Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den tar deg fra stillestående til 100 km/t på 7,6 sekunder med 220 km/t som toppfart, har samlet 204 hk og 350 Nm i dreiemoment, men bruker likevel ikke mer enn 0,15 liter per mil. VW Golf GTE er en skikkelig tøffing som det tredje medlemmet av modellens GT-familie: GTI, GTD og nå snart GTE. Der GTI er rød er GTE blå, både i emblemene, og sømmene i interiøret. Stoffsetene har også det samme typiske rutemønsteret mange kjenner fra GTI/GTD. Trilogi Mellom motoren og DSG-girkassen har VW montert en elektrisk motor som sammen med bensinmotoren gir GT-ytelser. Batteriet under baksetet (8,7 kWh) holder til rundt 50 km snill elkjøring, men dette er mer enn mange kjører i løpet av en dag. Ingen rekkeviddeangst Golf kan, som andre ladehybrider som vil komme fra VW-konsernet, kjøres i ren hybridmodus for å spare strømmen til man (i fremtiden) ankommer en sone hvor utslipp ikke tillates. Selv om det ikke er spesielt energiøkonomisk, kan batteriet også lades under vanlig kjøring. Trekkvillig VW oppgir lading i vanlig stikkontakt (10 ampere) til snaut fire timer og litt over to timer i dedikert hjemmelader. Golf er Golf uansett hvordan man snur og venter på det. Den har vært europeisk bestselger i 40 år, og mer enn 30 millioner kunder verden rundt kan neppe ta feil. Samtidig tyder alt på at bilindustrien tvinges til ulike hybride løsninger for å tilfredsstille de miljøkravene men allerede nå ser konturene av de kommende tiårene. Sånn sett har Golf GTE i seg alt som skal til for å bli en miljøvinner. Velutstyrt Sannsynligvis prises Audi A3 e-tron og Golf GTE omtrent likt fordi VW har valgt å pakke langt mer utstyr inn i GTE. Problemet for ladbare hybrider, hvis salg kun utgjør en fjert i forhold til elbilsalget, ligger i avgiftene. Håper på rettferdighet Informasjonssjef Anita Svanes hos VW-importør Harald A. Møller tror ikke på julenissen og regner derfor ikke med særlig drahjelp for ladehybridene neste år. Håpet er at avgifts-differansen mellom elbiler og ladehybridene krympes når bilavgiftene om et år eller to må opp til revurdering. – Det nære ønsket er større fradrag for vekt- og effektavgiften samt halv firmabilskatt og lavere bompengeavgifter, sier Svanes.
Konkurrenter: Audi A3 Sportback e-tron, Toyota Prius plug-in, Opel Ampera
|