img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
116 bilder i galleri
BMW Active Tourer på veien
FØRSTEINNTRYKK: BMW vil nå frem til kunder som ikke kjøper deres tradisjonelle biler. Da må man gjøre noen kompromisser.

BMW er en av svært få produsenter som har tviholdt på bakhjulsdrift i hele modellporteføljen.

LES: Forhåndsomtale med priser

Det har gitt bilene fra den bayerske produsenten sportslige kjøreegenskaper som få volumprodusenter kan matche. Men det har også hindret dem i å nå målgrupper som foretrekker forhjulsdrift, eller er ute etter ekstra fleksibilitet.

Det legges ikke skjul på at det var lange interne diskusjoner da man startet planleggingen av en ny modellserie for fem år siden. Som det også var da man besluttet at mindre motorer med pustehjelp var en nødvendighet for å nå de stadig strengere utslippskravene fra EU.

Ny tid
BMWs første bil med forhjulsdrift er 2-serie Active Tourer som kommer på markedet i september.

Men du kan like godt venne deg til tanken – i fremtiden vil stadig flere modeller fra BMW ha drift på forhjulene og ikke «standard drift» som er den betegnelsen BMW bruker på bakhjulsdrift.

Nå er ikke forhjulsdrift noe nytt for BMW-konsernet, siden slutten av forrige århundre har de hatt Mini i familien, og der er forhjulsdrift standard, som det har vært siden tidenes morgen hos den britiske produsenten.

Ny plattform
Det er Minis nye plattform som er basis for 2-serie Active Tourer, bilene har i utgangspunktet forhjulsdrift, men kommer også, noen måneder etter lanseringen, med mulighet for firehjulsdrift.

Ledelsen i BMW var meget tydelige på at om man skulle produsere en BMW med forhjulsdrift, så måtte det være en bil som ivaretok merkets image med hensyn til komfort, sportslighet og kvalitetsfølelse – det man gjerne omtaler som premium-følelsen.

Man ønsket ikke de litt kantete gokart-egenskapene som kjennetegner Mini. (saken fortsetter)

På tross av en uvanlig karosseriform er det ingen tvil om at 2-serie Active Tourer tilhører BMW-familien. Det er nok å se på nyregrillen og de doble runde lyktene. Korte overheng er en annen typisk BMW-egenskap, selv om de blir noe lengre på en bil med forhjulsdrift.

Mye BMW i behold
Og la det være slått fast umiddelbart – fra du åpner dørene til du setter deg bak rattet og trykker på startknappen, er du ikke i tvil om at dette er en BMW.

Du sitter høyt i de komfortable forsetene med god sidestøtte, du trekker det tykke sportsrattet så langt ut at du finner en optimal sittestilling, og du kjenner igjen betjeningsorganer og instrumenter fra andre modeller i serien.

- Vi regner med at 80 prosent av de som kjøper en 2-serie Active Tourer har kjørt andre merker enn BMW tidligere, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Norge.

Han er så optimistisk at han regner med å selge 700 eksemplarer av den nye modellen i 2015.

Kundegruppen han sikter mot er primært aktive mennesker som liker seg i naturen. De liker å sykle, stå på ski, klatre eller gå turer i terrenget. Og de må ha en bil der de enkelt får med seg utstyret sitt.

Fleksibelt
Interiøret er meget fleksibelt. Du kan skyve baksetet i lengderetningen og regulere ryggstøtten for å veksle mellom maks baksetekomfort og maks bagasjeplass.

Du kan legge ned baksetet i forholdet 40:20:40 og du kan også legge ned ryggen på forsetet for å få med deg lange gjenstander på inntil 2,40 meter.

Bakluken er stor og kan som ekstrautstyr betjenes automatisk ved å føre foten under støtfangeren. Gulvet i bagasjerommet er foldbart og inneholder et ekstra rom der du for eksempel kan plassere møkkete fjellstøvler eller våte skisko.

Normalt har en BMW 50:50 vektfordeling mellom for- og bakaksel. Det ville ikke fungere med forhjulsdrift, så her ligger 58-60 prosent av vekten på forhjulene for at man skal få maksimalt grep, uten at det blir for mye understyring.

Firehjulsdrift vil i første omgang bli tilgjengelig i kombinasjon med firesylindrede motorer.

Systemet gir primært forhjulsdrift for å bruke minst mulig drivstoff, men ved behov, eller når man velger Sport-innstillingen, trår firehjulsdriften inn. Systemet er lett og vil ikke påvirke vektfordelingen i vesentlig grad.

Sportslig
Under den internasjonale presselanseringen i Tyrol prøvde vi to forskjellige drivlinjer, en 225i med bensinmotor og 8-trinns sportautomat, samt en 218d med sekstrinns manuell girkasse. 218i, som forventes å bli bestselger i Norge, var ikke tilgjengelig.

225i har sportslige egenskaper med sine 231 hestekrefter og et dreiemoment på hele 350 Newtonmeter over et stort register.

Den er akselerasjonsvillig, gjør null til hundre på 6,6 sekunder, og foretar nærmest sømløse girskift gjennom sin åttetrinns automatkasse som er standard med denne motoren.

Mer aktuell for Norge er 218d med firesylindret dieselmotor og manuell sekstrinns girkasse. Med 150 hestekrefter og et dreiemoment på 330 Newtonmeter er heller ikke denne noen sinke – den tar deg til 100 km/t i løpet av 8,9 sekunder.

Praktisk
2-serie Active Tourer er en praktisk bil med et romslig interiør til tross for relativt beskjedne ytre mål. Bilen er meget godt støydempet og gir en høy grad av komfort, også i baksetet hvor det er eksemplarisk benplass.

Ved aktiv kurvekjøring vil hardcore BMW-entusiaster savne den ekstra dynamikken bakhjulsdrift gir. På den annen side vil de trolig sette pris på den ekstra fremkommeligheten forhjulsdrift gir på vinterføre og sporete vei.

Bestselgere i Norge blir 218i med tresylindret bensinmotor og 218d med firesylindret dieselmotor. Prisene starter på 307.900 kroner for 218i med manuelt gir og kr 341.300 for 218d.

I 2015 vil det komme flere motorer samtidig som firehjulsdrift kommer som opsjon på noen av modellene. Majoriteten av BMW-kundene velger i dag firehjulsdrift, automatgir og relativt mye tilleggsutstyr, og da beveger prisen seg raskt opp mot 400.000 kroner.

Fakta BMW 225i Active Tourer

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1998 ccm

Effekt:

170 kW (231 hk) v/5000 o/min.

Dreiemoment:

350 Nm v/1250-4300 o/min.

Mål LxBxH:

434 x 180 x 156 cm

Akselavstand:

267 cm

Egenvekt m/fører:

1505 kg

Tillatt totalvekt:

1970 kg

Bagasjerom:

468-1510 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

6,6 sek.

Toppfart:

240 km/t

Snittforbruk:

0,58 l/mil

CO2:

135 g/km

Pris fra:

kr 307.900 (218i)

Pris som prøvekjørt:

kr 521.900

Konkurrenter: Mercedes-Benz B-Klasse, Volkswagen Golf Sportsvan


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer