img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
161 bilder i galleri
Sosialdemokratiets ektefødte barn
BARCELONA: Å velge bort Volvos nye XC90 er det samme som å kaste vrak på den nordiske sosialdemokratimodellen og alt som gjennom den er bygd opp de siste tiårene.

Det ligger langt framme på tunga å si at XC90, Volvos første egenutviklede bil i dette hundreåret, er tatt fram av en komité som har sett det som sin viktigste oppgave å skape kun det beste for menneskeheten. Jeg sier det bare ikke:

  • XC90 er kanskje verdens sikreste bil.
  • Den er superkomfortabel.
  • Fem voksne og to barn (opptil 1,70 meter høye) har det strålende om bord.
  • 40 km på ren strøm.
  • Som ladbar hybrid med 400 hk samlet motoreffekt forbruker den ikke mer enn 0,25 liter bensin per mil og slipper kun ut 59 gram CO2/km.

For få år siden ville de fleste ristet på hodet og sagt at dette er for godt til å være sant. Men verden har i det minste beveget seg framover, og holdt opp mot dagens metoder for å beregne forbruk og utslipp fra nye biler, er det liten grunn til å tvile på tallene.

Fortreffelig
Volvos nye XC90 er bare en deilig bil. Jeg innrømmer det tvert.

Etter at Ford takket for seg og kastet Volvo til de kinesiske ulvene, måtte den (i verdensmålestokk) knøttlille bilfabrikken med hovedsete i Göteborg, klare seg selv. Kineserne hadde muligens penger å tilføre, men null kunnskap om å bygge biler i verdensklassen.

Dagen i dag er den første med norske journalister bak rattet. Det skjedde i et stille, spansk ferieparadis sør for Barcelona.

Jeg gleder meg allerede nå til igjen å kunne gå oppover Kungsportsavenyn, Göteborgs paradegate, og vite at det er i disse omgivelsene menneskene bak XC90 henter inspirasjonen.

I dag er jeg stolt over selv å være et ekte barn av det nordiske sosialdemokratiet. Stolt over at det i Norden fortsatt er mulig å bygge biler som tar opp i seg stormfulle, beksvarte vinternetter og gjør dem om til det vi mest av alt lengter etter; sommerdagene som aldri tar slutt.

(saken fortsetter)

 

Skalerbar plattform
Volvo ser ut til å ha lykkes med å skape den bilen de mener Volvos skal være inn i siste halvdel av dette tiåret.

Men like viktig som selve bilen er naturligvis teknologien som ligger i bunnen: Den skalerbare plattformen, de nye motorene samt hybridteknologien. Hvert år framover vil Volvo komme med nye modeller basert på denne teknologien.

Så får man heller bære over med at Volvo liker å leke med raske biler så lenge blikket deres ikke viker fra målet om at «ingen skal behøve å dø i en Volvo etter 2020».

XC90 skulle vært lansert i Norge i mars. Nå vil den første være hos en Volvo-forhandler nær deg i mai. Målet er å selge 1000 biler de første tolv månedene.

Tryggest med syv seter
XC90 bygges med FWD og AWD, som femseter og sjuseter, med dieselmotorer og bensinmotorer og som ladbar hybrid med bensinmotor.

Forklaringen på at Volvo skifter fra diesel- til bensinhybrid skyldes at USA og Kina er viktigste marked for ladbare biler, og der er dieselmotorer noe selv tyskerne snakker stadig mindre om.

– Vi anbefaler kundene å velge sju seter fordi våre erfaringer med dagens XC90 viser at i bruktmarkedet etterspørres biler med de to ekstra setene, sier Øystein Herland - Volvos norske importsjef.

Sterk og dyr hybrid
Av 531 forhåndssolgte biler har det store flertallet valgt varianten D5 med 225 hk og 470 Nm i moment. Like fullt har overraskende 20 prosent signert kontrakt på hybridvarianten som på grunn av høy motoreffekt (samlet 400 hk) får høyere engangsavgift enn nevnte Volvo-direktør på noen måte synes er greit.

– Effektavgiften har overlevd seg selv og bør snarest erstattes med CO2-avgift, sier Herland. På dette punktet går han på repeat.

Les også: Avgift ødelegger for miljøbil

XC90 er en diger bil, nesten fem meter lang og to meter bred. Den oppleves bare ikke sånn. Til tross for all vektleggingen på komfort, kjører bilen i tillegg forbasket godt.

70 cm målt beinplass i setet bak føreren (Bladet BILs målemetode) er slett ikke klasseledende, men tilstrekkelig for de fleste.

Som i andre moderne biler med tre seterekker sittes det i amfi i XC90. Sittehøyden under soltaket i midtre seterekke målte jeg til 94 cm. De fleste vil klare seg med mye mindre.

FAKTA Volvo XC90 D5 AWD

Motor:

4-syl. turbodiesel, 1969 ccm

Effekt:

165 kW (225 hk) v/4.250 o/min.

Dreiemoment:

470 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål LxBxH:

495 x 201 x 178 cm

Akselavstand:

298 cm

Egenvekt m/fører:

2000 kg

Bagasjerom:

630 - 1886 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

220 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,58 l/mil

CO2:

152 g/km

Pris fra:

kr 781.000

Bakkeklaring:

23,8 cm

Tauekapasitet:

2700 kg

Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Lexus RX450, Mercedes M-klasse, Range Rover Sport


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer