img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Audi A3 Sportsedan
MINITEST: Så har Audi tatt skrittet fullt ut – og lansert sedanutgave av A3. Vi har kjørt den, og kan slå fast at størrelsen på nykommeren er nesten som på 2005-modellen av A4 sedan.

Parallelt med lanseringen av en ny A3 cabriolet sist høst, med 18 cm lengre overheng bak og 60 liter større bagasjerom, var tiden moden for at Audi også kom med en sedanversjon, med offisielt navn A3 Sportsedan. Nå er «A3 med rumpe» på plass her i landet.

Nykommeren er 15 cm lengre enn A3 Sportback, og har et bagasjerom som er 45 liter større. Interiøret følger samme idé som i A6 og A8, med en sammenhengende linje som går fra dør til dør over instrumentpanelet.

En 11 mm tykk informasjonsskjerm felles opp fra midten av dashbordet. Førermiljøet har god oversikt og fin ergonomi.

Baksetet gir akseptabel sittekomfort så lenge passasjerene ikke er av langbent XL-størrelse. Bagasjeplassen er fleksibel fordi den todelte bakseteryggen kan legges ned, og gi inntil 166 cm lastelengde.

A3 Sportsedan skiller seg fra sine søsken i A3-familien med egen frontspoiler og støtfanger, eget panser og mer markerte sidelinjer. Vi tror Audi på deres ord om at ingen karosseriplater er identisk med de to andre A3-modellene.

Sylinderkutt
Vi kjører her en motorvariant som prismessig er interessant på grunn av lave avgifter, den direkteinnsprøytede turbomotoren 1.4 TFSI med 140 hester.

Prisen med manuell girkasse er bare 4.500 kroner høyere enn tilsvarende motor med 125 hester. Grunnen er at 140-hesteren er utstyrt med COD – Cylinder on Demand.

Ved lave turtall og moderat pådrag kutter motoren ut to av sylindrene for å spare drivstoff. Dette skjer helt sømløst, og merkes egentlig bare ved at en lampe på instrumentpanelet viser at funksjonen er innkoblet.

Det offisielle forbrukstallet ved blandet kjøring er 0,48 liter/mil med manuell girkasse og høyst respektable 0,47 liter/mil med dobbelclutchkasen S tronic som vi kjører her.

Fin balanse
Bilens vektfordeling i kombinasjon med den elektromekaniske styringen gir en fin balanse ved frisk kjøring på svingete veier. Bakakselen er finstemt for å absorbere både drivkrefter og bremsekrefter. Samtidig som komforten ivaretas, er bakhjulsopphenget konstruert for å gi god stabilitet.

De aller fleste kundene ønsker likevel å spisse kjøreegenskapene ytterligere, og velger derfor enten sportsunderstell som senker bilen 15 mm, som vi kjører her, eller S-line understell som senker den 25 mm.

Entusiastene vil sette pris på at A3 nå kan leveres med Audi Drive select. På Ambition-nivå hører det til standardutstyret. Med dette systemet kan sjåføren påvirke gassrespons og rattutveksling – og også gir-karakteristikk på biler med S tronic – ved å velge mellom fem forskjellige modus: Efficiency, Individual, Dynamic, Auto og Comfort.

Elektronisk assistanse
Adaptiv cruise control, som automatisk holder avstanden til kjøretøyet foran, er i funksjon i hastigheter opp til 150 km/t. Dette er kombinert med full bremsing under 30 km/t – kjekt å ha både ved køkjøring og i bygatene.

Et annet system som står på handlelisten, er parkeringsassistent med 360 graders optikk og ryggekamera som viser et klart bilde av omgivelsene på 5,8-tommers fargeskjerm på dashbordet.

Dessuten er Audi Connect tilgjengelig som ekstrautstyr. Dette systemet har 65 GB harddisk, 7-tommers skjerm, «touchpad» på betjeningshjul på midtkonsollen ved førersetet og stemmestyring.

Systemet gir deg mulighet for trådløst nett i bilen, med tilhørende muligheter som navigasjon med kartdata fra Google Earth og Street View, webradio og andre web-tjenester.

Voksen størrelse
Som et bilde på at biler har en tendens til å legge på seg i alle retninger i takt med nye generasjoner, har vi hentet frem målene fra vår test av Audi A4 sedan i 2005.

Sammenlignet med den nye A3 Sportsedan ser vi at det skiller bare 13 cm på utvendig lengde. Innvendig bredde i kupéen skiller bare én centimeter, mens bredden i bagasjerommet er identisk.

 

Sammenligning av størrelse ny A3 mot A4 2005-modell

Tekst:

A3 Sportsedan

A4 sedan (2005)

Lengde/bredde/høyde:

446/180/142 cm

459/177/143 cm

Kupébredde foran/bak:

138,5/132,5 cm

139,5/133,5 cm

Volum bagasjerom:

425 liter

460 liter

Bredde/høyde bag.rom:

101,5/53,5 cm

101,5/47,5 cm

Lengde bag.rom 5/2-seter:

91,0/166,0 cm

101,0/175,0 cm

 

FAKTA Audi A3 Sportsedan 1.4 TFSI 140 hk COD S tronic

Motor:

4-syl. bensin, 1395 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/5000 o/min.
250 Nm v/1500-3500 o/min.

Mål:

446 x 180 x 142 cm (L/B/H)

Akselavstand:

264 cm

Egenvekt m/fører:

1325 kg

Bagasjevolum:

425 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,4 sek.

Toppfart:

217 km/t

Snittforbruk:

0,47 l/mil

CO2-utslipp:

109 g/km

Pris fra:

kr 325.000

Pris som prøvekjørt:

kr 393.430

 

Konkurrenter: Sedan i denne størrelsen er ikke nordmenns favoritt, men alternativer kan være Lexus IS 300h og Mazda 3. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer