img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Smart å satse på ny Smart?
Når Smart, nå i tredje generasjon, relanseres denne vinteren, faller det naturlige å spørre om Norge er urbant nok for den smarteste av de smarte bilknøttene?

Igjen skal Mercedes-importør Bertel O. Steen satse på Smart i Norge. Etter flere famlende forsøk siden 2004 tror man det skal være mulig å selge 200 av den lille toseteren Fortwo neste år.

Parallelt blåser Smart på ny liv i fireseteren Forfour, men så langt tyder lite på noen tung satsing i Norge på nettopp denne varianten.

Tips en venn

Lifestyle
Smart Fortwo er lifestylebilen du bare må ha akkurat nå. Eller alternativt ikke forstår poenget med fordi den bare har to seter og ganske begrenset bagasjeplass.

Hyggelig pris som starter på 129.900 kroner med 71 hk motor drar i positiv retning.

Men nesten fem tettskrevne sider med ekstrautstyr gjør at Smart lett kan bli en dyr bil innen alt «må ha» utstyret som automatgir, digert glasstak, spesialfarge, ulike komfort- og sportspakker, ryggekamera (!) og fete felger er på plass.

Del på facebook

 

Priser Smart Fortwo / Forfour

Smart Fortwo – 71 hk bensin –
93 gram CO2/km

kr 129.900

Smart Fortwo – 90 hk bensin –
97 gram CO2/km

kr 145.000

Smart Forfour – 71 hk bensin –
97 gram CO2/km

kr 145.000

Passion utstyrspakke

kr 13.950

Prime utstyrspakke

kr 19.970

Proxy utstyrspakke

kr 34.020

 

Selv med tydelige designlikheter til forgjengeren, både utvendig og innvendig, er nye Smart Fortwo en tvers gjennom ny bil.

Riktignok befinner motoren seg fortsatt bak og lengden begrenses til 2,7 meter – akkurat som på forgjengeren – men nå kjører bilen ordentlig. Forklaringen ligger i langt bedre chassis samt økt bredde med nær 11 cm til 166 cm. Den økte bredden fører med seg at bagasjerommet øker til 260 liter i volum.

Forrige Smart led under så stivt oppsett for ikke å velte, at den nærmest framsto som en lidelse å ratte på brosteinslagte gater og over trikkeskinner.

Velkjørende
Alt dette er nå historie. Ny Smart Fortwo kjører minst like komfortabelt som de mest moderne småbilene. Svingdiameteren på 7,30 meter mellom husvegger gjør den enestående å manøvrere i trange gater, og du vil nesten alltid finne parkeringsplass til det lille knøttet.

Sånn sett møter Smart Fortwo egentlig bare konkurranse fra Toyota IQ, men dessverre ser det ut til at IQ blir tatt av plakaten om ikke altfor lenge.

Lesere av BilNorge vil være kjent med at Daimler valgte Renault som samarbeidspartner da ny Smart skulle utvikles. Fellesprosjekt har Renault Twingo i bunnen som for første gang er blitt en hekkmotorisert bil.

Den lange Smart Forfour er teknisk så godt som identisk med Renault Twingo og bygges like godt av Renault i Slovenia.

Fortwo tar Mercedes seg av selv. Den vil derfor fortsatt bli produsert i Hambach i Frankrike.

To motorer
I oppstartfasen tilbys de to Smart-variantene med to Renault-motorer: 1,0 liter/tre sylindere og 71 hk, alternativt 0,9-liters motorvolum, turbo og 90 hk.

Sistnevnte gjenkjennes fra Clio. Kundene kan velge mellom fem manuelle gir eller seks automatiske, sistnevnte i en dobbeltclutchkasse fra Gtrag som erstatter den ganske så rykkete automatclutchkassen Smart har brukt siden oppstarten i 1998.

Smarts Niels Stepper bekrefter at en budsjettutgave med 60 hk kommer litt senere, at en dieselvariant ikke planlegges, at Smart Fortwo også skal bygges som kabriolet og at en elektrisk variant kan komme innen halvannet år.

Stepper, som er sikkerhetsutvikler hos Smart, sier at bilen er kollisjonstestet hos EuroNCAP, men at resultatet først gjøres kjent i begynnelsen av desember. Så tungt som Smart fokuserte på bilens sikkerhet under den førte prøvekjøringen for media i Barcelona, tyder alt på god score.

Opp- og nedturer
Smart er bilmerket som i det eneøyeblikket påkaller entusiasme og i neste fortvilelse. Dets fødsel i 1998 ble så trang som mulig med en endeløs rekke av problemer.

Elendigheten kulminerte med fotografiet av en bil stående i grøftekanten med hekken mot asfalten og fronten pekende rett opp etter en piruett på vanskelig underlag den ikke kom så godt ut av.

Mercedes Benz slet allerede med senvirkningene etter svenske Robert Collins «taking» med A-klasse i en såkalt elgtest høsten 1997. Nå måte de også bygge om Smart for å gjøre den sikker nok.

Konsekvensen ble at første generasjonen av Smart påførte moderselskapet et sviende tap, og merket var mer enn en gang oppe til vurdering. Skulle det legges ned eller ikke? Samarbeidsavtalen med Renault gjør nå spørsmålet om avvikling til et ikke-tema.

Norsk frustrasjon
Norske bilkjøpere har en anstrengt forhold til bilmerket Smart, og hos den norske importøren handler det om frustrasjon. Frustrasjon over å ikke få det til og enda mer frustrasjon over å ikke få de elektriske bilene man hadde håpet på for flere år siden.

Det tok også flere år fra lanseringen til Mercedes-importøren våget å satse på Smart. Derfor viser tall fra OFV at det siden 1998 kun er solgt 874 nye biler. Av disse utgjør den lange med fire dører (forrige Forfour var teknisk så godt som identisk med Mitsubishi Colt) 207 eksemplarer og roadster/coupé 24 ex.

I tillegg kommer 1797 bruktimporterte eksemplarer.

Fakta Smart Fortwo og Forfour:

Tekst:

Fortwo

Forfour

Lengde:

269 cm

349 cm

Bredde:

166 cm

166 cm

Høyde:

155 cm

155 cm

Akselavstand:

187 cm

249 cm

Motor 1:

3 syl/999 ccm/71 hk/91 Nm

(som Fortwo)

Motor 2:

3 syl/898 ccm/90 hk/135 Nm

(som Fortwo)

Aks. 0-100 (71/90 hk):

14,4/10,4 sek

15,9/ukjent sek

Toppfart (71/90 hk):

151/155 km/t

151/ukjent km/t

Forbruk (71/90 hk):

0,41/0,42 l/mil

0,42/ukjent l/mil

CO2/km:

93/97 g/km

97/ukjent g/km

Snudiameter:

695 cm

865 cm

Bagasjerom:

260-350 l

185-975 l

toolbar_mail.gif


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer