Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mercedes GLA er Stuttgart-fabrikkens svar på BMW X1 og Audi Q3 – en by-SUV med snertne proporsjoner og et snev av premium-følelse. I utgangspunktet er GLA en oppjekket A-klasse, med litt «røffere» styling, slik at den virkelig viser verden at den absolutt tåler en halvtøff brøytekant eller to. Under panseret ligger Mercedes’ velkjente 2,1-liters diesel. I GLA220 yter den 170 hestekrefter og 350 Newtonmeter, og bilen føles derfor ikke undermotorisert. Kraften sendes til alle fire hjul via en syvtrinns dobbelclutch-automat. Men dette er feil motor til denne bilen. Brasilmotor Dieselmotoren bråker og støyer langt mer enn hva som er normalt å forvente, og girkassa er treig fra stillestående og ved nedgiring. Stort bedre blir det ikke når ballen – eller bilen – begynner å rulle. Støydempingen av motoren er rett og slett ikke bra nok. De tyske konkurrentene, BMW og Audi, har langt bedre spilleforhold å vise til. Men Mercedes har et ess i ermet: GLA med bensinmotor. De har kanskje noe høyere drivstofforbruk enn dieselmotorene, men den føles kvikkere og lystigere i alle sammenhenger, selv med samme girkasse som for dieselen. Bensinmotorene er GLAs Tomas Müller – de spiller resten av laget bedre. Det er kun GLA250 – den største bensinmotoren – som er tilgjengelig med firehjulsdrift, og den koster 29.000 kroner mer enn GLA220 CDI. Og trenger du ikke firehjulsdrift, er den nydelige 200-motoren et godt alternativ, til langt mindre penger. Kjent innvendig Egentlig er det kanskje GLAs kjøreegenskaper A-klassen burde hatt, som ofte oppfattes som noe stump og stiv. Interiøret kjenner vi igjen fra plattform-søstrene CLA og A-klasse. Det eneste som skiller, er muligheten til å få en «offroad»-visning i infotainment-skjermen, som kan skryte av å vise hellingsvinkler og rattutslagsvinkler. To knapper på dashbordet hinter også til GLAs egenskaper utenfor brøytet vei, med mulighet for utforbakkeassistent og å sette bilen i «offroad»-modus. Infotainment-skjermen er ikke særlig stor, og oppløsningen er lav, så bildekvaliteten på navigasjonskartene er ikke mye å skryte av. Men menysystemet funker som på Mercedeser ellers, og man blir fort vant til å bruke det lille hjulet foran midtarmlenet. Skjermen er heldigvis ikke en berøringsskjerm. Lydanlegget er helt på det jevne, og svelger både CD, USB og lyd over Bluetooth. Infotainment-systemet kan også oppgraderes i flere nivåer. Bedre lyd og en større og mer høyoppløst skjerm er da på menyen. DAB er ekstrautstyr. Konklusjon Prøv for all del både bensin- og dieselvariantene om GLA står på ønskelisten – motorvalget kan være forskjellen på 7-1 og 1-7.
Konkurrenter: BMW X1, Audi Q3, Volvo V40 CC.
+ Ser bra ut, kjører bra. - Dieselmotoren. Små tall på speedometeret. Nevnte jeg dieselmotoren?
|