img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Audi A1 får ansiktsløft
MONACO: Drøyt fire år etter lanseringen får Audi A1 en facelift. De viktigste endringene er skjult under skallet.

A1 er Audis svar på Mini fra BMW, men de to erkerivalene har gått hver sin vei når de har utarbeidet strategi for sine småbiler.

Mini har klare retrotrekk, både når det gjelder utseende og kjøreegenskaper. A1 ligger nær opp til nyeste generasjon Mini når det gjelder størrelse, men de to bayerne har gjort ulike prioriteringer på flere områder.

Hva slags bil er dette?

A1 hører hjemme i det OFV klassifiserer som småbil-segmentet. Denne klassen utgjør rundt ti prosent av det totale nybilsalget i Norge og domineres av Toyota Yaris som har en markedsandel på over 25 %.

Den er en typisk bybil for single og par som ikke har behov for stort bagasjerom og baksetekomfort.

Motor / drivverk?

A1 tilbys med seks alternative motorer med ytelser som spenner fra 90 til 192 hk, fire for diesel og to for bensin.

Helt nytt nå er tresylindrede motorer for bensin og diesel, 1.0 TFSI og 1.4 TDI. Biler med disse motorene blir såkalte «innstegsmodeller» takket være lave CO2-utslipp som gir gunstige avgifter.

Flere produsenter har den senere tiden lansert tresylindrede motorer, blant annet Ford og BMW. Audis bensinmotorer passer meget bra inn i A1 siden den er veldig lett (kun 88 kg) og har krefter nok for den kompakte bilen

Standard girkasse med denne motoren er femtrinns manuell, men alle motorer kan mot pristillegg kombineres med dobbel clutch automatgir som på Audi-språket heter S tronic.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Man merker umiddelbart at Audi A1 har kvaliteter tradisjonelle småbiler ikke kan matche. Det skyldes bruk av mer påkostede materialer og en mer avansert konstruksjon. Det gjør at A1, på tross av kompakte mål, oppleves som en premium-bil som er meget godt støydempet.

Mennesker som er opptatt av bilens utseende har store valgmuligheter til å skreddersy en bil helt etter egne ønsker med hensyn til farger og materialer.

Hvordan er den å kjøre?

Bilen er smidig i bytrafikk, det er jo primært slike forhold den er bygget for. Men den mestrer også høye hastigheter på motorvei meget bra, og er leken og vil gjerne utfordres på svingete landevei. Nytt i forbindelse med faceliften er progressiv servostyring som tilpasser seg i forhold til hastighet.

Vi kjørte en bil med S tronic girkasse som foretar raske skift og sørger for lavere forbruk enn man klarer med manuelt gir. Om ønskelig kan automatikken overstyres via hendler på rattet.

Hvem passer den for?

Single og par med begrenset plassbehov, og som primært bruker bilen til korte turer. De som ønsker å skille seg ut med en spesiell fargekombinasjon har store muligheter for det. Alder ingen hindring, både unge og tilårskomne vil finne seg til rette i en A1.

Konkurrenter?

Det fins et stort utvalg småbiler, men A1 har egentlig bare én direkte konkurrent – Mini. Begge er såkalte «premium» småbiler, men hovedforskjellen er at Mini har prioritert sportslighet mens Audi har gått for mer komfort.

Dette liker vi:

Høy opplevd kvalitet, gode kjøreegenskaper, morsom motor, kjapp girkasse. En typisk Audi.

Dette liker vi ikke:

Komforten i forsetene er god, men kompakte mål gjør baksetet uegnet for voksne. Det vil heller ikke være mulig å få inn et normalt barnesete her. Begrenset bagasjerom.

FAKTA Audi A1 Sportback 1.0 TFSI S tronic

Motor:

3-syl. turbo bensinmotor, 999 ccm

Effekt:

70 kW (95 hk)

Dreiemoment:

160 Nm

Mål LxBxH:

397 x 175 x 142 cm

Akselavstand:

246 cm

Bagasjerom:

270-920 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

186 km/t

Snittforbruk:

0,43 l/mil

CO2:

99 g/km

Pris fra:

kr. 230.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer