img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Golf GTE - ladehybrid for folk flest
FØRSTEINNTRYKK: Vi har nettopp parkert en Golf GTE, ladehybriden som kan bli det neste tiårets salgsvinner.

Den tar deg fra stillestående til 100 km/t på 7,6 sekunder med 220 km/t som toppfart, har samlet 204 hk og 350 Nm i dreiemoment, men bruker likevel ikke mer enn 0,15 liter per mil.

VW Golf GTE er en skikkelig tøffing som det tredje medlemmet av modellens GT-familie: GTI, GTD og nå snart GTE. Der GTI er rød er GTE blå, både i emblemene, og sømmene i interiøret. Stoffsetene har også det samme typiske rutemønsteret mange kjenner fra GTI/GTD.

Trilogi
GTE kommer til Norge i februar neste år som den første ladbare hybriden fra VW. Rent teknisk er bilen så godt som identisk med Audi A3 e-tron og kommende ladbare Passat: 1,4-liters bensinmotor som yter 150 hk.

Mellom motoren og DSG-girkassen har VW montert en elektrisk motor som sammen med bensinmotoren gir GT-ytelser.

Batteriet under baksetet (8,7 kWh) holder til rundt 50 km snill elkjøring, men dette er mer enn mange kjører i løpet av en dag.

Ingen rekkeviddeangst
Og best av alt: Når batteriet sier takk for seg, fortsetter kjøringen i vanlig hybridmodus med et oppgitt forbruk på 0,45 liter/mil. Så fremt du har penger i lommeboka eller på kortet, finner du alltid en bensinstasjon og går derfor aldri tom for energi.

Golf kan, som andre ladehybrider som vil komme fra VW-konsernet, kjøres i ren hybridmodus for å spare strømmen til man (i fremtiden) ankommer en sone hvor utslipp ikke tillates.

Selv om det ikke er spesielt energiøkonomisk, kan batteriet også lades under vanlig kjøring.

Trekkvillig
I motsetning til de fleste ladehybrider kan Golf GTE trekke 1500 kilo på tilhengerkroken. Innvendig er bilen akkurat som andre Golfer med unntak av at bagasjerommet laster 108 liter mindre enn bensin/diesel-utgavene.

VW oppgir lading i vanlig stikkontakt (10 ampere) til snaut fire timer og litt over to timer i dedikert hjemmelader.

Golf er Golf uansett hvordan man snur og venter på det. Den har vært europeisk bestselger i 40 år, og mer enn 30 millioner kunder verden rundt kan neppe ta feil.

Samtidig tyder alt på at bilindustrien tvinges til ulike hybride løsninger for å tilfredsstille de miljøkravene men allerede nå ser konturene av de kommende tiårene. Sånn sett har Golf GTE i seg alt som skal til for å bli en miljøvinner.

Velutstyrt
Til Norge kommer bilen i februar og importøren legger opp til å selge 1500 Golf GTE i 2015 med en pris som sannsynligvis ikke havner særlig under 340.000 kroner. Dette er nær 100.000 kroner mer enn e-Golf koster i dag.

Sannsynligvis prises Audi A3 e-tron og Golf GTE omtrent likt fordi VW har valgt å pakke langt mer utstyr inn i GTE.

Problemet for ladbare hybrider, hvis salg kun utgjør en fjert i forhold til elbilsalget, ligger i avgiftene.

Håper på rettferdighet
Da støtteordningene til elbilene ble vedtatt fantes det knapt elbiler, og ladbare hybrider hadde ingen hørt om. I etterpåklokskapens grelle lys ser man tydelig at de beste miljøbilene er blitt de gode bilers fiende. Altså elbiler mot ladehybrider, hvor elbilene får alt av incentiver og ladehybridene avspises med smuler.

Informasjonssjef Anita Svanes hos VW-importør Harald A. Møller tror ikke på julenissen og regner derfor ikke med særlig drahjelp for ladehybridene neste år.

Håpet er at avgifts-differansen mellom elbiler og ladehybridene krympes når bilavgiftene om et år eller to må opp til revurdering.

– Det nære ønsket er større fradrag for vekt- og effektavgiften samt halv firmabilskatt og lavere bompengeavgifter, sier Svanes.

Fakta VW Golf GTE

Motor:

4-syl. bensin, 1395 ccm + elmotor

Samlet effekt:

150 kW (204 hk), 350 Nm

Mål:

427 x 180 x 146 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263 cm

Egenvekt m/fører:

1599 kg

Bagasjevolum:

272-1162 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek

Toppfart:

222 km/t (130 km/t i EV-modus)

Snittforbruk:

0,15 l/mil

Forbruk hybrid:

0,45 l/mil

CO2-utslipp:

35 gram/km

Rekkevidde EV:

50 km

Pris fra:

Ca. 340.000 kroner.

Konkurrenter: Audi A3 Sportback e-tron, Toyota Prius plug-in, Opel Ampera


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer