img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Tilbake til det enkle
Det enkle er oftest det beste, hevder Citroën når C4 Cactus uten pigger i disse dager slippes ut på asfalten som et påstått rimelig bilalternativ.

At Citroën C4 Cactus skiller seg ut, hersker ingen tvil om. Med annerledes front, airbumps som dekker halve bilsiden for å beskytte mot småbulker, takbøyler som minner mer om ski enn om rails og et interiør som fører tankene til 60-tallets stuekomfort, drømmer Citroën seg tilbake til røttene – til den gang Citroën skilte seg ut i massen av biler. Og til tiden da komfort overskygget ytelser.

I knallgul ser Cactus ut som en sinna veps, men den mister litt av brodden påført mer nøytrale farger.

Basic
Et bilalternativ avkledd unødvendig fjas, men likevel topp moderne med alle de bekvemmeligheter man forventer, som eksempelvis automatisk klimaanlegg, elektriske vinduer, navi (bare dyreste) og DAB-radio.

Nødvendig informasjon vises på to skjermer. Den største av dem - montert midt på dashbordet - fungerer også som styreenhet for varmeapparat, radio og navi.

Vi har mange ganger sagt at vi er skeptisk til berøringsskjermer fordi de tar oppmerksomheten bort fra selve kjøringen, og etter mange titalls mil på norske veier med Cactus mener vi fortsatt det samme.

Koster man på seg automatisk clutch (som Citroën her kaller ETG for elektronisk manuelt girskift), leveres bilen med «benkesete» foran.

Det ser i hvert fall sånn ut, men synet bedrar, for egentlig har Citroën bare plassert en pute mellom stolene og laget et armlene som får det hele til å se ut som en komfortabel sofa.

Komfort i høysetet
Her holder faktisk Citroën hva de lover i påstanden om komfort framfor sport. For setene er virkelig komfortable å sitte i - selv etter flere timer bak rattet.

Og sportslige ytelser kan du med 82 bensinhester til disposisjon bare glemme selv om bilen ikke veier mer enn 965 kilo.

Basismotoren fra PSA Peugeot Citroëns omfattende hyller har tre sylindere, 1,2-liters motorvolum og 118 Nm i moment. Blar du opp for dieselmotoren, øker effekten til 92 hk og momentet til hele 230 Nm.

Men ærlig talt, den største overraskelsen fant vi i bensinmotorens arbeidsvilje og evne uten å plage de inne i bilen med altfor mye støy (målt til 66 dB(A) i 80 km/t). Cactus ruller lett, og det er lett å trives i bilen.

Citroën oppgir bensinforbruket til 0,46 l/mil med manuelt gir som gir 105 gram CO2/km i utslipp. I test målte vi forbruket til 0,56 liter/mil som er 21,7 prosent over oppgitt forbruk.

Image-bygger
Cactus er bilen som igjen kan sette det franske bilmerket på folks handleliste. OFV-personbiltallene for Citroën så langt i år er langt fra lystig lesning: ned fra 1,9 prosents andel til 1,7 prosent. Til sammenligning hadde de en andel på 2,9 prosent ved inngangen til 2011.

Med lengde på 4,16 meter er Cactus i grenselandet mellom liten og kompakt. At den veier 200 kilo mindre enn halvbroren C4, vekker oppsikt. 965 kilo er beskjedent når vi vet at bilen i hovedsak bygges i stål, og ikke aluminium og komposittforsterket plast, slik som den enda mer ekstreme BMW i3.

Pute i taket
Selve interiøret virker enkelt, men likevel uten å ha simpelt billigpreg. Pluss for digert hanskerom hvor det ikke bare et plass til et stort kamera, men en hel fotobutikk. Hvor er så kollisjonsputen på høyre side? I taket, naturligvis. Hvor skulle den ellers være?

Vi noterer minus i boka fordi varianten med manuelt gir ikke har koppholder foran. (Pussig nok har sofautgaven det) Så vi sier bare: stakkars alle som allerede har kaffeavtale og vurderer å kjøpe Cactus.

Men tilbake til den såkalte lave prisen. Ok, 189.900 kroner for innsteget avskrekker ingen, ei heller 214.900 kroner som er neste utstyrsnivå med samme motor og manuell girkasse.

Ser vi derimot på dieselutgaven med 92 hk er den ytelsesmessig kompatibel med storebror C4 som koster 17.000 kroner mindre. Sa noen billig?

FAKTA Citroën C4 Cactus Nordic Edition

Motor:

3 syl/bensinmotor, 1199 ccm.

Effekt:

60 kW/82 hk v/5750 o/min.

Dreiemoment:

118 Nm v/2750 o/min.

LxBxH:

4,15/1,73/1,48 m.

Akselavstand:

2,60 m.

Egenvekt:

965 kg.

Bagasjerom:

358 - 1170 l.

EU snittforbruk:

0,43 l/mil.

CO2-utslipp:

98 g/km.

Aks. 0 - 100 km/t:

12,8 sek.

Toppfart:

173 km/t.

Pris:

kr. 214.900.

Når i Norge:

Konkurrenter: Alle kompaktbiler, særlig de franske.

 

+ Kjøreglede, komfort og originalitet.

- Nesten alle funksjoner styrt via skjermer. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer