img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Praktisk bil med pepp
CASCAIS (Portugal): Hva sier du om jeg lover deg en lekker familiebil med like mye plass og praktiske egenskaper som før; bare med 205 hestekrefter til rådighet? Møt Peugeot 308 GT.

Hva slags bil er dette?
Peugeot 308 GT er enkelt sagt en 308 med litt mer motor enn vanlig. Bensinversjonen har 205 hestekrefter, mens dieselutgaven har 180. Små endringer i understellet, litt ekstra styling utvendig og enkelte nye interiørdetaljer er også på plass for å gjøre GTen litt mer attråverdig enn en ikke-GT.

Motor / drivverk?
Bensinvarianten har altså 205 hestekrefter, fra en 1,6-liters motor. Turboen lader mye (2,2 bar), men det er ikke noe spesiell turboforsinkelse. Motoren drar jevnt og godt, og den manuelle girkassa er blant de bedre fra disse kanter. Litt lange kast, kanskje, men absolutt ikke dårlig.

205-hesteren gir ikke fra seg noe mer lyd enn samme motor med lavere effekt, så her har Peugeot «bøtet på» med «lydforsterkning» gjennom høyttalerne. Slike løsninger med falsk motorlyd har begynt å bli veldig vanlig, dessverre, og selv om Peugeot ikke har tatt den helt ut med en lyd som egentlig hører hjemme i superbiler (hint hint, Lexus IS300h), er det ikke en trend jeg er veldig glad i.

Dieselmotoren er også et hyggelig bekjentskap – mer om den og konkurrenten Ford Focus ST diesel i neste nummer av bladet Bil.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
308 er et veldig godt utgangspunkt for GT-modifikasjonene. En velkjørende og pen bil som ikke har mistet noe av de praktiske egenskapene som GT. Men det er nok ikke så mye som gjør at 308 GT skiller seg så kraftig fra konkurrentene heller – i hvert fall ikke før man setter seg bak rattet - det veldig lille rattet.

Peugeot har de siste årene, helt siden 208 i 2012, eksperimentert med et ratt så smått at instrumentene sees over det. Dette er en løsning som har fått både ros og ris – hos meg får det ros. Instrumentene er fullt synlig – noe som ikke er tilfelle i de fleste tyske biler, for eksempel.

Peugeot har også ryddet opp i midtkonsollen. Et absolutt fåtall av knapper og brytere pryder det elegante interiøret – de har blitt flyttet til berøringsskjermen midt i dashbordet. I teorien en flott løsning, men det er slitsomt å knote på skjermen hver gang man skal gjøre små endringer som å justere kupé-temperaturen.

Knapperydding er vel og bra, men Peugeot kunne gjerne latt det være igjen noen flere.

Hvordan er den å kjøre?
308 GT kjører bra. Den er stiv nok til å henge med i svingene, men komfortabel nok til å være langtursbil. Selve oppskriften på en GT, egentlig.

Understellet er tunet for litt mer sportslighet enn i en vanlig 308 – blant annet er bakenden senket litt mer enn fronten, visstnok for å hanskes med understyring. Slike millimeterendringer er vanskelig å finne ut om fungerer i praksis uten å kjøre GT og ikke-GT side om side, men 308 GT oppfører seg i hvert fall bra på veien.

Det lille rattet fungerer bra, og med sports-knappen aktivert blir rattet litt tyngre – uten at det endrer utveksling. Dessverre betyr sportsknappen også at man må høre på den falske motorlyden. Den kan ikke skrus av separat.

Hvem passer den for?
308 GT er ikke en skikkelig «hot hatch» – heller en «lunken hatch» etter dagens standarder – men er «hot» nok for det aller meste. Og så koster den jo mye mindre enn en fullverdig «hot hatch» også. Prioriterer du økonomi er kanskje dieselvarianten veien å gå, men bensinutgaven er absolutt den morsomste.

308 GT passer for alle som er på jakt etter en passe stor og praktisk bil (GT kommer også i stasjonsvognform), men som vil ha litt ekstra pepp uten at det går på bekostning av de praktiske egenskapene.

Konkurrenter?
Golf GTD og Ford Focus ST (du kan snart lese våre førsteinntrykk) er naturlige konkurrenter til 308 GT på dieselfronten. Sammenlignet med Focus ST er Peugeoten mer komfortabel, men det betyr også litt mindre spennende når veien blir veldig svingete.

Motormessig matcher de to bilene hverandre veldig godt. Golf GTD har jeg dessverre ikke kjørt, men all erfaring fra andre Golfer (fra minste motor og helt opp til Golf R) tilsier at Golf havner et sted midt i mellom kjøremessig. Ikke så sportslig som Focus, men heller ikke så komfortabel som 308.

Prisdifferansen mellom 308 GT og Focus ST med dieselmotor er bare en tusenlapp. Det gjelder både for de stilige kombi-modellene og de praktiske stasjonsvognene.

På bensinfronten er Kia Cee’d GT en match på mange måter – mens Golf GTI og Focus STI-modellene blir et lite knepp opp fra 308 GT både pris-, motor- og ytelsesmessig.

Men frykt ikke – i løpet av året kommer 308 GTi! Vi vet lite om faktisk motorisering foreløpig, men det er vel ikke mange som blir overrasket om 270-hesteren fra RCZ R også dukker opp i 308.

Dette liker vi:
Det lille rattet fungerer! 308 GT er en pen og praktisk bil, og er godt utstyrt. Får meg til å glede meg til GTi-versjonen senere i år.

Dette liker vi ikke:
Den falske motorlyden kunne jeg godt klart meg uten ... 

FAKTA Peugeot 308 GT 1.6 THP

Motor:

4-syl. turbobensinmotor, 1598 ccm

Effekt:

151 kW (205 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

285 Nm v/1750-4500 o/min.

Mål LxBxH:

425 x 186 x 145 cm

Akselavstand:

262 cm

Egenvekt m/fører:

1275 kg

Bagasjerom:

470 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,5 sek.

Toppfart:

235 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,56 l/mil

CO2:

130 g/km

Pris fra:

kr. 382.000 (+10.000 for stv.)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer