img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Utfordreren
Nettkjørt: Lexus IS300h er underdog i det fryktede premiumsegmentet. Her regjerer 3-serie, A4 og C-klasse. Kan nykommeren vippe tyskerne av pinnen?

Jeg har nøkkelen til Lexus IS300h en helg, og legger opp en kjørerute som skal få Lexusen til å bryne seg på alle slags norske vinterforhold. Snø, slaps, regn og sure temperaturer. De piggfrie Nokian-dekkene skal få prøvd seg.

Allerede etter noen få mil begynner en viss skepsis å bre seg. Langs svingete og snødekte veier ved Jessheim får både antispinn og antiskrens kjørt seg. Ofte skrur jeg av slike funksjoner, men akkurat nå virker det som et godt valg å bare la de stå på.

Tilbake på motorveien igjen begynner bilen å finne formen. På våte og snøfrie veier finner jeg Lexus-følelsen.

I de veldig gode setene finner jeg en overraskende god sittestilling. Den eneste japanske bilen jeg har sittet bedre i, er Lexus GS. Setene har både varme og kjøling, og det tykke skinnrattet sitter godt mellom hendene.

Høyt komfortnivå
På vei mot Lillehammer er komforten sikret på flere nivå. I tillegg til at jeg sitter godt, er støynivået behagelig. Ved cruising er lydnivået veldig lavt, og det er ved gasspådrag motoren lar høre fra seg.

Hybridløsningene til Toyota og Lexus har tidligere fått mye pepper for den unaturlige støyen fra bensinmotoren, som en følge av «CVT»-girkassen (det er teknisk sett ikke en CVT, men oppfattes på samme måte som en).

IS300h har noe av den samme tendensen, men det virker som utvekslingen er langt bedre kalibrert enn tidligere. Ikke like mye jag på høyt turtall. Raskere nedgiring, kombinert med bedre støyisolering, har gitt gode resultater.

Men nede til venstre for rattet oppdager jeg en liten bryter merket «ASC». Et kjapt flikk, og plutselig er motorlyden helt annerledes. Er det plutselig en V8er som har gjemt seg foran meg? Nei, fortsatt fire sylindre – bare nå assistert av lyd gjennom høyttalerne. Morsomt i fire minutter, før jeg skrur den av for godt.

Norwenglish?
Den eneste lyden jeg vil høre gjennom høyttalerne er den musikken jeg hører på. Bluetooth-oppkoblingen funker som en drøm, og Mark Levinson-anlegget spiller høyt nok til å vrenge tupeen av det som tidligere kanskje var den stereotypiske Lexus-kunden.

Jeg sier tidligere, for dette er ikke noen geriatri-vogn. I F-Sport-utgave har stylingpakken sørget for en bil som skiller seg godt fra sine tyske konkurrenter. Instrumenthuset er lånt fra Lexus LF-A, og er heldigitalt. Like funksjonelt som det er elegant. Men hvorfor er informasjonen i instrumentene på engelsk, mens de på den store hovedskjermen i dashbordet er på norsk?

Lexus legger mye arbeid i å oversette instruksjonsbøkene sine til norsk – selv for de bilene det kun selges en håndfull av i året – så hvorfor ikke resten av bilen?

Den lille språkforvirringen er likevel ikke nok til å skremme meg fra IS300h. De litt tvilsomme snø-egenskapene er tyngre å svelge. Kanskje fortjener den andre dekk, og kanskje løser det problemet. Men nå er våren godt på vei, og Lexusens kjøreegenskaper bør gi mange gode turer fremover. Så får vi bare utsette vinterproblemene til neste gang.

Hva med tyskerne?
Og klarer IS300h å vippe tyskerne av pinnen? Det er ingen knock-out. Den nye C-klassen gir særdeles tøff kamp, og 3-serien står seg fortsatt veldig godt. A4 begynner å merke årene, men bør ikke undervurderes. Det alle tyskerne har er et bredt valg av motorer, i tillegg til mulighet for stasjonsvogn og firehjulsdrift. På det punktet kan ikke IS konkurrere i det hele tatt.

Men som en premiumsedan er den førstevalget for den som er på jakt etter en smidig drivlinje, en design som skiller seg ut og kanskje først og fremst noe som bare er annerledes enn tyskerne. Bare det kan være grunn god nok.

FAKTA Lexus IS 300h F Sport

Motor:

4-syl. bensinmotor og elmotor

Effekt:

164 kW (223 hk), 221 Nm

LxBxH:

485 x 184 x 145 cm

Akselavstand:

280 cm

Egenvekt m/fører:

1695 kg

Bagasjerom:

450 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,3 sek.

Toppfart:

200 km/t

Snittforbruk:

0,43 l/mil

CO2:

99 g/km

Pris fra:

kr. 401.900

Pris som prøvekjørt:

kr 560.100

Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klasse


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer