Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bare i Norge er det solgt over 1000 Lexus CT 200h siden lanseringen for tre år siden. Bilen er et friskt innslag i det kompakte premium-segmentet, som primært består av Audi A3, BMW 3-serie og Mercedes A-Klasse. Mens konkurrentene benytter konvensjonelle drivlinjer, med bensin- og dieselmotorer, har Lexus ikke overraskende gått for hybrid med kombinasjonen bensin- og elmotor. Nytt ansikt Den markante grillen er på plass sammen med spesielle lykter med LED-innslag både foran og bak. Man oppdager at interiøret er frisket opp og gir en høyere kvalitetsfølelse så snart man åpner dørene. Min beste oppdagelse da jeg satte meg i førersetet, var imidlertid en detalj – det at jeg kunne få rattet litt nærmere, og dermed finne en optimal sittestilling. Det klarte jeg ikke i den utgående modellen. Komfort foran utseende Vi fikk også anledning til å kjøre en F Sport-modell, og det er liten tvil om at sportsunderstell og 17-tommere gjør bilen mindre komfortabel og mer støyende. Selv om Lexus betegner oppgraderingen som en «minor facelift», er det ikke få endringer de har foretatt for å raffinere kvalitetsfølelse, komfort og kjøreegenskaper. Karosseriet er for eksempel gjort stivere, og den økte vridningsstivheten gjorde det mulig å perfeksjonere fjærer og dempere. Sammen med aerodynamiske endringer gir disse tiltakene vesentlig mindre vind- og veistøy. En detalj vi ikke er spesielt begeistret for i de hybride drivlinjene til Toyota / Lexus er de trinnløse CVT automatgirkassene som «jager» turtall når man foretar harde akselerasjoner. Mindre mas Bilen skal leveres i tre utstyrsnivåer, og årets salgsmål er 300 biler – en økning på rundt 15 prosent fra tallene de oppnådde i 2012. Om målene oppnås vil CT 200h forbli bestselger i Lexus-familien, men Lexus-sjef Jan Christian Holm legger ikke skjul på at han gleder seg veldig til å innlemme en kompakt SUV i familien på høsten. Den skal baseres på konseptbilen LF-NX som vi har møtt ved et par anledninger. Konseptet har, for å si det mildt, et spesielt utseende. Men Holm, som har sett en produksjonsklar bil, sier den er langt mindre ekstrem enn konseptet.
Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-Klasse, Volvo V40, Toyota Auris Hybrid
|