Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Magasuget på fire hjul PRØVEKJØRT: Det er lite som kan forberede deg på følelsen av akselerasjonen til en Tesla Model S P85D. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hva slags bil er dette? Nytt nå er firehjulsdrift og autopilotfunksjon (selv om denne ikke er helt klar foreløpig, og vil bli rullet ut suksessivt gjennom programvareoppdateringer de kommende månedene) – og selvsagt at effekten er løftet til vanvittige 700 hestekrefter. Motor/drivverk? Avansert programvare skal kunne distribuere kraften fornuftig mellom de to motorene – og også fra side til side. Bortsett fra at man mister omtrent halve bagasjeplassen i rommet under panseret, er det ikke veldig tydelig at det har skjedd noe med P85D kontra en vanlig Model S. En liten «D» på bakluka er det eneste utvendige hintet om hva som bor i bilen. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Og drar man inn biler generelt i dette prisleiet, skiller Tesla seg naturligvis ut med sin helelektriske drivlinje. Men heller ikke bensin- eller dieselbiler i P85Ds prissjikte kan levere den akselerasjonen eller effekten som P85D kan – i hvert fall ikke som samtidig kan huse fem mennesker og bra med bagasje. Hvordan er den å kjøre? Akselerasjonen i fart er faktisk ikke så overveldende, og sammenlignet med en vanlig Model S 85 er det ikke voldsomt stor forskjell. Her vil nok mange bensin- og dieselbiler også kunne konkurrere, men de må gjerne gire ned først. Det trenger ikke Model S. Kjøreegenskapene til P85D er veldig like en hvilken som helst annen Model S. Understellet er urørt, og det betyr en fast, men ikke ukomfortabel kjøreopplevelse. Det vil si, hadde det ikke vært for setene. Det har lenge vært ett av de største ankepunktene mot Model S, men i P85D er de kraftig oppgradert. Forsetene er nå faktisk komfortable, og det gjør kjøreopplevelsen til en langt hyggeligere affære enn hva det tidligere har vært. Baksetene er også oppgradert, med tydeligere inndelinger mellom sitteområdene, men baksetet er fortsatt for lavt plassert til at voksne sitter særlig godt der. Det er fordi takhøyden lider kraftig av den skrånende profilen. Hvem passer den for? En så stor rekkevidde krever selvsagt mye batterikapasitet, og det har Model S – så å lade opp bilen fra null til maks på vanlig 16A-kontakt hjemme tar tid. Men nå begynner Superlader-konseptet til Tesla å spre seg ganske bra. 21 stykker er montert i Norge – på et veldig spredt område, fra Setermoen (ved Bardufoss) i nord, til Lyngdal i sør. Og all den tid gjennomsnittskjøringen holder seg på et relativt lavt nivå, trenger man kanskje bare lade fra 70 prosent til 90 prosent til daglig. Dette liker vi: Dette liker vi ikke: Fortsatt er baksetene best for barn, og materialkvaliteten er ikke helt på nivå med Mercedes (som Tesla «låner» enkelte interiørdetaljer fra), BMW og resten av premiumsegmentet.
Bare Tesla kan finne på å lage en egen akselerasjonsknapp merket "Insane" ...
|