img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Mazda CX-3 på veien
BARCELONA: De første bilene kommer til Norge i sommer, men vi har allerede kjørt noen mil i Mazdas nye kompakt-SUV, CX-3.

Hva slags bil er dette?

CX-3 er «lillebroren» til CX-5 som er meget populær i Norge – så pop at den de to siste årene har vært Norges mest solgte bil med firehjulsdrift ifølge registrerings-statistikken fra OFV.

Den deler plattform med nye Mazda2, men gir en helt annen storbilfølelse enn den kompakte Polo/Yaris-konkurrenten.  

Sammenlignet med storebror er CX-3 hele 27 cm kortere, 8 cm smalere og 18 cm lavere, og akselavstanden er redusert med 13 centimeter. Bagasjerommet er krympet med 30 prosent og tilsvarer omtrent det du finner på modeller i Golf-klassen.

En bakkeklaring på 152 mm gir klart signal om at det ikke dreier seg om en off-roader, selv om den kan leveres med firehjulsdrift, som alternativ til forhjulsdrift.

Motor / drivverk?

CX-3 leveres med 2,0-liters bensinmotor på 120 eller 150 hestekrefter. 120-hesteren leveres i kombinasjon med forhjulsdrift mens den større utgaven kombineres med drift på alle fire.

For de som foretrekker diesel fins det kun ett alternativ – en 1,5-liter med 105 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Her kan kundene velge mellom for- eller firehjulsdrift, og samtlige motorer kan kombineres med sekstrinns automatgir som alternativ til standard manuell girkasse.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Ved første øyekast virker CX-3 større enn den faktisk er. Dette inntrykket forsterkes når du setter deg inn i bilen. To personer på 180 cm med normal kroppsbygning sitter uten problemer bak hverandre. Sittehøyden passer meg perfekt, den er verken for høy eller for lav.

Design er selvsagt en smakssak, men Mazda CX-3 vil trolig få kred for utseendet hos flere enn hva tilfellet er for en av de mest naturlige konkurrentene – Nissan Juke.

Mazda har lagt lista høyt på opplevd kvalitet i interiøret, på toppmodellen av CX-3 finner du blant annet skinn på dashbordet og meget gode seter. Sikkerhetsnivået er meget høyt, her kan Mazda konkurrere med vesentlig dyrere konkurrenter.

De fleste funksjoner betjenes via et innstillingshjul mellom setene og leses av på en stor skjerm øverst på dashbordet og på et head-up display midt i siktelinjen din. Her er det mange konkurrenter som har noe å lære.

Hvordan er den å kjøre?

Sittestilling, betjeningskomfort og gode justeringsmuligheter i forhold til ratt og pedaler er vesentlige for vårt førsteinntrykk av en ny bil.

Mazda har ikke tatt noen snarveier på disse områdene, setene er gode og innstillingsmulighetene for rattet eksemplariske. En liten skinnpute plassert der knærne ofte treffer en hard plastkant er en smart detalj som får pluss i vår karakterbok.

Vi startet vår kjøring i en bil med dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir. 105 hester gir ikke direkte sprinteregenskaper, men et relativt høyt dreiemoment ved lave turtall sørger for et anstendig bunndrag. Motoren høres godt inne i bilen under belastning.

Vi kjørte også en bil med minste bensinmotor og forhjulsdrift, og denne er vesentlig kjappere, noe som reflekteres i en aks-tid som reduseres med to sekunder. Den er også mer stillegående, men trenger et høyere turtall enn dieselmotoren for å levere maks moment.

Vi du ha bensinmotor i kombinasjon med firehjulsdrift, må du velge 150-hesters motor som på papiret gir tre tideler raskere aks-tid enn 120-hesteren.

Bilen føles godt balansert og ligger fint på veien takket være et lavt tyngdepunkt.

Hvem passer den for?

Dette er bil du setter deg INN i (ikke opp eller ned i), ikke for høy og ikke for lav. Den er praktisk for de som ikke skal dekke de transportbehovene en barnefamilie har, men som kan klare seg med en kombikupe i Golf-klassen.

Muligheten for firehjulsdrift kan gjøre den populær for hyttefolk eller for de som bor i strøk med snørike vintre. Den er også verd å vurdere for de som syns en CX-5 er for stor og en Mazda2 for liten, og som i tillegg liker å sitte litt høyere enn i en Mazda3.

Konkurrenter?

Mazda har selv definert Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008 og Opel Mokka som konkurrenter. Vi har satt opp målene for disse, og har i tillegg tatt med Norges mest solgte bil, Golf, slik at du selv kan sammenligne.

Utvalgte konkurrenter

 

CX-3

Juke

Captur

2008

Mokka

Golf

Lengde

428

413

412

415

427

425

Bredde

177

176

177

173

177

179

Høyde

154

156

156

155

165

145

Akselavstand

257

253

260

253

255

263

Bagasjerom

350

354

377

350

356

380

Bag. max

1260

1189

1176

1194

1372

1270

 

Dette liker vi:

Lekker design, høyt komfort- og sikkerhetsnivå, gjennomtenkte detaljer, mye bil for pengene.

Dette liker vi ikke:

Etter nylig å ha kjørt den oppgraderte Mazda6 oppleves støynivået i CX-3 som relativt høyt, spesielt med dieselmotor og 18-tommers hjul som satt på bilene vi kjørte. Vi kunne i tillegg ønsket motorer med litt mer krutt.

Og hvorfor en stor turteller og et digitalt speedometer som hovedinstrument? Gi oss tilbake det analoge speedometer og ton ned turtelleren på en bil som denne.

Priser:

Prisene er foreløpig ikke fastsatt, men adm. direktør Karianne Westby hos Mazda Norge indikerer at en godt utstyrt bil med forhjulsdrift og 120-hesters bensinmotor, vil få en pris på rundt 230.000 kroner.

Modeller med topp utstyrsnivå – både diesel og bensin, med firehjulsdrift og automatgir, vil koste i underkant av 330.000 kroner. Det høres ut som mye bil for pengene i kjent Mazda-stil.

FAKTA Mazda CX-3 Skyactiv-D 1.5 AWD Automat

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 1499 ccm

Effekt:

77 kW (105 hk) v/4000 o/min.

Dreiemoment:

270 Nm v/1600-2500 o/min.

Mål LxBxH:

428 x 177 x 154 cm

Akselavstand:

257 cm

Egenvekt m/fører:

1370 kg

Tillatt totalvekt:

1815 kg

Bagasjerom:

350-1260 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,9 sek.

Toppfart:

172 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,52 l/mil

CO2:

136 g/km

Pris fra:

Ikke fastlagt (se over)

I Norge:

Juni 2015


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer