img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
181 bilder i galleri
C-Klasse stasjonsvogn på veien
PRØVEKJØRT: I stasjonsvognglade Norge har fordelingen for C-Klassen vært cirka 50 prosent mellom sedan og stasjonsvogn. Med den nye T-modellen kommer nok stasjonsvognandelen til å øke.

Tradisjonelt var jo stasjonsvognens rasjonale side over sedanen at den fikk med seg mer. Også den nye stasjonsvognen på C-Klassen bruker dette som argument. Større lastevolum.

Nedtur: Den nye bilen er 10 cm lenger og 4 cm bredere enn forgjengeren. Men det største bagasjevolumet med alt nedslått, er på 1510 liter – 10 mer enn forgjengeren. «Større» blir plutselig et relativt begrep.

La oss ta vekten også, så blir vi ferdig med det. 65 kg lettere enn forgjengeren – men fremdeles 80 kg mer enn limousinen. Og det med en bensintank som er på bare 41 liter!

Her må du faktisk betale 570 kroner ekstra for å få en tank med akseptable 66 liter – det er mulig slikt er vanlig i de kretser. Det er første gang jeg har hørt om slikt.

Fremskritt
Men herfra går det bare oppover. For å fortsette med tank-volumet. Vi kjørte blant annet en C300 Blue Tec diesel hybrid (204 hk + 20 kW).

Den har en oppgitt blandet forbruk på 0,38 liter per mil – da rekker 41 liter ganske langt. (Det vil også komme en bensin + plug-in hybrid om ikke lenge.)

Ingen av disse drivlinjene hadde høyere utslipp enn 130 gram (bortsett fra firehjulsdriveren som la på enda ett gram) – her kan man virkelig se fremskritt.

Det kan man på transmisjonene også. Man skulle tro at en C200 med 184 hk ved 5500 omdreininger og ikke akkurat dieselmotor dreiemoment (300 – riktignok over et ganske stort område) kunne bli litt masete.

Men den hadde en svært godmodig turbospesifikasjon, og sammen med syvtrinns automaten var det ikke noe å utsette på kjørbarheten eller prestasjonene.

(saken fortsetter)

Gunstig
4x4 finnes foreløpig bare som C250BT. Den høres ut som et løp-og-kjøp-kjøp-tilbud. I samarbeid med alle involverte har den fått en utsalgspris tilsvarende den som C220 4-MATIC kommer til å få når den endelig blir lansert. Da vil 250-versjonen få sin «naturlige» pris, og da snakker vi garantert nærmere 550.000 kroner enn dagens pris på kr 504.000!

Alle eksemplarene «våre» var utstyrt med luftfjæringen. Nivåregulator i alle ender og med muligheter for å stille inn chassis (og styring og motor) i retning av mer såkalt sportslige ambisjoner.

Det imponerte svært, både i de stiveste konfigurasjonene og i komfort-modus. Dessuten kan du stille den akkurat som du vil, for eksempel stram styring, eco-motor og halvsport støtdemping. 

Det eneste jeg savnet var å kunne stille styringen på «BMW». Mercedes har fremdeles noe å lære av München når det gjelder å korte ned den opplevde følelsen av avstand fra ratt til dekk når man skal rundt et eller annet.

Ellers – uten at jeg har hoppet rett fra den ene til den andre – er det ikke umiddelbart opplagt at den ene er massivt overlegen den andre på spesielle områder.

Benchmarking
Mercedes har tatt igjen BMW når det gjelder interiørdesign – dette er vel den første C-Klassen som ser skikkelig ut inni. Jeg kan ikke huske man sitter noe trangere bak i BMW, på tross av kortere karosseri (lastevolumet er på et par melkekartonger nær identisk).

Begge har lav lastehøyde (her er stasjonsvognens åpenbare fordel i forhold til en SUV), og har smarte pakkeløsninger.

Men Mercedesen, som tross alt er to år yngre, har muligheter for bransjens lengste liste av krykke- og infotainment-systemer. Og den kan utstyres med komfortdetaljer av den type du aldri ville finne på å installere i villaen din: som elektrisk nedfelling av 40:20:40 baksetet, eller egen temp-regulator for klimaanlegget i baksetet.

Forskjellen på de to ligger vel, skulle jeg tro, først og fremst på pris. Og uten å gjøre noen skikkelig sammenligning kan vi jo her nøye oss med å slå fast at den billigste 3-Serie Touring koster 355K, mens billigste C-Klasse koster 40 mer. 

(Plutselig tanke: BMW kaller sine stasjonsvogner for Touring. Mercedes kaller sine for T. Tilfeldig? Neppe.)

Ingen ulemper
Men la oss også slå fast at de kombispesifikke ulempene er fullstendig fraværende her. Det er overhodet ikke merkbart at den store bakdør-åpningen nødvendigvis MÅ gjøre noe negativt med karosseristivheten. Det hullet har virkelig konstruktørene kompensert for.

Og lydbildet i baksetet er overhodet ikke preget av at du har en stor resonanskasse bak deg.  Også der merker man hvordan denne produsenten virkelig er opptatt av detaljer.

Jeg var vel så vidt inne på det da jeg fortalte om de første inntrykkene av denne bilen. Hva i all verden skal man med en E-Klasse nå?

Den nye C’en har alt man trenger – med visuelle assosiasjoner til S-Klassen har den også prestisjen. Det eneste man mangler er plass. (Mer enn 400 liter faktisk i maks lastevolum). 

Stilarter
Til slutt: syns du fremdeles (som jeg) at det er stas med stjerne på panseret (sammen med Rolls er vel dette snart et unikt signal?) må du bestille Exclusive-eksteriøret.

Og hvis du syns at det hele kanskje fremdeles ser litt slapt ut utenfra, så bestill AMG-eksteriøret.

Der får du luftåpninger som antyder at de gjerne eter opp Audier og BMWer til frokost og spytte dem ut i opphakkede småbiter gjennom smarte luftspalter eller gjennom antydningene til diffusor der bak.

PS!
Du kan godt få kjøpt en kjøreskolepakke til denne modellen. Den koster kr 21.360. Men en taxi-pakke leter du forgjeves etter. Den finnes ikke på denne side av Stuttgart.

PRISER OG DATA C-KLASSE STASJONSVOGN


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer