img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
65 bilder i galleri
Sbarro: Villere blir det ikke
Franco Sbarro er et paradoks. Han bygger de villeste biler, samtidig som har ser det som en av sine livsoppgaver å temme ungdommen. Resultatet er som vanlig fantastisk.

Vi lo litt av det, Franco Sbarro og jeg, for dette er 43. gangen han stiller ut i Genève. Men han burde kanskje ha startet tidligere, sannsynligheten for at han og / eller jeg kommer til å oppleve 50-årsjubileet, er ikke slik at oddsene er overveldende.

På den annen side har det vært noen fantastiske år. For ham som eksekutør og jeg som beundrende tilskuer. Enda mer beundrende da han for litt mer enn 20 år siden begynte å stille ut elevarbeider.

Da hadde han nemlig funnet ut at det han kunne, som tidligere racing-mekaniker i den tiden man måtte improvisere, burde han overføre til kommende slekter.

Allsidighet
Så hvert år har han inntil 20 elever som lærer å designe, lærer modellbygging, lærer platebanking, lærer motorbygging (V16 motor bygget opp av to V-åttere eller av fire 4-sylindrede rekkemotorer er barnemat på denne skolen), lærer alt om verktøymaskiner og kalkulasjoner og – ikke minst – de lærer å tenke annerledes.

En Ferrari V-åtter i en Trike, hvorfor ikke? Hjul uten nav med felgdrift, hvorfor ikke?

Og samtidig som de lærer alt dette, bygger de kreasjonene sine også. I fullt kjørbare, fullskala biler.

Ikke alle kan man få skilter på, kanskje, men hva gjør vel det? Dette er bilfantasier i aller fulleste blomst.

Fantasier
Årets mest utpregede Sbarro var Aria. Fantasert frem, og jobbet med overalt, av 12 studenter som påsto de skjønte null, da de startet. Nå, tolv uker etterpå, står bilen i Genève. Riktignok med en serieprodusert drivlinje, en flat firer fra Subaru – men det er jommen nok annet de har gjort selv.

Nå er det først og fremst oppskriften, ideen og måten man har jobbet seg frem på, som er hovedsaken.

At den for eksempel veier ca. 1200 kg er noe de ikke snakker for høyt om. Jeg syntes det hørtes bra ut, men noen av studentene mente de ville sikkert kunne får den ned i 900 «og da vil den gå skikkelig bra også» - elevene lærer jo også litt racing-teknikk av Sbarro.

«Det var derfor vi kalte den Aria også – vi ville bygge den lett som luft» sa en av de andre misfornøyde.

Grand Prix
Til sammen var de 26 andre på dette kullet, og det var nok å jobbe med for de som ikke var på Aria. Ferdiggjøre Grand Prix for eksempel. V12 fra BMW med et åpent badekar med preg fra 20-årenes Indianapolis-racere, den gang man kjørte med mekanikere.

Et nydelig skinnarbeid fant vi på innsiden, men nå var det også trukket ut, i form av skreddersydde reisevesker i skinn som var surret fast på utsiden av dørene.

Var det ikke slik vi så John Steinbecks personer når de kjempet seg gjennom USA på jakt etter arbeid på sine fire hjul?

Det var en annen modell der som het Triple – også ganske logisk fordi den var en 1 pluss 2 seter, med føreren sentralt i midten, og trukket litt frem i forhold til passasjerene.

Mangfold
Og Lazareth – en barchetta der bakhjulene var trukket så tett sammen at neste nummer var trehjuling. En bil som forresten er i en slags produksjon (lazareth.fr) det samme stedet der de bygger Sbarros trikes.

Denne Lazarethen hadde en fireliters Jag på 375 hk. Regulerbare Öhlins dempere og andre slike lekre detaljer tyder på at denne mener alvor.

Og så en praktfull parafrase over en av de få Ferrari 250 GTO med et karosseri som ikke så ut som Le Mans. Den hadde nesten et lite koffertrom der bak.

Modellen hadde han kalt Memory, ikke minst fordi han selv har jobbet på mange av de «ekte». Den var da ganske ekte denne også. Skikkelig V12 og forgassere der foran. Hvor i all verden får han tak i alle disse gamle Ferrari-motorene.

Og selvfølgelig var hans klassiske BMW 328 i barnestørrelse av enorm interesse for alle barna som av en eller annen grunn også slipper inn på pressedagene.

Det er noe befriende med Franco Sbarro. Når ting blir for seriøst (segmenter, målgrupper, metaverdier, utslipp, støykrav, selvkjørende), er det bare å ta en tur opp til ham.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer