img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Magasuget på fire hjul
PRØVEKJØRT: Det er lite som kan forberede deg på følelsen av akselerasjonen til en Tesla Model S P85D.

Hva slags bil er dette?
Tesla Model S P85D (heretter; P85D) er den oppdaterte og råeste varianten i Model S-utvalget.

Nytt nå er firehjulsdrift og autopilotfunksjon (selv om denne ikke er helt klar foreløpig, og vil bli rullet ut suksessivt gjennom programvareoppdateringer de kommende månedene) – og selvsagt at effekten er løftet til vanvittige 700 hestekrefter.

Motor/drivverk?
Firehjulsdriften sørger Tesla for ved å legge til en ekstra elmotor på forakselen. 224 hestekrefter foran og 476 hestekrefter bak – helt uten kardang mellom.

Avansert programvare skal kunne distribuere kraften fornuftig mellom de to motorene – og også fra side til side.

Bortsett fra at man mister omtrent halve bagasjeplassen i rommet under panseret, er det ikke veldig tydelig at det har skjedd noe med P85D kontra en vanlig Model S. En liten «D» på bakluka er det eneste utvendige hintet om hva som bor i bilen.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Strengt tatt har ikke Tesla konkurrenter, rent direkte. Det er ingen elbiler på markedet i dag som kan levere så lang rekkevidde, så mye effekt og drift på alle fire.

Og drar man inn biler generelt i dette prisleiet, skiller Tesla seg naturligvis ut med sin helelektriske drivlinje. Men heller ikke bensin- eller dieselbiler i P85Ds prissjikte kan levere den akselerasjonen eller effekten som P85D kan – i hvert fall ikke som samtidig kan huse fem mennesker og bra med bagasje.

Hvordan er den å kjøre?
Okei, la meg bare få det unna: Herregud for en akselerasjon! 0-50-øvelsen er helt hinsides. Det griper noe vanvittig, selv på våt asfalt. Magen skalv til lenge etter første bremsepunkt.

Akselerasjonen i fart er faktisk ikke så overveldende, og sammenlignet med en vanlig Model S 85 er det ikke voldsomt stor forskjell. Her vil nok mange bensin- og dieselbiler også kunne konkurrere, men de må gjerne gire ned først. Det trenger ikke Model S.

Kjøreegenskapene til P85D er veldig like en hvilken som helst annen Model S. Understellet er urørt, og det betyr en fast, men ikke ukomfortabel kjøreopplevelse. Det vil si, hadde det ikke vært for setene. Det har lenge vært ett av de største ankepunktene mot Model S, men i P85D er de kraftig oppgradert. Forsetene er nå faktisk komfortable, og det gjør kjøreopplevelsen til en langt hyggeligere affære enn hva det tidligere har vært.

Baksetene er også oppgradert, med tydeligere inndelinger mellom sitteområdene, men baksetet er fortsatt for lavt plassert til at voksne sitter særlig godt der. Det er fordi takhøyden lider kraftig av den skrånende profilen.

Hvem passer den for?
Alle som trenger familiebil, men som samtidig ønsker seg elbil. Rekkevidden til Model S generelt er den beste blant alle elbiler på det norske markedet, for P85D er den oppgitt til 480 kilometer.

En så stor rekkevidde krever selvsagt mye batterikapasitet, og det har Model S – så å lade opp bilen fra null til maks på vanlig 16A-kontakt hjemme tar tid.

Men nå begynner Superlader-konseptet til Tesla å spre seg ganske bra. 21 stykker er montert i Norge – på et veldig spredt område, fra Setermoen (ved Bardufoss) i nord, til Lyngdal i sør.

Og all den tid gjennomsnittskjøringen holder seg på et relativt lavt nivå, trenger man kanskje bare lade fra 70 prosent til 90 prosent til daglig.

Dette liker vi:
Den avsindige akselerasjonen fra null. De nye setene er et kvantesprang fra de gamle (men er kun tilgjengelig på D-modellen foreløpig). Den digre hovedskjermen er så lettnavigert at man nesten tilgir Tesla for å bruke berøringsskjerm i bil.

Dette liker vi ikke:
Oppdatert: I en tidligere utgave av denne artikkelen skrev jeg at Tesla Model S ikke har DAB. Det er feil - det er et tilvalg i utstyrslista til Tesla.

Fortsatt er baksetene best for barn, og materialkvaliteten er ikke helt på nivå med Mercedes (som Tesla «låner» enkelte interiørdetaljer fra), BMW og resten av premiumsegmentet.

FAKTA Tesla Model S P85D

Motor:

2 el-motorer; en foran, en bak

Effekt:

515 kW (700 hk)

Dreiemoment:

931 Nm

Mål LxBxH:

497x196x143 cm

Akselavstand:

296 cm

Egenvekt m/fører:

2314 kg

Bagasjerom:

895 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

3,4 sek.

Toppfart:

250 km/t

Pris fra:

kr. 763.000 kroner

 

 

Bare Tesla kan finne på å lage en egen akselerasjonsknapp merket "Insane" ...

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer