img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
VW Passat best som ladbar
AMSTERDAM: Dersom Volkswagen når sine mål, vil du mot slutten av 2016 kunne se en ladbar hybrid Passat stasjonsvogn på annethvert norsk gatehjørne.

Det blåser opp til Passat-vind i Norge neste år. Og den inneholder mye elektrisk energi.

Familiestore VW Passat som ladbar hybrid, med betegnelsen GTE i grillen og på bakluka, ankommer en VW-forhandler nær deg mot slutten av året.

Teknikken har den til felles med Golf GTEAudi A3 e-tron, og på samme måte som at jeg mener Golf GTE er beste Golf, gjelder det samme for Passat GTE: best til nå.

Volumselger
Tre av fire – ja, kanskje så mange som fire av fem – Passat kommer i 2016 til å bli levert med stikkontakt. Produktavdelingsleder Stian Schøyen hos importør Harald A. Møller antyder minst 4500 ladbare hybrid-Passater på veiene i 2016.

Sett i forhold til de siste års utvikling av totalsalget i mellomklassesegmentet (den såkalte D-klassen), kan Passat GTE komme til å stå for nær hvert fjerde kjøp.

Som stasjonsvogn med automatgir (DSG) og utstyrspakke tilsvarende Highline, prises GTE til 431.500 kroner. De ytterst få som synes sedanmodellen er mer interessant enn stasjonsvogna slipper unna med 10.000 kroner mindre.

For omtrent samme pris (rundt 445.000 kroner) får du Passat med ordinær 150 hk diesel- eller bensinmotor og DSG-girkasse.

Incentiver
I tillegg til bensin, diesel og strøm, drives de ladbare hybridene i Norge av statlige incentivordninger som gjør varianter med moderate motorer nærmest engangsavgiftsfrie. Etter moms havner kun 8895 avgiftskroner for Passats del i statskassen.

Til sammenlikning forlanger staten 110.833 kroner i avgift for nevnte dieselutgave og 93.441 kroner for bensinvarianten (fortsatt eks. moms).

I tillegg til 50 oppgitte kilometer på ren strøm (teoretisk, regn med 30-35 km i praksis), rår du over hele 218 hk (400 Nm). Elmotorens rå moment fra bunnen gir akselerasjon til 100 km/t på 7,6 sekunder, som er identisk med lillebror Golf GTE.

Nå har de fleste medaljer – også de av edleste slag – en bakside. For Passat GTEs vedkommende består den i at hybridversjonen ikke kan leveres med firehjusdrift samt at bagasjerommet krympes med 117 liter.

For de fleste vil 483 liter likevel være tilstrekkelig. Hybriden har samme innvendig plass som ordinær Passat.

Sammenliknet med tradisjonell Passat med 150 hk bensinmotor øker hybridteknologien vekten med rundt 300 kilo. Det merkes, men ikke mer enn at Passat GTE fortsatt klarer seg bra på krevende veier – dog med komfort som tydelig prioritet.

Selv om Passat GTE på grunn av avgifts-incentivene kommer gunstig ut prismessig i Norge, er den svindyr i Europa.

Velutstyrt
For å sukre pillen tilbys derfor utstyr som ellers ikke finnes på Passat, som eksempelvis instrumentskjermen fra Audiene Q7 og TT. Lekkert. Skjermen åpner for ulike grafiske valg og prioriteringer, og kan så godt som fylles med navigasjonskartet.

Selvfølgelig har GTE radarstyrt cruisekontroll og er rimelig pakket med førerstøttesystemer. Headup-display kommer noe senere.

Selv om Passat-teknikken i prinsippet er identisk med Audi e-tron/Golf GTE, er effekten på bensinmotoren (1,4 liter) økt fra 150 til 156 hk og på elmotoren fra 102 til 115 hk, alt for å kompensere for 135 kg høyere vekt enn i Golf.

Hvis det er nok strøm på batteriet, starter kjøringen på strøm. Først ved hastighet på 130 km/t kobler fossilmotoren inn.

Behøves strømmen senere, lar den seg spare samtidig som det er mulig å kombinere el- og bensindrift for å oppnå maksimal ytelse. Med «tom» batteripakke fungerer Passat GTE som vanlig hybrid.

(saken fortsetter)

Fremtid
Batteripakken på 8,7 kWh er den samme som i A3/Golf og plassert foran bakakselen. Batteriet lades på drøyt fire timer (10 amp) via strømuttak i grillen.

Under førstekjøringen i Amsterdam viste VW også lading via induksjon. Bilen parkeres over en plate, elektronikken i bilen kommuniserer med strømnettet og ladingen starter. Kjent og smart, men fortsatt en god del år inn i framtiden som alminnelig ladeprinsipp for biler.

For å gjøre ladingen ytterligere enkel for bileieren hadde VW programmert en robot til å koble hurtigladestasjonens kabel til bilen. Elegant, men mer underholdende enn nyttig i 2015.

VW Passat GTE og andre ladbare hybrider:

VW Passat GTE og andre ladbare hybrider:

Modell / Type

VW Passat GTE stv

VW Golf GTE

Mitsubishi Outlander PHEV

Mercedes C350T Plug-In

Toyota Prius Plug-In Life

Volvo V60 Twin engine

L/B/H cm

477/183/148

427/179/146

466/180/168

470/181/146

446/175/149

464/187/148

Motorvolum

1395 ccm

1395 ccm

1998 ccm

1991 ccm

1798 ccm

2400 ccm

Motoreffekt

156 hk/250 Nm

150 hk/250 Nm

121 hk/190 Nm

211 hk/350 Nm

99 hk/142 Nm

163 hk/440 Nm

Elmotor

115 hk/330 Nm

102 hk/330 Nm

82 hk/192 Nm

82 hk/340 Nm

82 hk/207 Nm

68 hk/200 Nm

Samlet ytelse

218 hk/400 Nm

204 hk/350 Nm

202 hk/332 Nm

279 hk/600 Nm

136 hk/300 Nm

231 hk/640 Nm

Energi

Bensin/el

Bensin/el

Bensin/el

Bensin/el

Bensin/el

Diesel/el

Batteri

8,7 kWh

8,7 kWh

12,0 kWh

6,8 kWh

4,4 kWh

11,2 kWh

0-100 km/t

7,6 sek

7,6 sek

11,0  sek

6,2 sek

10,7 sek

6,1 sek

Toppfart

216 km/t

222 km/t

170 km/t

250 km/t

180 km/t

230 km/t

Forbruk

0,17 l/mil

0,16 l/mil

0,19 l/mil

0,21 l/mil

0,21 l/mil

0,18 l/mil

CO2-utslipp

39 g/km

37 g/km

44 g/km

49 g/km

49 g/km

48 g/km

Elrekkevidde

50 km

50 km

52 km

31 km

25 km

50 km

4x4

Nei

Nei

Ja

Nei

Nei

Ja

Automatgir

Ja/6 DSG

Ja/6 DSG

Ja/CVT

Ja/7 aut

Ja/CVT

Ja/6 aut

Bagasjerom

483 - 1613

272 – 1162 l

463 – 1667 l

350 – 1317 l

443 – 1120 l

305 – xx l

Tilhengervekt

1600 kg

1500 kg

1500 kg

1600 kg

0 kg

1800 kg

Egenvekt

1660 kg

1524 kg

1815 kg

1765 kg

1425 kg

1905 kg

EuroNCAP

5 stjerner (2015)

5 stjerner (2014)

5 stjerner (2012)

5 stjerner (2014)

5 stjerner (2009)

5 stjerner (2012)

Pris ex lev.

Kr. 431.500

Kr. 332.900

Kr. 394.000

Kr. 503.800

Kr. 309.900

Kr. 492.900

Kilde: OFV/produsentene/EuroNCAP.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer