img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Hytte-ekspressen
NETTKJØRT: For å teste en bil er det lite som slår det å sette ut på en skikkelig langtur. Så hva kan da være en bedre for Opel Insignia Country Tourer enn en real hyttetur?

Det ligger liksom litt i navnet. Country Tourer. Man kan tolke det som en bil som egner seg godt på landet og på landeveien – eller som en bil man kan krysse et land med. Uansett hvordan du tolker det, fungerer den glimrende.

Etter å ha fått nøkkelen til det som er Opels flaggskip om dagen satte jeg straks kursen nordover. 450 kilometer skulle forseres fra Oslo til Meldal.

Det første jeg gjør når jeg skal på tur med ny bil, er å koble opp mobiltelefonen. Selvsagt både for å teste hvordan oppkoblingen fungerer som en del av testen, men også fordi det er utrolig komfortabelt å spille musikk, lytte til podcast eller ta telefonsamtaler over musikkanlegget i bilen.

Å koble opp telefonen går lett, og samtalekvaliteten er helt kurant. Anlegget spiller bra nok, og skulle den medbrakte spillelisten bli for snever, har man alltids DAB.

For å se hvordan navigasjonsenheten fungerer, plotter jeg inn destinasjonsadressen og følger slavisk. Ruteanvisninger og instruksjoner er enkel å følge, og grafikken på den høyoppløste skjermen er god.

Tre vrange gir ikke én rett
Men jeg blir ikke helt klok på grensesnittet til infotainmentløsningen. I midtkonsollen sitter det en slags touchpad – ikke ulik den de fleste laptoper har – som styrer en peker på skjermen. Små vibrasjoner i pekeplaten skal gi en slags tilbakemelding når du treffer en aktiv knapp på skjermen. Deretter trykkes platen ned for å bekrefte. Dessverre er ikke denne verken nøyaktig eller behagelig nok til at det blir noe suksess.

Alternativt kan man bruke valgknappene rett under skjermen til å gjøre alle valg. Men de knappene sitter på motsatt side av dashbordet for føreren, og fungerer også lite sømløst.

Som et tredje valg kan bare bruke skjermen direkte – for den er trykkfølsom. Jeg har aldri vært, og er fortsatt ikke, glad i touch-skjermer i bil. Det er umulig å styre uten å ta øynene vekk fra veien. Men det er den klart enkleste måten å navigere seg rundt i Insigniaen.

Noen vil kanskje si «men er det ikke bra med valgmuligheter, da?». Nja, ikke nødvendigvis. Tre halvgode løsninger er mye verre enn én skikkelig god. Mercedes, BMW, Audi, Lexus – ja, til og med Mazda – har klart å lage enkle og gode styremuligheter i midtkonsollen. Det burde Opel kunne klare også.

Komfort i høysetet
Men, nok om det. Bak rattet sitter jeg i hvert fall godt. De lekre, brune skinnsetene er veldig komfortable, og lar seg justere slik at jeg sitter meget godt. Uttrekkbar lårstøtte, et tykt og behagelig ratt, varme og kjøling i setene. Fem-og-førti mil går som en lek.

Det er godt hjulpet av et komfortabelt understell. Dempingen er justerbar, og jeg lar bilen stå i «Tour»-modus. Da glir den av gårde med største selvfølgelighet, og «Sport»-modusen er jeg bare innom for å se om det er noen forskjell. Litt er det, akkurat nok til at jeg ikke behøver bruker den på en slik tur. Dette er langtur i en langtursbil. Sport-knappen kan like gjerne plomberes.

Plassforholdene i baksetet er gode, og Opel byr til og med på en 230V-kontakt til passasjerene bak. Foran er det to USB-kontakter, så her kan det lades både laptoper, telefoner, nettbrett og alt annet dill til den store gullmedalje.

Solid dunk
Interiøret for øvrig har god kvalitetsfølelse, særlig skinnsetene løfter atmosfæren flere knepp. Litt plastfølelse rundt hovedskjermen er det, men totalen er høyst godkjent. En merkelig ting å fokusere på kanskje, men lyden når man lukker hanskerommet er eksepsjonelt solid. Jeg tok meg i å åpne og lukke hanskerommet et par ganger mer enn nødvendig bare for å kjenne det solide dunket når den smeller igjen.

Støynivået ved cruising er særdeles behagelig, men motoren lar høre fra seg på tomgang og hurtig akselerasjon. Heldigvis er dieselmotoren ganske fri for vibrasjoner.

2-literen yter 163 hestekrefter, og mater fire hjul gjennom en sekstrinns automatkasse. Bilen virker ikke overveldende sprek, men hele drivlinjen passer bilen veldig godt.

Pussig nok har ikke bilen stop/start-funksjon.

Det beste skussmål
Vel fremme ved feriehuset klatrer Country Tourer seg opp traktorveien til døra uten hikke. På den trange grusplassen hvor vi parkerer merkes det at bilen er lang, men snumanøverne gjøres enkelt med både ryggekamera og sensorer.

Men det aller beste skussmålet jeg kan gi bilen er at jeg gleder meg til turen hjem. Jeg har naturligvis aldri lyst å dra fra feriehuset etter bare en uke i fint vær, men selve kjøreturen gleder jeg meg til. Jeg svinger av RV3, og over på en parallell-gående, praktisk talt utrafikkert vei, og nyter turen. Og tilbake i Oslo gjør den seg godt med litt skitt på dørsidene.

Før jeg runder av må jeg også få lov å kommentere prisen. Testbilen, Insignia Country Tourer Premium, var lesset til panoramataket med utstyr. 535.200 kroner står det på prislappen da. En Volkswagen Passat Alltrack, riktignok med noe sterkere motor (2-liter diesel, 177 hk) starter på 552.600 kroner – og det er før ting som ryggekamera, adaptivt understell, panoramatak, nøkkelfri tilgang og filskiftvarsler legges til – utstyr som Opelen har.

Det er en solid totalpakke fra Opel.

FAKTA Opel Insignia Country Tourer 2,0D 163hk Premium

Motor:

4-syl. turbodieselmotor, 1956 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/4000 o/min.

Dreiemoment:

350 Nm v/1750-3000 o/min.

Mål LxBxH:

492 x 186 x 153 cm

Akselavstand:

273,7 cm

Egenvekt m/fører:

1843 kg

Tillatt totalvekt:

2440 kg

Bagasjerom:

540-1530 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,4 sek.

Toppfart:

200 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,64 l/mil

CO2:

169 g/km

Pris fra:

kr. 499.900

Pris som prøvekjørt:

kr 535.200


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer