Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota har investert 85 millioner euro for å oppgradere Yaris. Vi vil denne gang rette søkelyset mot hybriden, den er tross alt en liten Toyota-suksess som må vies litt spalteplass. Kollega Trygve Bæra skrev i juni 2012 at importører estimerte at Yaris-hybridsalget ville stå for 66% av Yaris-salget totalt. De visste ikke da at 2013 ville bli et rekord-år med en markedsandel for hybriden på nærmere 77%! - 2013 var absolutt et toppår. Yaris Hybrid var fortsatt ny, og det var det første fulle salgsåret. Det er alltid vanskelig å sammenligne salgstall med et toppår. Vi forventer et noe lavere salg i 2015, men fortsatt estimerer vi 4100 solgte Yaris-modeller i 2015 og 88% skal være hybrid, forteller Tove Hejll, informasjonskonsulent i Toyota Norge. Vi kan nevne at for Yaris vil diesel ikke lenger være et alternativ i Norge, mens bensinmotor kommer i to varianter; 1.0 L og 1.3 L. I Norge vil Hybrid selges i modellene Style og Active, Inngangspris på 202.100 kroner for Active Hybrid 1.5HV CVT gjør det til den rimeligste hybriden i sitt segment, og, basert på pris, en god førstegangshybrid for dem som vil slå et slag for miljøet og lommeboka. Det er denne modellen Toyota forventer å selge mest av. Ønsker du en bedre utstyrt bil velger du Style Hybrid til kr 228.900. Style leveres blant annet med 16-tommers aluminiumsfelger, tøffere nettingdesign på grillen og ikke minst - spenstigere interiørvalg. Frir til yngre kjøpere Der «vanlige» Yaris fram til nå har vært husmødrenes favoritt, gjør Toyota et byks mot å appellere til den yngre generasjonen. Der mine kjekke mannlige kollegaer fort bikker 40+, har jeg akkurat rundet 29 år. For å fri til de yngre kjøpere har Toyota nå valgt å satse hardt på individualisering av bilene. Utstyrsnivåer er en ting, men nå kan man også velge i mer spenstig interiør. Hva er nytt? I tillegg har Toyota gjort solide endringer i interiøret for å bevege seg bort ifra «plastic fanstastic» utseendet. Dashbordet er mykere med skumplast, og her også kommer individualiseringen inn i bildet. Man kan velge kontrastfarger på dashbordet hvis ønskelig, hva med racing-rødt og sort? Det samme gjelder for setene som har fått tydelig søm med matchende farge. Bedre kjøreegenskaper Bensinmotoren i Yaris hybrid har en ytelse på 74 hk ved 4800 omdr./min, mens samlet ytelse når bensin- og el-motor er i fullt arbeid er 100 hk. Det er en 4-sylindret Atcins Cycle 1497 cc motor, 55mm kortere enn 1.8L Prius-motoren og 17 kg lettere. Ny versjon har CO2 utslipp på 75 g/km i motsetning til tidligere 79. Typisk bybil Et øko-meter viser deg hele tiden om du kjører økonomisk, lader batteriet eller tar for hardt i. Det gikk fort sport i å holde seg innenfor «den grønne sonen». Å trykke gassen i bånn høres ut som å sitte fast i andre gir. Det hviner og du venter på girskiftet som aldri kommer. Og det er her hybrid-treningen kommer inn, blir jeg forklart. Du må roe litt ned, finne kjemien mellom gass og øko-kjøring, ha tålmodighet. Når vi tilslutt finner tonen er dette behagelig kjøring. Gjennom tettsteder kan jeg velge EV-mode, full-elektrisk, og kjøre rent elektrisk inntil 47 km/t over en distanse på 2 kilometer hvis batteriet er fulladet. Suksessmodell - Yaris er for mange bil nummer to, og da spesielt for bykjøring i moderate hastigheter. Da er hybrid perfekt. I det såkalte småbil-segmentet er Yaris suveren markedsleder med 1946 registrerte biler i første halvår (ifølge OFV) – like mange som de tre nærmeste konkurrentene, Polo, Fiesta og 208 til sammen. Den nye utgaven av Toyota Yaris hybrid forventes til forhandlere i uke 35.
|