img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
4,26 meter fornuft
FØRSTEINNTRYKK: Skoda er en av ytterst få bilprodusenter som fortsatt bygger små og helt tradisjonelle stasjonsvogner.

Når du endelig har bestemt deg for å skifte ut gamlebilen, har du to primærvalg: Det snusfornuftige som du virkelig trenger, eller det ufornuftige nedfelt i drømmer gjennom mange år. For de fleste ender bilvalget et sted mellom disse to ytterlighetene.

Skodas nye Fabia stasjonsvogn representerer en av disse ytterlighetene. Den fornuftige. Den gir seg heller ikke ut for å være noe annet enn 4,26 meter med bruksbil. Men Skoda har denne gang i det minste tatt seg bryet med å pakke fornuften vakkert inn.

530 liter stort bagasjerom når alle seter er i bruk sluker både barnevogn og det meste man ellers måtte ha behov for å ta med. Så som familiebil for en liten familie fungerer Fabia helt greit, og er det ikke akkurat det den er bygget for?

Hvordan er den å kjøre?
For ikke å stikke seg ut i familien så kjører Fabia på det jevne, hvilket betyr mer enn godt nok for de aller fleste. Bilen er nå like lettkjørt som en liten japaner, og det forholdsvis rette karosseriet med store vindusflater sett i forhold til bilens størrelse, gjør Fabia lettparkert.

Men særlig sportslig er den ikke. Snarere tvert om, for der eksempelvis Audi peker mot sport, lander Skoda alltid ned på den komfortable siden med sine familiebiler.

Hva er under panseret?
I småbilklassen er diesel nærmest ute og erstattet av nye, turboladede bensinmotorer med mye futt og lavt forbruk om de kjøres snilt. I Fabia bør du skygge unna den minste motoren med 75 hk. Prisdifferansen oppå til 90 hk er bare 7.000 kroner og verd hver eneste en av dem.

Legger du på 20.000 kroner får du like mange dieselhester, men du skal kjøre lengre enn langt for å ha spart inn differansen, og det er ikke sikkert at en Fabia med dieselmotor holder seg bedre i pris inn i fremtiden enn bensinvarianten.

Da ville jeg heller brukt pengene på 110 hk bensin i kombinasjon med automatgir (DSG). Her er pristillegget 21.000 kroner.

Hva gjør den spesiell?
Først og fremst at den nærmest er alene som stasjonsvogn i klassen. Nesten alle andre produsenter har valgt bort små stasjonsvogner til fordel for små flerbruksbiler som er enda mer praktiske, men også dyrere. Kun Renault har en fullverdig konkurrent i Clio.

Hva er bilens svakheter?
Skal vi kritisere noe så må det være at VW-konsernet gjør Skodas modeller litt simplere enn VW med vilje.

Siden teknikken er identisk spares det litt penger på simplere dørpaneler, billigere plast i dashbordet, mangel på lys i sminkespeilet og fjærbelastede håndtak oppe under taket uten demping.

Platen som gir flatt bagasjeromsgulv når bakseteryggene legges flatt burde vært i standardpakken.

I sum er alt dette bagateller som du betaler dyrt for hos Volkswagen og enda dyrere for hos Audi, men de virker unødvendige.

Heldigvis sparer ikke den norske importøren på utstyr som øker sikkerheten. Her er Fabia helt på topp i klassen (testet i 2014), og langt sikrere enn forrige generasjon som bare oppnådde fire av fem mulige stjerner i et testprogram hos EuroNCAP, som i tillegg av mindre krevende (2007).

Hvem passer den for?
Alle som jakter på en klassisk, liten familiebil med grei plass, og som synes flerbruksbilene ser ut som stygge kasser.

Hva koster den?
Fra 183.700 kroner med Ambition utstyrspakke. Det er 27.000 kroner dyrere enn rimeligste kombi, men her er det greit å huske at stasjonsvogna ikke tas hjem med minste motor og rimeligste utstyrspakke.

Generelt er pristillegget for stasjonsvogn er 8.000 kroner på alle motoralternativene sammenlignet med kombi. Skoda forlanger 10.000 kroner ekstra for spranget fra Ambition til Style utstyrspakke, det er også verd pristillegget.

Da koster Fabia stasjonsvogn 200.900 kroner, men du kan jo se hva annet du får av nye biler for den prisen.

Konkurrenter?
Renault Clio stv, Mini Clubman og kanskje Honda Jazz. I tillegg kommer 10 små flerbruksbiler, men kun en av dem koster under 200.000 kroner.

Når til Norge?
I disse dager.

FAKTA Skoda Fabia 1,2 bensin, stasjonsvogn

Motor:

4 syl/bensinturbo, 1197 ccm.

Effekt:

66 kW/90 hk v/4400 - 5400 o/min.

Dreiemoment:

160 Nm v/1400 - 3500 o/min.

Transmisjon:

M5/Forhjulsdrift

LxBxH:

426/173/147 cm.

Akselavstand:

247 cm.

Bakkeklaring:

13 cm

Vekt m/fører:

1034 kg.

Tilhengervekt:

1000 kg.

Taklast:

75 kg

Bagasjerom:

530 - 1395 l.

Tankvolum:

45 l

Aks. 0-100 km/t:

11,0 sek.

Toppfart:

185 km/t.

EU snittforbruk:

0,47 l/mil.

CO2-utslipp:

107g/km.

Pris fra:

kr 183.700.

 

+ Praktisk bil – flott motor

- Tradisjonell småbil på det jevne


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer