img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Endelig 4x4 i Ford S-Max
Den største nyheten når Ford nå fornyer populære S-Max, er at flerbruksbilen også blir å få kjøpt med firehjulsdrift i kombinasjon med sju seter, automatgir og dieselmotor.

S-Max har mange venner i Norge og er blant Fords absolutte bestselgere. Siden en forsiktig introduksjon mot slutten av 2006, har 12.530 av et totalt Ford-volum på rundt 400.000 biler havnet i Norge. Tallet inkluderer bruktimport og varebiler som utgjør drøyt 30 prosent av totalvolumet.

Så når Ford nå flytter S-Max over på den nye Mondeo-plattformen, er kun en annerledes front den mest synlige endringen utvendig.

Innvendig er førermiljøet ryddet til et mer moderne preg, og de fem individuelle setene i andre og tredje seterekke legges flate med en knappetrykk i bagasjerommet (eller med en hendel på setene når man står ved siden av dem).

Jeg liker å sitte høyt, og gjør det i S-Max. Skinn/Alcantara-setene passer min kropp bedre enn skinnsetene, men det vil uansett være individuelt.

S-Max har fem seter i to rader standardpakken. De rundt 10.000 kronene det vil koste med to ekstra seter helt bakerst, er mer enn verd prisen den dagen bilen byttes inn. Erfaringene med forrige generasjon viser det.

Ved å velge maksimal utstyrspakke får du det meste, men må likevel betale ekstra for varme i rattet. Dette har Hyundai, Kia og Opel ordnet i standardpakken for lenge siden.

Hva slags bil er dette?

En klassisk flerbruksbil som med lengde på 4,80 meter er større enn kompaktene som Fords egen C-Max og VW Touran, men samtidig litt mindre kasseformet enn Ford Galaxy og VW Sharan.

S-Max har alle personbilens egenskaper fordi den har en personbil i bunnen i motsetning til rene fornuftsbiler som Ford Grand Tourneo Connect og VW Caddy Maxi. De to sistnevnte laster minst like mye som S-Max, men har likevel mer varebilpreg.

Motor / drivverk?

Borte er den minste dieselmotoren med kun 1,6-liters volum. Heretter er det bare 2,0 liter som gjelder - med effekter fra 120 til 220 hk, sistnevnte som bi-turbo.

Pluss på et par bensinmotorer (160 og 240 hk), så er programmet komplett. Bensinmotorene er sannsynligvis ganske uaktuelle i Norge. OFV-tall viser at 98,9 prosent av de 782 som kjøpte S-Max i fjor valgte en av dieselvariantene.

120 hk diesel kan bli i snaueste laget i en såpass stor bil. Jeg har kjørt bilen både med 240 hk bensin (glem den på grunn av prisen) og 180 hk diesel som for meg er idealmotoren i denne bilen. Går som flytoget – smidig, fort og rimelig.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Kombinasjonen av mye plass, sju seter, dieselmotor, firehjulsdrift  og automatgir er en vinner.

Omfattende utstyr, i stor grad i pakker, gjør bilen så godt som selvkjørende. Nytt er en elektrisk motor i rattstammen som gjør det lettere å manøvrere S-Max i lave hastigheter og trange gater.

180-graders kamera foran (på Toyota for snart ti år siden) gir god oversikt sideveis i uoversiktlige kryss, ved utkjøring fra parkeringshus etc.

Ford hevder å være først ute med fartsbegrenser som leser skiltene og innretter bilens fart deretter. Flott, men hvorfor ikke samkjøre det med den adaptive cruisekontrollteknikken for å gjøre bildet komplett?

Fartsholderen kan naturligvis overstyres ved forbikjøringer, men den aktiviseres slett ikke med et enkelt knappetrykk og krever innlogging i bilens menyprogram.

Etter min mening er funksjonen såpass utilgjengelig at den ser ut til å være laget for dem som allerede følger fartsgrensene og derfor egentlig ikke tenger fartsbegrenseren.

Ford ser på muligheten til å bygge om nye S-Max til varebil slik de fikk til med forgjengeren. Av hensyn til dem som skal sitte bak rattet er jeg ikke sikker på om det er en god idé.

Hvordan er den å kjøre?

S-Maxs store pluss har vært kjøreopplevelsen. Forrige generasjon var også bygd over samme tekniske lest som Mondeo og var uten tvil klassens morsomste å kjøre. Det er den fortsatt, men ikke morsommere å ratte enn forgjengeren.

Hvem passer den for?

Passer godt for storfamilien og for alle andre med behov for god plass.

Konkurrenter?

Store flerbruksbiler med sju sitteplasser. Det er ikke så mange av dem: Ford Galaxy, Ford Grand Tourneo Connect, Fiat Freemont, Nissan NV200, VW Caddy Maxi, VW Sharan.

Hva koster den?

Prisene er bare delvis klare. Rimeligste går opp beskjedne 6000 kroner fra utgående modell. Ford venter at halvparten av kundene velger AWD og at volummodellene blir 150 hk manuell + AWD, 150 hk 2 WD + automat og 180 hk AWD + automat, alle tre med dieselmotor.

Dette er foreløpige priser:

2,0 TDCi – 120 hk 6M – 2WD

Kr. 361.000

2,0 TDCi – 150 hk 6A – 2WD

Kr. 422.000

2,0 TDCi – 150 hk 6M – AWD

Kr. 442.000

2,0 TDCi – 180 hk 6A – AWD

Kr. 487.000

* Tillegg fra Trend til Titanium

Kr. 11.000

 

Trend utstyrsnivå har bl.a. følgende standardutstyr:

  • Automatisk klimaanlegg med to temperatursoner
  • DAB+ radio/CD med SYNC (ikke standard i dag)
  • Utvidet Active City Stop med fotgjengergjenkjenning (ikke standard i dag)
  • Nøkkelfri start (ikke standard i dag)
  • Bakkestartassistanse (ikke standard i dag)
  • Elektronisk parkeringsbrems (ikke standard i dag)
  • Cruisekontroll (ikke standard i dag)
  • Trafikkskiltgjenkjenning (ikke standard i dag)
  • Oppvarmet frontrute
  • Skinntrukket ratt og girspak
  • Takkonsoll i full lengde med oppbevaringsplass og «barnepass» speil.

 

Titanium har følgende standardutstyr over Trend:

  • 17” aluminiumsfelger
  • DAB+ radio/CD med SYNC 2 (8” skjerm)
  • 10.1” instrumentdisplay i farger
  • Lyddempende vinduer på fører- og passasjerside
  • Filskift-assistanse med filskiftvarsler
  • Føreroppmerksomhetsovervåkning
  • Automatisk nær- og fjernlys
  • LED Kjørelys
  • Kombinasjonen av Titanium og AWD vil i tillegg ha adaptiv cruisekontroll og parkeringssensorer foran og bak som standard!

 

Dette liker vi:

Flott familiebil med mye plass og mye utstyr. Pluss for automat og AWD.

Dette liker vi ikke:

Berøringsskjerm tar bort oppmerksomheten på veien. Heldigvis styres de viktigste varmeapparatfunksjonene med tradisjonelle knapper.

FAKTA Ford S-Max FWD 6M – 7 seter

Motor:

4 syl. turbo dieselmotor, 1997 ccm.

Effekt:

132 kW/180 hk v/3500.

Dreiemoment:

400 Nm v/2000 - 2500 o/min.

Mål LxBxH:

480x192x166 cm

Akselavstand:

285 cm

Egenvekt:

1655 kg

Tillatt totalvekt:

2535 kg

Tilhengervekt:

2000 kg

Bagasjerom:

285 - 2020 (2200*) liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,7 sek.

Toppfart:

211 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,50 l/mil

CO2:

129 g/km

Pris billigste:

Kr. 361.000

Pris som prøvekjørt:

Ikke klart

* Med 5 seter.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer