Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg må medgi at forgjengeren aldri har appellert til meg, og det er tydeligvis ikke bare meg som syns den hadde et kjedelig utseende. Registreringstallene fra OFV taler sitt klare språk – 72 nye Note registrert i hele 2012, ned fra 146 året før, er mildt sagt labert. Nå håper Nissan å få mer fart i salget, og de har gode grunner til optimisme. Nye Note som er på plass i Norge i disse dager har fått et moderne utseende, et omfattende utstyrsnivå og moderne motorer som sørger for beskjedne CO2-utslipp. Blikkfang Også innendørs er det lite å utsette på nye Note. Den har lettleste instrumenter og det meste av innstillinger foretas enten via multifunksjonsrattet eller via betjeningsorganer på midtkonsollen. En detalj drar ned inntrykket når vi setter oss bak rattet. Rattet kan bare justeres i høyden, ikke trekkes ut. For en som liker å sitte med godt bøyde armer, byr det på utfordringer. Det blir til at man skyver setet litt ekstra frem og dermed havner nærmere pedalene enn man ideelt sett ønsker. Til gjengjeld blir det gedigen plass i baksetet Full pakke Videre har bilen nøkkelfri adkomst og startknapp, samt delskinn interiør, og flere smarte oppbevaringsrom. Du kobler enkelt en smartphone til bilen for å ringe eller spille av musikk, du får et varsel dersom noen kjører inn i blindsonen din eller du skifter fil uten først å gi tegn. Du har også et smart ryggekamera som sørger for å holde seg rent, og som ser bevegelse også sidelengs når du rygger ut av trange omgivelser. Moderne motorer Vi kjørte dieselmotoren, og den fungerer greit i den kompakte og lette bilen. At den trenger 12 sekunder på å komme opp i hundre, er sikkert akseptabelt for Notes målgruppe. De er sikkert også mer opptatt av at de sitter relativt høyt i bilen enn at styringen er litt ufølsom. Den høye sittestillingen gjør underverker for innvendig plass og komfort. Nissan Note er mye bil for pengene, du får god plass i en bil med startpris på 172.300 kroner. Velger du toppmodellen Tekna som vi har prøvekjørt, får du en meget innholdsrik utstyrspakke for cirka 50.000 kroner ekstra.
Konkurrenter: Hyundai ix20, Kia Venga, Toyota Verso-S, m.fl.
|