img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
For urban for Norge?
FØRSTEINNTRYKK: De minste bilene, Toyota Aygo inkludert, er biler for dem som helst ikke vil kjøre bil, men som av praktiske og komfortable hensyn tidvis tvinges til det.

Historisk selges det få av de minste bilene. Så langt i år utgjør de 5,6 prosent av personbilsalget, og oppsvinget på 33,1 prosent skyldes først og fremst hysteriet rundt elektriske VW e-Up.

Så et naturlig spørsmål å stille er om Norge faktisk er urbant nok for biltypen?

Et kjent munnhell i bilindustrien sier at små biler gir små marginer. Nå skulle man tro at Europa var stort nok for alle, men så er ikke tilfelle. Verken Citroën, Peugeot eller Toyota våger å utvikle en så liten bil alene.

Sterk konkurranseøkning
– Da vi lanserte første Aygo var det ni konkurrenter, nå er det 19, sier Bart Eelen i Toyota Europa som svar på at Toyota ikke bare fortsetter samarbeidet med PSA Peugeot Citroën, men også gjenbruker plattformen til den forrige modellen.

Ja, ikke nok med det, motoren er også kun en forbedret utgave av den tresylindrede enlitreren (69 hk) som allerede brukes i tusenvis av Toyotaer, Peugeoter og Citroëner på norske veier.

Er så dette å gå baklengs inn i framtiden? Neppe. De som vurderer biler i denne klassen spør:

* Dekker den mitt bilbehov og liker jeg bilen?

* Er den billig nok i forhold til en større bruktbil?

* Er den rimelig å eie og kjøre med?

* Er den sikker?

De spør definitivt ikke om noe ved teknikken, men de spør om den er online med verden. Eiere av småbiler har knapt prøvekjørt bilen før de kjøpte den, og ytterst få aner hvor mange «hester» som sleper dem rundt.

Japansk ungdomskultur
Dette var utgangspunktet da Toyota gikk løs på å utvikle ny Aygo. Den skulle skille seg mer fra konkurrentene og den skulle speile japansk ungdomskultur selv om bilen faktisk produseres i Tsjekkia.

– Min drivkraft var å skape en bil som eierne kunne få et personlig forhold til. Som ville skape glede og entusiasme, sier David Terai, sjefsarkitekten bak Aygo-prosjektet.

Mange fargekombinasjoner
Derfor krysset i fronten som åpner for de ulike fargekombinasjonene som preger Aygo.

Samtidig er det noe katteaktiv over Aygo. Når jeg ser Aygo rett inn i lyktene, minner den X-oppdelte fronten meg om snuta på min egen katt når den furter etter å ha vært hjemme alene i fem dager.

Mal noen værhår på Aygo, og du skjønner at formgiveren også må ha et nært forhold til kattedyr.

Flere av kontrastfargedelene kan skiftes ut (på verksted) i annen farge om man blir lei av dem.

Utstyr for 20.000 kroner
Aygo blir fortsatt å få kjøpt med tre og fem dører, men importøren later som om den med tre dører ikke eksisterer og satser både på fem dører og ganske mye utstyr.

Så når prislisten begynner på 139.500 kroner, mener Toyota i Norge at sju av ti vil legge på 20.000 kroner i utstyr. Pakken inneholder blant annet ryggekamera, tåkelys og automatisk klimaanlegg.

Vil du ha skinn og stort soltak i stoff kan Toyota levere det også, men glasstak står ikke på programmet. For 13.000 kroner ekstra byttes den manuelle girkassen ut med automatisk clutch som tar seg av giringen. Jeg er veldig i tvil om den er verd prisen.

Biler som kjører bra
Før var de små bilene først og fremst små og ikke særlig underholdende å ratte. Akkurat det er definitivt historie.

Knallhard konkurranse i klassen betyr mer interessante modeller, og selv om Aygo naturligvis er en god og moderne bil, er jeg ikke sikker på at den gjør jobben den er satt til å gjøre noe bedre enn eksempelvis VW Up / Skoda Citigo, Kia Picanto, Hyundai i10 samt Fiat 500 og Panda. De har alle sine sterke og svake sider.

Tørst?
Men én ting er jeg helt sikker på: Mer motor enn 69 hk trenger du ikke. Den er ikke bare rask nok, men også så smidig som små bilmotorer bør være.

Toyota oppgir forbruket til 0,42 liter per mil. Det er i seg selv ikke oppsiktsvekkende lavt for en bil som bare veier 840 kilo.

Verre er det at vårt forbruk gjennom en formiddags kjøring på enkle veier i Nederland, med en gjennomsnittsfart på 45 km/t, endte på 0,55 liter/mil som gir 127 gram/km i CO2-utslipp. Ikke bra.

Jeg forstår at dette ikke er så viktig for deg fordi du tenker at slik er det også med konkurrentene. Og det har du rett i.

Ikke hybrid
Bart Eelen i Toyota sier at det ikke foreligger planer om å hybridisere Aygo slik Toyota gjør med stadig flere av sine modeller.

Aygo er altså en enkel bil som med designmessige virkemidler og lassevis med tilgjengelig elektronikk skal gjøres attraktiv.

Men det er fortsatt bare plass til fire i bilen, baksetepassasjerene bør ha korte bein og lavt hår, og 168 liter bagasjeplass er ikke til mer enn to flyhåndbagasjer.

 

Aygo-priser:

3-dørs:

 

X

Kr. 139.500

5-dørs:

 

X

Kr. 142.300

X-play

Kr. 149.200

X-play (m/pakke)

Kr. 159.700

X-clusiv

Kr. 163.900

X-cite

Kr. 164.300

X-wave

Kr. 175.400

AT:

Kr. 13.000

Skinn:

Kr.   6.500

 

Om Aygo:

  • Samarbeidsprosjekt mellom Toyota og PSA Peugeot Citroën.
  • Bilene bygges i Tsjekkia.
  • Var i mange år den klart mest kjøpte minibilen i Norge.
  • 4673 biler solgt på ni år.
  • 9360 biler når søsken-modellene Citroën C1 og Peugeot 107 inkluderes.
  • 955 bruktimporterte biler kommer i tillegg. I 2011 var Aygo den tredje mest bruktimporterte Toyota.
  • I mini- og småbillandet Danmark ble det solgt 6272 Aygo i 2013. Der koster bilen nær 50.000 kroner mindre enn i Norge.
  • Mini- og småbilene utgjør i år 60 prosent av samlet bilsalg i Danmark mot 15,3 prosent i Norge.
  • Salgsmål i Norge: 500 biler.

 

FAKTA Toyota Aygo 1,0 bensin

Motor:

3 syl/bensinmotor, 998 ccm.

Effekt:

51 kW/69 hk v/6000 o/min.

Dreiemoment:

95 Nm v/4300 o/min.

LxBxH:

346/162/146 cm.

Akselavstand:

234 cm.

Egenvekt:

840 kg.

Bagasjerom:

168 l.

0-100 km/t:

14,2 sek.

Toppfart:

160 km/t.

EU snittforbruk:

0,42 l/mil.

CO2-utslipp:

97 g/km.

Pris:

Fra kr. 139.500.

Denne bil:

Kr. 176.900.

Konkurrenter: VW Up, Skoda Citigo, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar, Hyundai i10, Citroën C1, Fiat 500 og Panda, Peugeot 108 og Opel Adam som de viktigste.

 

+ Kjekk småbil. Blir lagt merke til.

- Ikke spesielt rimelig, ordinær å kjøre.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer