img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
151 bilder i galleri
BMWs ladbare hurtigtog
FØRSTEINNTRYKK: Som avgiftsvinner i Norge prises BMWs ladbare X5 fra 766.000 kroner. Men på baksiden av medaljen står skrevet at så lav pris forutsetter kjøp av eDrive ekstrautstyrspakke til 121.200 kroner.

Den er rimelig rask og kjører akkurat som alle andre BMW X5. Samtidig klarer den 2,3 tonn tunge bilen – i det minste på papiret – 31 kilometer på ren strøm.

X5 er nesten like sportslig som Porsche Cayenne og samtidig nesten like komfortabel som Audis nye Q7 og Volvo XC90. Altså den perfekte middelvei.

Det er ikke tilfeldig at jeg trekker fram disse tre luksus-SUV-ene, for de blir viktige konkurrenter når BMW i månedsskiftet oktober/november plugger X5 til strømnettet som merkets første ladehybrid-SUV, og gir gass inn i et ladbart bilregime applaudert av myndighetene.

Tilpasset avgiftsomlegging
For om regjeringen gjør som antydet og vrir mer av engangsavgiften bort fra vekt og motoreffekt for å opprioritere utslipp, vil de store SUV-ene med stikkontakt være vinnerne. Også Mercedes blir viktig leverandør av ladbare hybrider.

BMW X5 eDrive 40e er uten tvil blant dem. Så for å gi salget turbostart er bensinmotoreffekten før lansering satt ned fra 245 til 211 hk. 

Det gir ytterligere avgiftsreduksjon i påvente av lavere effektavgift, men samtidig nok samlet effekt (279 hk og 450 Nm i moment) til å ta X5 til 100 km/t på 7,3 sekunder.

Vil ha maks
Slike tall synes i de fleste sammenhenger som helt uviktige, men for BMW-kjøpere er tallene viktige – og i noen tilfeller avgjørende – for valg av bil.

Derfor har fire av ti som så langt har bestilt ladbar X5 sett bort fra avgiftsbesparelsen på 43.900 kroner for å få makseffekt på samlet 313 hk og 0,5 sekunder raskere akselerasjon til 100 km/t. Hver tidel betales her med nær 9000 kroner.

Effektgrepet senket samtidig prisen på X5 fra 809.900 kroner til 766.000 kroner og gjorde på papiret ladehybriden til rimeligste X5.

Sånn sett gruser BMW konkurrentene med eksempelvis 200.000 kroner lavere pris enn Volvos ladbare XC90 etter en avgiftsreduksjon som allerede utgjør 200.000 kroner sammenlignet med vanlig X5 med 258 hk dieselmotor.

Må-ha-pakke
Men medaljen har en bakside hvor BMW med betydelig mindre skrift gjør sine X5-ladehybridkunder oppmerksom på at denne hyggelige prisen forutsetter kjøp av eDrive-pakke til 121.200 kroner.

Da er prisen plutselig ikke fullt så gunstig. Med mindre avgiftsomleggingen blir betydelig i neste statsbudsjett, gjelder tillegget fram til neste sommer.

– Pakken gjør X5 eDrive til en komplett bil, sier informasjonssjef Christian Gottschalk og understreker samtidig at BMWs kunder gjerne plusser på ekstrautstyr for et slikt beløp. Sånn sett kan regnestykket se mer spiselig ut.

Pakken inneholder eksempelvis headupdisplay, DAB+ radio, Driving Assist Plus, adaptive ledlys foran, led tåkelys, oppvarmet ratt, skinnseter, ryggekamera, klimaautomatikk med fire soner og 19 tommer store hjul, for å ha nevnt noe av innholdet.

Er ikke det nok, kan bilen selvfølgelig skreddersys eller det er mulig å velge en «alt inkludert»-pakke til 249.900 kroner.

Pose og sekk
Jeg har sagt om andre ladehybrider, eksempelvis Golf GTE, at pose og sekk-løsningen gjør bilmodellen til den beste. Det gjelder etter min mening like fullt for X5.

Her har du både enn fullverdig sports-SUV som inntil Volvo slapp XC90 ut på veien i april, var landets mest kjøpte i klassen.

Samtidig er den helt utslippsfri der bymyndigheter verden over innen få år vil kreve slike løsninger. Etter siste vedtak i bystyret, kan Oslo bli en av de første til å kreve null utslipp for å få kjøre i sentrum. I så fall er X5 eDrive 40e vinner.

X5 eDrive laveres med tre kjøreprogrammer:

  • Standard, hvor bilen velger energikombinasjon ut fra terreng og belastning.
  • Ren eldrift.
  • Ren bensindrift, hvor batteristrømmen spares til man trener den.

I likhet med Porsche begrenser BMW el-rekkevidden til rundt 30 km. Det har naturligvis med batteripakkens størrelse, som her er på 9,0 kWt, å gjøre.

Tung nok
Prosjektleder Wolfgang Dieminger forklarer størrelsen på batteripakken med vekt veid mot bilens dynamiske egenskaper. Selv om det å oppfylle skjerpede miljøkrav blir stadig viktige for bilprodusentene, står kjøregleden enda høyere i kurs hos BMW.

Ladehybriden er likevel tung nok med egenvekt på 2,3 tonn, nesten 300 kilo mer enn varianten med minste dieselmotor.

I motsetning til noen av BMWs konkurrenter, hvor bensinmotoren og elmotoren kun snakker sammen via elektronikk, er firehjulsdriften mekanisk permanent tilstede på X5. Når strømnivået på batteripakken er «tomt», fortsetter kjøringen som om bilen var en vanlig hybrid.

Pop i Norge
Ladbare hybrider er en forholdsvis ny bilkonstruksjon verden rundt. Det er enn så lenge ytterst få modeller å velge blant, og som vanlig er Norge i forkant med å si ja til biltypen.

Ferske OFV-tall viser at nær ti prosent av alle som handler ny bil for tiden velger ladbar hybrid. Akkurat det har BMW bitt seg merke i.

– X5 eDrive 40e er ingen nisjebil, men utviklet for volumsalg, presiserer prosjektleder Dieminger. Samtidig er han rask med å forklare X5 eDrive som bilen for miljøinteresserte og teknologiorienterte urbanister med USA og Kina som de foreløpig viktigste markedene.

I Europa har ladbare hybrider enn så lenge størst skattefordeler i Nederland og Norge. Men EUs 95 gram CO2-krav fra 2021 vil tvinge bilprodusentene til å ladehybridisere store og kraftige – og svært lønnsomme – bilmodeller for i det hele tatt å kunne selge dem.

Så egentlig er BMW bare litt i forkant av den utviklingen som naturlig vil komme i løpet av få år.

Konkurrentanalyse BMW X5 eDrive 40e

Modell

BMW X5

eDrive 40e (B/el)

BMW X5

xDrive 25d (D)

Porsche

Cayenne (B/el)

Volvo XC90

T8 (B/el)

L/B/H

488/194/176 cm

488/194/176 cm

485/193/170 cm

495/201/177 cm

Motorvolum

1997 ccm

1995 ccm

2995 ccm

1969 ccm

Motoreffekt

211/279 hk

211 hk

333/416 hk

320/407 hk

Moment

450 Nm/1250 o/min

450 Nm/1500 o/mil

590 Nm/1250 o/min

640 Nm/2200 o/min

0-100 km/t

7,3 sek

8,4 sek

5,9 sek

5,9 sek

Toppfart

210 km/t

218 km/t

243 km/t

230 km/t

Snittforbruk

0,33 l/mil

0,57 l/mil

0,34 l/mil

0,21 l/mil

CO2-utslipp

77 g/km

154 g/km

79 g/km

49 g/km

Bagasjerom

500 – 1720 l

650 – 1870 l

580-1690 l

1816 l

Egenvekt

2305 kg

2040 kg

2350 kg

2343 kg

Pris ex levering

Kr. 766.000 (+ 121.200 for obl. pakke)

Kr. 784.300

Kr. 1.130.000

Kr. 965.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer