrinnene til Audi A8, har teknikk definitivt vært det andre.

I kampen mot tøffe konkurrenter som kommer halsende etter også på dette området, ikke minst nye Mercedes-Benz S-Klasse, har Audis ingeniører lagt gravd dypt i teknologiskuffene sine.

Mer effektive motorer
Audi har forbedret og oppdatert fire av de syv motorene som er alternativer i A8.

På bensinsiden har den kompressormatede sekssylindrede treliteren fått 20 hester mer, og har nå 310 hester, mens den fireliters V8eren med twinturbo har økt med 15 hester til 435.

De to dieselmotorene har også blitt mer effektive, og den viktigste motoren i Norge - treliters dieselsekseren - øker med 8 hester til 258. «Monsterdieselen» på åtte sylindre og 4,2 liter øker med 35 hester til 385 – og friske 850 Newtonmeter med dreiemoment, 50 mer enn forgjengeren.

Samtlige motorer, også den massive W12, tilfredsstiller Euro 6-kravene, og den minste dieselmotoren klokker inn på 0,59 på blandet kjøring – noe som tilsvarer et utslipp på 155 gram CO2 per kilometer.

Både V8eren og W12eren er utstyrt med sylinderkutt, noe som sørger for å redusere forbruket også på det som normalt sett regnes som «verstinger».

Ingen regel uten unntak
Audi har kuttet ut de små motorene med tohjulsdrift, og Quattro er nå standard på alle modellene av A8.

Det eneste unntaket er hybridversjonen, der den toliters bensinmotoren sammen med elektromotoren sørger for drift på forhjulene.

Samtlige modeller er utstyrt med Audis åttetrinns Tiptronic-kasse.

Komfortnivået er som forventet svært høyt.

Alle modellene kommer med adaptiv luftfjæring, med et stivere standardoppsett for 4.2 TDI og S8 – et oppsett du også kan velge som tillegg for de andre modellene om du er av den mer sportslige typen.

Tar LED ett hakk videre
Lys har lenge vært en viktig signatur for Audi, derfor er det ikke overraskende at de har tilbragt mye tid i mørke rom for å utvikle neste generasjon LED-lys.

En ting er det rent designmessige preget dette gir de A8-modellene som er utstyrt med dette. Noe litt futuristisk med de mange tydelige lyspunktene.

«Matrix LED» kaller Audi lysene som kan identifisere inntil åtte møtende biler, og sørger for å dimme ned seksjoner av lyktene for å skape «lommer» der de møtende bilene får inntrykk av at du har slått over på nærlys, mens du i praksis fortsetter å lyse opp alle andre steder på veien like godt som med fullt lys.

I tillegg har Audi introdusert samme type blinklys som de hadde med da R8 fikk en facelift, der du ikke bare blinker, men der lysene også «flyter» ut mot siden.

Tilstrekkelig
Ute på veien er A8 en usedvanlig kompetent luksusbil, og unngår du å gå bananas i hjulbutikken, men plukker de «mindre» 19-tommerne, får du en fin balanse mellom komfort og utseende.

Audi har, som de fleste andre, gått over til en elektromekanisk styring. Det virker helt fornuftig, og endrer trolig styrefølelsen marginalt.

Dette er ikke en klasse der man jakter på skarp styrefølelse eller spesielt sportslige kjøreegenskaper.

Om så skulle være tilfelle, er S8 det naturlige valget – men jeg tror de fleste som har råd til en bil som dette heller bør plukke seg ut en sportsbil i tillegg, i stedet for å jakte på en som har begge deler.

A8 er etter min mening den av luksussedanene som virker som et bedre valg jo lenger ned du går på modellskalaen.

Volummodellen, om vi kan bruke et slikt uttrykk om en bil som selger under 30 eksemplarer i året, blir 3.0 TDI, og bare noen minutter bak rattet i denne gjør at du forstår hvorfor.

Den kler bilen perfekt, og sørger for at 0-100 går unna på rundt seks sekunder – og at du har tilstrekkelig med krefter i en hver situasjon.

Mektige konkurrenter
En ny S-Klasse fra Mercedes er opplagt den tøffeste konkurrenten, men Audi har gitt nykommeren en tøff utfordring ved å plukke frem nye mengder med teknologi.

Audi A8 er også hakket mindre prangende enn konkurrenten fra Stuttgart.

BMW 7-serie begynner faktisk å trekke litt på årene, mens Jaguar XJ med sitt spesielle utseende og fantastiske interiør, fremstår som et spennende alternativ om du klarer å venne deg til bakenden…

Midtlivsoppdateringen av A8 har vært vellykket, og bør løfte den opp på ønskelisten hos disse kundene som både har lyst på og råd til noe i denne klassen.

Etter å ha vært gjennom de fleste motorer fra W12 og nedover, har jeg likevel ikke noe problem med å si at om du sparer inn noen kroner ved å velge trelitersdieselen, kan du grave litt dypere i ekstrautstyrskatalogen og bygge deg det som vil fremstå som en komfortmaskin av dimensjoner.

Fakta Audi A8 3.0 TDI quattro tiptronic

Motor:

V6 turbodiesel 2967 ccm

Effekt:

190 kW (258 hk) v/4000-4250 o/min
580 Nm v/ 1750-2500

Mål:

514/195/146 cm

Akselavstand:

299 cm

Egenvekt m/fører:

2010 kg

Bagasjevolum:

520 liter

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

0,59 l/mil

CO2-utslipp:

155 g/km

Pris fra:

kr 1.079.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer